Według analityków UCE RESEARCH, rosnąca konkurencja między sklepami oraz coraz większa wrażliwość konsumentów na ceny skutecznie hamują dalsze skokowe wzrosty cen.

– Klienci przyzwyczajają się do określonych poziomów cen, a ich tolerancja na kolejne podwyżki maleje – zauważa dr Krzysztof Łuczak. – W kolejnych miesiącach wzrosty będą raczej jednocyfrowe rok do roku, ponieważ część czynników inflacyjnych zwalnia.
Prognozy cen masła
W lipcu 2025 roku średnia cena kostki masła (200g) wynosiła 7,87 zł. Eksperci przewidują:
- Cena promocyjna: 6,60–6,90 zł
- Cena regularna: 8,00–8,20 zł
Dr Rafał Parvi wskazuje, iż w okresie od sierpnia do grudnia:
- Średnia cena może wynosić 7,50–8,00 zł
- W scenariuszu pesymistycznym: nawet 8,50–9,00 zł
W okresach szczytowego popytu, np. w grudniu, ceny regularne mogą wzrosnąć do 9–11 zł, szczególnie w supermarketach i hipermarketach. Z kolei ceny promocyjne mogą spaść do 4,50–5,50 zł, zwłaszcza w dyskontach.
Promocje jako narzędzie walki o klienta
Z danych Hiper-Com Poland wynika, iż liczba promocji na masło wzrosła o 15,5% rdr w I półroczu 2025. Sklepy intensyfikują działania promocyjne, wykorzystując masło jako produkt przyciągający klientów.
– Wzrost zapasów u producentów oraz stabilizacja cen mleka umożliwiają częstsze promocje bez strat dla detalistów – komentuje ekspert z Grupy BLIX.
Dominacja dużych sieci
Największy wzrost liczby promocji odnotowano w:
- Hipermarketach: +34,4% rdr
- Dyskontach: +32,2%
- Cash & carry: +26,4%
- Supermarketach: +9,3%
Eksperci podkreślają, iż duże formaty sklepów mają największy wpływ na kształtowanie cen, dzięki skali działania i możliwości oferowania głębokich promocji.
Perspektywy na kolejne miesiące
Julita Pryzmont podsumowuje, iż konsumenci mogą liczyć na stabilizację cen masła, głównie dzięki aktywności promocyjnej hipermarketów i dyskontów. Kluczowa będzie elastyczność cen producentów oraz utrzymanie niskiej inflacji kosztowej.