W Gądkach koło Poznania rozpoczęły się prace związane z rozbudową terminala intermodalnego METRANS-u. Projekt, który potrwa do połowy 2026 r., obejmuje kompleksową modernizację systemów przeładunkowych, układu placu manewrowego oraz poprawę dostępu kolejowego.
Obecnie teren obiektu zajmuje powierzchnię 175 tys. m² i obsługuje 10 reachstackerów, magazynując do 8800 TEU. Wykorzystywane są 4 tory kolejowe: jeden obsługuje pociągi o długości do 750 m, a pozostałe 3 obsługują do 630 m. Wszystkie z nich są dostępne do przeładunku kontenerów. Trwające prace nie wpłyną na bieżącą działalność obiektu.
Od wózków widłowych do zdalnie sterowanych suwnic bramowych
Terminal jest przygotowywany do przejścia z obsługi bazującej na wózkach widłowych na zdalnie sterowane suwnice bramowe. Wymaga to nowego układu torów i szerszych stref składowania, a także wzmocnienia infrastruktury. W zakres prac wchodzi również nowa brama wjazdowa dla aut ze zmodernizowanymi systemami kontroli oraz dodatkowy parking dla ciężkich samochodów ciężarowych.
Terminal w Gądkach odgrywa istotną rolę w sieci METRANS w Europie Środkowej, łącząc krajowe przepływy kolejowe z transgranicznymi trasami intermodalnymi. Przebudowa ma na celu obsługę większych wolumenów i dostosowanie parametrów obiektu do europejskich standardów transportu towarowego.

Zakończono modernizację terminala w Pradze
W ostatnim czasie METRANS zakończył rozbudowę terminala w Pradze-Uhříněves. Obiekt o powierzchni 420 tys. m² wykorzystuje w tej chwili 6 suwnic bramowych, 13 reachstackerów i ma dostęp do transportu drogowego przez całą dobę. Obecna przepustowość terminala wynosi 7500 TEU ładunków i 10 000 TEU pustych kontenerów, przy czym jednocześnie można obsługiwać do dziesięciu składów towarowych.
Elektryczne ciężarówki uzupełniają przewozy kolejowe
METRANS zakupił własne elektryczne ciężarówki przeznaczone do obsługi terminala w Pradze. 6 ciężarówek Volvo FH Electric dołączyło do floty 2 września 2025 r. Dzięki zasięgowi 300 km na jednym ładowaniu powinny one z łatwością realizować codzienne operacje (średnio 150 km). METRANS chce pokazać, jak można wykorzystać efekt synergii, łącząc transport kolejowy na długich dystansach i bezemisyjny transport drogowy na ostatnich etapach łańcucha dostaw.
Autor: Lubomir Cech
Źródło: railmarket.com
Fot. METRANS
Zobacz również: