Sieć hurtowni Makro Cash and Carry kontynuuje proces restrukturyzacji i zamykania wybranych placówek w Polsce. W ostatnich tygodniach zakończyły działalność hale w Rybniku i Zabrzu. W konsekwencji pracę straciło łącznie około 150 osób. To kolejne etapy procesu, w ramach którego Makro ogranicza swoją sieć sprzedaży w kraju – wcześniej zamknięto także placówki w Słupsku i Toruniu.
Decyzja o redukcji liczby hal jest elementem szerszej strategii dostosowywania działalności do zmian rynkowych i struktury klientów. Firma zaznacza, iż decyzje te mają charakter biznesowy i są wynikiem analizy rentowności poszczególnych lokalizacji.
Placówki w Rybniku przy ul. Żorskiej 60 oraz w Zabrzu przy al. Wojciecha Korfantego 17 funkcjonowały niemal trzy dekady. Według danych Powiatowego Urzędu Pracy, w Rybniku zatrudnienie straciło 58 osób, natomiast w Zabrzu – 85. Związkowcy wskazują, iż w rzeczywistości liczba zwolnionych mogła być jeszcze wyższa i wynosić 91 osób.
Rok 2024 był dla Makro szczególnie trudny pod względem finansowym. Sieć odnotowała stratę netto w wysokości 250 mln zł, a skumulowana strata osiągnęła poziom 444,5 mln zł. W połowie 2025 roku zarząd firmy ogłosił decyzję o zamknięciu czterech hal, które działały do końca września. Łącznie pracę straciło około 400 osób w całym kraju.
Trudna sytuacja sieci jest częściowo związana z kondycją małych sklepów, które stanowiły główną grupę klientów hurtowni. W ostatnich latach wiele z nich zakończyło działalność, nie wytrzymując konkurencji z dużymi sieciami detalicznymi oraz rosnącymi kosztami prowadzenia biznesu. To z kolei przełożyło się na spadek sprzedaży w segmentach hurtowych, na których opiera się model biznesowy Makro.
Pomimo redukcji liczby placówek, sieć zapowiada dalsze funkcjonowanie na polskim rynku. Klienci z województwa śląskiego przez cały czas mogą korzystać z hal w Katowicach, Sosnowcu i Bielsku-Białej. Makro rozwija także kanały sprzedaży online, oferując zakupy z dostawą do firm, wsparcie opiekunów handlowych, dostęp do duplikatów faktur VAT oraz pełną ofertę produktową w serwisie e-commerce.
W branży handlowej decyzje Makro postrzegane są jako część szerszego trendu zmian w modelach hurtowej dystrybucji, w którym tradycyjne hale sprzedażowe coraz częściej ustępują miejsca sprzedaży internetowej oraz bardziej zautomatyzowanym formom obsługi klientów.