W najnowszym raporcie Mastercard SpendingPulse przeanalizowano poziom sprzedaży detalicznej na dziewięciu rynkach w Europie w okresie wakacyjnym (lipiec-sierpień 2023 r.).
Wzięto pod uwagę dane dotyczące zakupów zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych, przy użyciu wszystkich form płatności (w tym płatności gotówkowych). Wynika z niego, iż w minione wakacje konsumenci koncentrowali swoje letnie wydatki na aktywnościach poza domem, cieszeniu się doświadczeniami i spotkaniach towarzyskich. Wydatki te doprowadziły do wzrostu sprzedaży detalicznej o 9,8 proc. r/r.
Sytuacja w Europie
Z analizy trendów zakupowych wynika, iż w okresie letnim odnotowano wzrost wydatków w sektorze hotelarsko-gastronomicznym* w całej Europie. Było to spowodowane tym, iż konsumenci szukali wartościowych doświadczeń – wychodzili do restauracji, korzystali z krótkich wypoczynków i brali udział w zorganizowanych wydarzeniach. Ponadto w wielu krajach wzrosła sprzedaż detaliczna w sklepach, ponieważ klienci zdecydowali się na zakup nowych letnich strojów.
W Europie najważniejsze trendy sezonowe od lipca do sierpnia 2023 r. obejmowały:
- Wzrost wydatków na posiłki w restauracjach: ponieważ wielu Europejczyków wykorzystywało swój wakacyjny urlop, aby spotkać się z rodziną i przyjaciółmi, trend jedzenia poza domem wykazywał dynamikę wzrostową – wydatki na restauracje wzrosły o +17,8 proc. r/r w Polsce, +12,5 proc. r/r we Francji, +11,1 proc. r/r w Czechach, +8,9 proc. r/r we Włoszech i +8,8 proc. r/r w Hiszpanii.
- Spędzanie czasu poza domem: wydatki na hotele i zakwaterowanie wakacyjne znacząco wzrosły** na Węgrzech (+26,4 proc. r/r), w Hiszpanii (+9,4 proc. r/r), Czechach (+7,8 proc. r/r) i Wielkiej Brytanii (+5,5 proc. r/r), podczas gdy we Włoszech odnotowano bardziej umiarkowany wzrost (+3,7 proc. r/r).
- Zakupy online kontra te w sklepach stacjonarnych: łączna sprzedaż detaliczna została zwiększona przez rosnący handel elektroniczny w krajach takich jak Polska (+15,5 proc. r/r) i Czechy (+4,4 proc. r/r), natomiast sprzedaż stacjonarna odnotowała wzrost na Węgrzech (+12,3 proc. r/r) i w Wielkiej Brytanii (+4,8 proc. r/r).
- Duży wzrost wydatków w sektorach związanych z turystyką w czasie ważnych wydarzeń lokalnych. Podczas Grand Prix Węgier wydatki na hotelarstwo i restauracje wzrosły odpowiednio o +27,4 proc. i +31,3 proc. w porównaniu z zeszłorocznym wydarzeniem. Podobnie, wydatki na hotele i restauracje wzrosły podczas weekendu świątecznego w Wielkiej Brytanii w dniach 26-28 sierpnia, odpowiednio o +7,1 proc. i +5,0 proc..
- Wzrost wydatków na artykuły pierwszej potrzeby. Artykuły spożywcze pozostały kluczowym czynnikiem napędzającym sprzedaż detaliczną w całej Europie (+14,6 proc. r/r), a konsumenci przez cały czas wydają pieniądze na artykuły pierwszej potrzeby, choć wyraźny wpływ ma na to inflacja. Tego lata na czele stawki znalazła się Wielka Brytania (wzrost o 13,1 proc. r/r), a następnie Węgry (+12,7 proc. r/r) i Hiszpania (+9,6 proc. r/r).
-Nasze najnowsze analizy SpendingPulse pokazują, iż europejscy konsumenci wykorzystali lato, aby cieszyć się zbieraniem doświadczeń i przeżywaniem wyjątkowych chwil. Obejmowało to spotkania z bliskimi i odkrywanie nowych miejsc, o czym świadczą zwiększone wydatki w sektorze hotelarsko-gastronomicznym. Mimo presji inflacyjnej, która wciąż wpływa na wiele rynków, statystyki pokazują, iż wydatki konsumenckie przez cały czas wykazują odporność i stale rosną – komentuje Natalia Lechmanova, Senior Economist w Mastercard Europe.
… i trochę więcej o Polsce
Całkowita sprzedaż detaliczna w Polsce (z wyłączeniem segmentu motoryzacji) wzrosła tego lata o 9,0 proc. r/r, od 1 lipca do 31 sierpnia, na co znaczący wpływ miała sprzedaż internetowa (+15,5 proc. r/r).
Na poziomie krajowym najważniejsze trendy sezonowe od lipca do sierpnia obejmują:
Odświeżenie szaf: Sektory mody i akcesoriów odnotowały latem wzrost, przy czym odzież i biżuteria wzrosły odpowiednio o +2,3 proc. r/r i +1,2 proc. r/r.
Wzrosły wydatki na posiłki poza domem: między 1 lipca a 31 sierpnia wydatki na restauracje wzrosły o +17,8 proc. r/r, co stanowi najwyższy wzrost wśród sektorów.
W miarę utrzymywania się inflacji konsumenci płacą więcej za artykuły pierwszej potrzeby: artykuły spożywcze były głównym czynnikiem wpływającym na ogólną sprzedaż detaliczną (+14 proc. r/r).
Pięć województw w Polsce, w których odnotowano największą sprzedaż usług noclegowych pod względem wartości nominalnej to:
- Śląskie
- Mazowieckie
- Dolnośląskie
- Pomorskie
- Wielkopolskie