Marokańskie koleje państwowe podpisały z Alstomem kontrakt o wartości 781 mln euro na dostawę 18 składów pociągów dużych prędkości. Zamówienie, którego wstępne ustalenia ogłoszono podczas wizyty państwowej prezydenta Francji Emmanuela Macrona u króla Mohammeda VI w październiku 2024 r., zostało oficjalnie potwierdzone 28 marca br.
Pociągi Avelia Horizon zostały zaprojektowane do osiągania prędkości przekraczających 300 km/h. Składają się z dwóch wagonów silnikowych oraz przegubowych wagonów piętrowych, oferując aż 740 miejsc siedzących (w najdłuższej wersji).
Rozbudowa linii dużych prędkości w Maroku
Obecnie Maroko posiada linię dużych prędkości o długości 200 km, łączącą miasta Tanger i Kénitra. Nowe pociągi Avelia Horizon będą obsługiwać jej rozszerzenie o dodatkowe 430 km w kierunku Casablanki i Marrakeszu. Rozbudowa infrastruktury kolejowej stanowi istotny element rewolucji transportowej w tym kraju i umożliwi szybkie przemieszczanie się między kluczowymi ośrodkami miejskimi Maroka.
Szerszy program modernizacji taboru ONCF
Zamówienie pociągów Avelia Horizon stanowi tylko część szerszego programu modernizacji taboru marokańskich kolei. ONCF zamówiło również 30 elektrycznych składów od hiszpańskiej firmy CAF, przeznaczonych do obsługi połączeń międzymiastowych z prędkością 200 km/h między Fezem, Kénitrą i Marrakeszem. Ponadto koreański Hyundai Rotem dostarczy 110 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (ezt) dla połączeń podmiejskich i regionalnych (do 160 km/h).
Wszystkie 3 zamówienia były poprzedzone dialogiem konkurencyjnym z czołowymi światowymi producentami taboru kolejowego.
Autor: Damian Malesza
Fot. Alstom
Sprawdź również: