Marcin Klammer: PRCH Retail Awards jest soczewką tego, co dzieje się w branży [WYWIAD]

3 tygodni temu

Konkurs przez 15 lat swojej historii zawsze był odzwierciedleniem trendów w branży obiektów handlowych. Zgłaszane aplikacje koncentrują się wokół tych tematów, które są w danym okresie najważniejsze dla rynku. Oddają to również tegoroczne aplikacje i nominacje jury – opowiada redakcji OmnichannelNews.pl Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

PRCH Retail Awards ma już 15-letnią historię. W jaki sposób można podsumować te wszystkie lata?

Marcin Klammer: PRCH Retail Awards jest najbardziej merytorycznym i wymagającym konkursem w branży nieruchomości, a w branży nieruchomości handlowych w szczególności. Kryteria konkursu opierają się na kreatywności i udokumentowanej efektywności obiektów, a zgłaszane projekty są oceniane przez szerokie grono, najlepszych specjalistów w branży. W dotychczasowych edycjach ponad 1000 zgłoszonych projektów oceniało łącznie ponad 100 członków jury. Otrzymanie nagrody czy wyróżnienia zawsze poprzedzone jest szczegółową oceną i rygorystyczną analizą. Jak do tej pory przełożyło się to na przyznanie 337 nagród i wyróżnień.

Liczby robią wrażenie.

Konkurs i przyznawane w nim nagrody są bardzo cenione w branży, ponieważ świadczą o jakości obiektów, prowadzonych kampanii i realizowanych projektów oraz profesjonalizmie zespołów i poszczególnych osób docenianych nagrodami. Dla organizacji zgłaszających aplikacje do PRCH Retail Awards ważne jest również, iż konkurs promuje najlepsze praktyki i rozwiązania, co przekłada się na wzrost jakości działania całej branży. Te cechy oraz ciągły rozwój konkursu powodują, iż jest to unikalne wydarzenie na rynku nieruchomości w Polsce.

Jak wygląda proces oceny aplikacji konkursowych?

Jednym z wyróżników PRCH Retail Awards jest transparentność konkursu i dbałość o niezależność ocen. Członkowie jury rekrutują się spośród cenionych w branży ekspertów, jednak w ich składzie nie może znaleźć się więcej niż jeden przedstawiciel tej samej firmy. Każda ze zgłoszonych aplikacji oceniana jest według precyzyjnych, jasnych kryteriów, za które przyznawane są punkty. W każdej kategorii jury może przyznać maksymalnie 1 złotą i 2 srebrne nagrody. By tak się stało, projekt musi uzyskać określoną liczbę punktów. W przypadku, gdy żadna ze złożonych aplikacji nie przekroczy wymaganego pułapu punktowego, nagrody w takiej kategorii nie zostaną przyznane. Proces analizy i oceny to czasochłonne zadanie, dlatego bardzo dziękuję członkom jury za ich pracę i czas poświęcony PRCH Retail Awards. Aplikacje oceniane są indywidualnie przez każdego z sędziów, po czym zliczana jest punktacja i wyciągana średnia, z której wynika czy dany projekt osiągnął wymaganą liczbę punktów do nominacji, a w konsekwencji do srebrnej lub złotej nagrody. Obowiązuje również bardzo restrykcyjna zasada uniemożliwiająca członkom jury ocenę prac, z którymi w jakikolwiek sposób byli związani osobiście lub zawodowo, dzięki czemu zachowana jest obiektywność oceny. Oceniający mają ponadto możliwość nominowania wyróżniających się projektów do nagrody specjalnej, którą przyznaje osobne jury strategiczne.

Konkurs ma jednak na celu nie tylko nagrodzenie wyróżniających się projektów.

To prawda. Nasz konkurs wyróżnia również funkcja edukacyjna. Juror nie może zakończyć oceny poszczególnych aplikacji, jeżeli nie wpisze swoich komentarzy dotyczących dobrych oraz słabszych stron projektu. Te merytoryczne opisy są następnie agregowane i po zakończeniu konkursu trafiają do aplikujących jako raport z informacją zwrotną nt. projektu. Daje to możliwość zapoznania się z opiniami profesjonalistów i weryfikacji mocnych i słabszych stron aplikacji.

W tym roku firmy zgłosiły łącznie aż 116 aplikacji, 41 w kategoriach biznesowo-strategicznych i 75 w kategoriach marketingowych. Jak Pan ocenia tegoroczną edycję?

PRCH Retail Awards jest soczewką tego co dzieje się w branży. W tym roku firmy zgłosiły więcej aplikacji konkursowych niż w poprzednich latach, a ich poziom merytoryczny był bardzo wysoki. To z kolei przełożyło się na dużą liczbę nominacji. Świadczy to o ciągłym rozwoju branży oraz jakości działań biznesowych i marketingowych prowadzonych przez właścicieli i zarządców obiektów handlowych. Liczę, iż w pewnym stopniu jest to również efekt edukacyjny naszego konkursu, bo nagradzanie najlepszych praktyk rynkowych pokazuje trendy i zachęca do podnoszenia jakości działań.

Szczególnie cieszy mnie wzrost popularności kategorii skierowanych do parków handlowych oraz firm usługowych. Warto podkreślić, iż tegoroczna edycja pokazuje, iż branża z sukcesem mierzy się z aktualnymi wyzwaniami.

W jakich kategoriach konkursowych widać największy rozwój o ile chodzi o jakość składanych aplikacji?

Konkurs przez 15 lat swojej historii zawsze był odzwierciedleniem trendów w branży obiektów handlowych. Zgłaszane aplikacje koncentrują się wokół tych tematów, które są w danym okresie najważniejsze dla rynku. Oddają to również tegoroczne aplikacje i nominacje jury. W tej edycji w grupie biznesowo-strategicznej jury najwięcej nominacji przyznało projektom związanym z rozbudową i modernizacją obiektów, ESG oraz rozwiązaniami środowiskowymi dla obiektów handlowych. Z kolei w kategoriach marketingowych najczęściej uznanie jury zyskiwały projekty związane z działaniami na rzecz lokalnych społeczności, kampanie wizerunkowe oraz działania agencji marketingowych, eventowych czy PR-owych działających na tym rynku.

Co sprawia, iż PRCH Retail Awards z roku na rok przyciąga coraz więcej uczestników?

Wpływ na liczbę aplikacji ma z pewnością prestiż konkursu, wynikający z jego wysokiej jakości merytorycznej oraz wieloetapowego i transparentnego procesu oceny. Równie istotny jest stały rozwój PRCH Retail Awards i jego ewolucja, ściśle powiązana z tym jak zmienia się branża obiektów handlowych. To konkurs, który wyznacza trendy, zawsze jest blisko tematów ważnych dla rynku i związanych z nim ludzi. Dostrzega i docenia on wyjątkowe projekty i wyjątkowe osoby, czego wyrazem jest gala PRCH Awards, gdzie laureaci są gwiazdami wieczoru i mogą liczyć na uznanie i docenienie branży. To ważne, ponieważ nagrody przyznawane w konkursie są ukoronowaniem ciężkiej, merytorycznej pracy całych zespołów. Sama gala jest zaś wyjątkowym wydarzeniem dla naszego środowiska i okazją do swobodnej wymiany wrażeń i doświadczeń.

Idź do oryginalnego materiału