Maersk ochrzcił swój najnowszy kontenerowiec na zielony metanol. Matką chrzestną statku Alexandra Mærsk została Elaine Condon, dyrektor ds. kadr i kultury w firmie Primark. Nowy statek jest kluczowym elementem strategii Maersk, mającej na celu dekarbonizację transportu morskiego.
Maersk ochrcił nowy kontenerowiec na metanol
„Alexandra Mærsk” to już szósty kontenerowiec na metanol we flocie duńskiego przewoźnika, zdolny do pracy zarówno na tradycyjnym, jak i ekologicznym paliwie. Jest to też piąty statek z serii 18 dużych jednostek zasilanych dwupaliwowo, które Maersk ma otrzymać w latach 2024-2025. Każdy z tych nowoczesnych kontenerowców może przewieźć ponad 16 000 standardowych kontenerów (TEU), co czyni je jednymi z największych i najbardziej wydajnych ekologicznie jednostek na świecie.
To zaszczyt uczestniczyć w ceremonii nadania imienia „Alexandra Mærsk” – jednemu z pierwszych kontenerowców zasilanych zielonym metanolem. To właśnie tego rodzaju innowacje są potrzebne, aby dostarczyć bardziej ekologiczny, czystszy sektor morski, który będzie lepszy dla ludzi i dla naszej planety. Realizacja zielonego transportu jest jednym z naszych głównych priorytetów, a osiągniemy to, redukując emisje szkodliwych gazów cieplarnianych i inwestując w alternatywne paliwa i technologie – powiedział podczas ceremonii w porcie Felixtowe, Mike Kane, brytyjski minister ds. transportu morskiego.
Give a warm welcome to Alexandra Mærsk – our 5th large dual-fuel vessel to join our fleet The vessel was christened by its godmother, Elaine Condon, Director of People & Culture at @Primark, at a ceremony in Felixstowe port, UK
Read more https://t.co/T2DvQsHpv1#Maersk pic.twitter.com/h8xDblADBG
— Maersk (@Maersk) October 9, 2024
Firma Primark, jeden z kluczowych partnerów Maersk, również odgrywa istotną rolę w tej ekologicznej transformacji. Paul Marchant, CEO Primarka, wyraził zadowolenie z wprowadzenia ekologicznych paliw do logistyki ich produktów:
Jesteśmy zaangażowani w zmniejszenie wpływu, jaki wywieramy na środowisko w całej naszej działalności, w tym w łańcuchu dostaw. Dzięki naszemu partnerstwu z Maersk zaczęliśmy wprowadzać zielone alternatywy paliwowe podczas transportu naszych produktów. Korzystając z produktu Maersk ECO Delivery Ocean i zastępując paliwa kopalne zielonymi alternatywami, zmniejszamy emisje gazów cieplarnianych (GHG) w transporcie morskim. To bardzo istotny krok dla nas, ponieważ wspiera nasze plany, by do 2030 roku o połowę zredukować emisje dwutlenku węgla w całym łańcuchu – powiedział Paul Marchant.
Zgodnie z tradycją Maersk, statki są nazywane na cześć członków rodziny założycieli firmy i dlatego też nowy kontenerowiec na metanol otrzymał imię na cześć Alexandry Mærsk-Møller (1868-1953), starszej siostry założyciela firmy, A.P. Møllera.
ECO Delivery Ocean – zielone paliwo dla globalnej logistyki
Maersk ECO Delivery Ocean to innowacyjna usługa, która wykorzystuje paliwa o obniżonej emisji gazów cieplarnianych, takie jak biodiesel i zielony metanol. Wprowadzenie statków takich jak „Alexandra Mærsk” umożliwia jeszcze większą redukcję emisji CO2 w globalnym transporcie morskim. Vincent Clerc, CEO A.P. Moller – Maersk, podkreślił znaczenie współpracy z klientami w dążeniu do zrównoważonego transportu:
Prawdziwy postęp w zielonej transformacji wymaga wspólnego wysiłku. Aby przyspieszyć transformację, potrzebujemy wsparcia Międzynarodowej Organizacji Morskiej w zamknięciu luki cenowej między paliwami zielonymi a kopalnymi, aby wybór ekologii stał się najlepszym wyborem dla wszystkich. Ostatnie spotkanie IMO w tej sprawie było krokiem we adekwatnym kierunku, ale w nadchodzących miesiącach jeszcze wiele pracy przed nami. Pozostajemy pełni nadziei i przez cały czas robimy wszystko, co w naszej mocy, aby wspierać zieloną transformację żeglugi – stwierdził Vincent Clerc.
Nowe statki Maersk, przystosowane do pracy na metanolu, stanowią najważniejszy element strategii firmy na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych. Niskoemisyjny metanol pozwala zredukować emisje o 65% do 90% w porównaniu z tradycyjnymi paliwami kopalnymi. Ostateczny poziom redukcji emisji zależy od rodzaju surowców użytych do produkcji metanolu oraz procesu jego wytwarzania.
Maersk stawia ambitne cele, dążąc do całkowitej dekarbonizacji do 2040 roku. Firma nie tylko skupia się na redukcji emisji na morzu, ale również w całym łańcuchu dostaw, w tym w transporcie lądowym i operacjach magazynowych.
Sojusz Maersk i MSC powoli dobiega końca. Duński gigant zdominowany