W obliczu rosnącej konkurencji i zmieniających się oczekiwań konsumentów, centra handlowe coraz częściej sięgają po strategie marketingu lokalnego i sentymentalnego. Autentyczność, bliskość, tożsamość miejsca i emocje stają się dziś filarami skutecznej komunikacji z klientem. Drogę tę obrały centra Gemini Park, które z powodzeniem wykorzystują motyw kultowego Fiata 126p oraz pasję do motoryzacji, tworząc angażujące wydarzenia i budując trwałe więzi ze społecznością.
Motoryzacja, a szczególnie Fiat 126p stał się punktem wyjścia do jednej z najbardziej angażujących strategii marketingowych realizowanych przez centra handlowe Gemini Park. To w Bielsku-Białej oraz Tychach powstały pierwsze fabryki produkujące samochód, który zmotoryzował Polaków i do dziś pozostaje ikoną oraz symbolem codzienności minionych dekad.
Lokalność i emocje w centrum uwagi
– Dla mieszkańców Tychów maluch to coś osobistego. Produkcja Fiata 126p i kolejnych modeli w Tychach dała impuls rozwojowy dla całego regionu, unowocześniając polski przemysł. Tyszanie dobrze znają tę inspirującą historię, a my czerpiemy z motoryzacyjnego dziedzictwa regionu, by rozwijać projekty, które odwołują się do lokalnych tradycji, skupiają się na budowaniu relacji czy wzmacnianiu lokalnej tożsamości – mówi Aleksandra Zawodzińska, dyrektor marketingu Gemini Park Tychy.
Na gruncie tej historii Gemini Park Tychy zrealizował wystawę „Fiat 126p. Legenda Szos”, łączący dziedzictwo przemysłowe z kulturą popularną. Koncept, przygotowany we współpracy z Muzeum Miejskim w Tychach i renomowaną pracownią Wzorro Design, opowiadał historię „malucha” w sposób przystępny, wizualny i pełen anegdot. W przestrzeni centrum handlowego można było zobaczyć oryginalne modele Fiata 126p, archiwalne fotografie oraz ciekawostki z czasów, gdy Tychy były stolicą polskiej motoryzacji.
Z kolei Gemini Park Bielsko-Biała jako centrum rodzinne w nietypowy sposób połączyło lokalną historię motoryzacji z rozrywką i z okazji Dnia Dziecka wspólnie z biurem podróży ITAKA zorganizowała akcję specjalną. W pasażu centrum stanął Fiat 126p po sam sufit wypełniony kolorowymi plastikowymi piłeczkami, a osoba, która najtrafniej oszacowała ich liczbę wygrała voucher o wartości 15 tys. zł na wakacje z ITAKĄ. Akcja spotkała się z ogromnym zainteresowaniem.

Integracja pokoleń
Gemini Park Tarnów gra na nutach sentymentalnych, już od trzech lat aktywnie współtworząc jeden z najważniejszych eventów motoryzacyjnych w regionie – Tarnowski Rajd Pojazdów Zabytkowych. To wydarzenie, które nie tylko promuje motoryzacyjną pasję, ale także przywraca pamięć o kultowych modelach aut, jednocześnie integrując lokalną społeczność. W tym roku – XI Tarnowski Rajd Pojazdów Zabytkowych, stanowiący III Rundę Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych odbył się na przełomie maja i czerwca. Uczestnicy mogli podziwiać zabytkowe samochody, w tym kultowe maluchy, zarówno na ulicach Tarnowa, jak i podczas specjalnych pokazów przed centrum handlowym. Rajd jest corocznym wielkim wydarzeniem na skalę miasta i regionu, w tym roku wzięło w nim udział ponad 30 załóg.
– W dobie silnego nakierowania na dostarczanie klientom zindywidualizowanych doświadczeń, udaje nam się tworzyć akcje, które jednocześnie docierają do zróżnicowanych grup odbiorów – zarówno tych, dla których pojazdy zabytkowe to wspomnienie młodości i tych, którzy widzą w nich stylową ikonę vintage. Wykorzystujemy motyw, który jest istotną częścią historii Polaków oraz źródłem wielu emocji, które są dziś jednym z kluczowych narzędzi tworzenia społecznego zaangażowania. Dlatego rozmaite działania, które realizujemy w centrach wokół tego motoryzacyjnego symbolu przynoszą fantastyczne efekty – mówi Joanna Rzepecka-Zienko, dyrektor marketingu Gemini Park Tarnów.
W ramach swojej strategii Gemini Park Tarnów poszedł o krok dalej i udostępnił unikatowe na mapie Tarnowa, a także wyjątkowe w skali kraju miejsca parkingowe dedykowane zabytkowym autom. Uroczysta inauguracja odbyła się w ramach tegorocznego XI Tarnowskiego Rajdu Pojazdów Zabytkowych i poprzedzona była ekspozycją kilku modeli zabytkowych aut w przestrzeni centrum. To nie tylko ukłon w stronę motoryzacyjnej historii, ale też nowoczesnego podejścia do customer experience.

CSR na kołach
Gemini aktywnie wspiera również Wielką Wyprawę Maluchów – ogólnopolską akcję charytatywną, której celem jest zbiórka środków na pomoc dzieciom poszkodowanym w wypadkach drogowych oraz promowanie bezpieczeństwa na drogach. Legendy motoryzacji już po raz trzeci wyruszą w kilkuset kilometrową trasę po Europie, zbierając pieniądze do wirtualnej puszki. Za kierownicą zasiądą kierowcy rajdowi, influencerzy, podróżnicy, jak m.in., Longin Bielak, Sobiesław Zasada, Maciej Wisławski, Kajetan Kajetanowicz, Remigiusz Wierzgoń, a także Rafał Sonik – prezes Gemini Holding, właściciel centrów handlowych Gemini Park. Zainspirowane akcją centra Gemini Park włączają się do jej promocji, w tym roku organizując prezentacje maluchów na terenie swoich obiektów i umożliwiając klientom wirtualne wsparcie projektu.
– Poprzez marketing sentymentalny możemy tworzyć miejsca ważne społecznie i emocjonalnie, oferujące nową jakość doświadczeń dla okolicznych mieszkańców. Osiągamy przy tym różne konteksty – m.in. sztukę, edurozrywkę, a także działania dobroczynne. Nie tylko przyciągamy uwagę, ale też nawiązujemy autentyczny dialog z lokalną społecznością. Wzmacniamy poczucie przynależności, budujemy wspólnotę i pokazujemy, iż centrum handlowe może być czymś więcej niż miejscem zakupów – może być przestrzenią emocji, wspomnień i wspólnych przeżyć, czyli dokładnie taką, jakiej oczekuje współczesny klient – podsumowuje Marcin Ochmański, dyrektor marketingu Gemini Park Bielsko-Biała.