E-commerce w Europie wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością. Tylko w zeszłym roku międzynarodowy handel online na Starym Kontynencie wzrósł o 32 procent w stosunku do roku poprzedniego. Jednocześnie najwięksi sprzedawcy zmniejszyli swoje obroty ze względu na niestabilne otoczenie gospodarcze oraz konkurencję ze strony amerykańskich i chińskich marek.
Wzrosty w międzynarodowym handlu online
Informacje te zostały zebrane w ramach szóstej edycji raportu „TOP 500 B2C Cross-Border Retail Europe” przygotowanego przez Cross-Border Commerce Europe. Raport jest rocznym zestawieniem największych 500 europejskich sklepów internetowych, które prowadzą transakcje międzykrajowe. Raport nie uwzględnia branży turystycznej.
Dwa lata temu międzynarodowy handel online w Europie wyniósł 179 miliardów euro. Sklepy internetowe w Europie wygenerowały wówczas rekordowe obroty osiągające 105,5 miliarda euro. Tym razem jednak wartość e-commerce była dużo większa.
W zeszłym roku międzynarodowy handel online na Starym Kontynencie osiągnął wartość 237 miliardów euro, co stanowi wzrost o 32 procent w stosunku do roku poprzedniego. Sklepy internetowe z Europy wygenerowały obrót transgraniczny w wysokości 107 miliardów euro.
Raport wskazuje, iż łączna wartość transakcji online B2C w Europie dotyczących towarów wyniosła 741 miliardów euro, co oznacza wzrost o 13 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Spośród tej kwoty, 32 procent pochodziło z transakcji międzynarodowych.
Amerykańska i chińska konkurencja wciąż groźna
Raport wskazuje także główne rynki e-commerce w Europie. Niemieckie sklepy internetowe osiągnęły obroty transgraniczne na poziomie 43 miliardów euro, co stanowi wzrost o 28 procent. Natomiast sprzedaż transgraniczna w Wielkiej Brytanii spadła do rekordowo niskiego poziomu. Sklepy internetowe w tym kraju wygenerowały 27,5 miliarda euro obrotu transgranicznego, podczas gdy w roku 2022 było to 28 miliardów euro.
Pozostałe rynki europejskie wykazały znaczący wzrost w swoich transakcjach międzynarodowych. Sklepy internetowe we Francji osiągnęły obroty transgraniczne na poziomie 32 miliardów euro, co stanowi wzrost o 30 procent. Natomiast hiszpańskie sklepy online zanotowały wzrost o 50 procent, osiągając 18 miliardów euro, a holenderskie sklepy internetowe zwiększyły swoje obroty o 45 procent, dochodząc do 7 miliardów euro.
Najwięksi sprzedawcy online prowadzący transakcje międzynarodowe w Europie zmniejszyli swoje obroty ze względu na niestabilne otoczenie gospodarcze oraz konkurencję ze strony amerykańskich i chińskich marek. Wartość towarów sprzedanych przez TOP 500 spadła o 18 procent, osiągając 50 miliardów euro w ubiegłym roku.
Raport wskazuje, iż liderem wśród europejskich sprzedawców prowadzących transakcje międzynarodowe pozostaje IKEA. Gigant osiągnął obroty transgraniczne w wysokości 5,2 miliarda euro. Co ciekawe, 10 najlepszych sprzedawców odpowiada aż za 19 procent całkowitej sprzedaży wśród największych 500 firm.
U nas królują polski BLIK i PayU. Ale Niemcy zaufali Amerykanom
Znajdziesz nas w Google News