Polska kolej otrzymała ogromne wsparcie z Unii Europejskiej, w ramach którego PKP Intercity zainwestuje gigantyczne środki w nowoczesne lokomotywy i zmodernizowane wagony. Wartość dofinansowania na nowe pociągi Intercity to ponad 2 miliardy złotych, które pozwolą przewoźnikowi na zakup aż 56 lokomotyw oraz modernizację 248 wagonów. Te inwestycje nie tylko wzmocnią polski transport kolejowy, ale także wesprą krajowe fabryki i przemysł taborowy.
Ogromne dofinansowanie na nowe pociągi Intercity
PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), w ramach której polski przewoźnik otrzyma bezzwrotne dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Projekt zakłada realizację siedmiu głównych działań, z których najważniejsze obejmują zakup 56 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych oraz modernizację różnych typów wagonów. W sumie maksymalne wydatki na nowe pociągi Intercity wyniosą 2 miliardy 297 milionów złotych, przy czym 94% tych wydatków będzie pokryte z funduszy unijnych.
Miliardy z #FunduszeUE na nowoczesny tabor kolejowy.
Spółka @PKPIntercityPDP podpisała umowę z @CUPT_gov_pl na ponad 2⃣ mld zł bezzwrotnego wsparcia.
Wsparcie unijne pozwoli na:
zakup 56 nowych lokomotyw
modernizację 248 wagonów
a zamówienia zostały ulokowane… pic.twitter.com/cwaq3JWpbB
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) October 30, 2024
Całość zamówień na modernizację wagonów i produkcję lokomotyw trafiła do polskich zakładów taborowych. Fabryka Pojazdów H. Cegielski w Poznaniu, PESA Bydgoszcz oraz PESA Mińsk Mazowiecki są odpowiedzialne za odnowę i unowocześnienie wagonów PKP Intercity. Z kolei lokomotywy elektryczne, które będą obsługiwać polskie trasy, wyprodukowane zostaną w nowosądeckiej fabryce Newag.
Dzięki wsparciu z KPO, nowe lokomotywy i zmodernizowane wagony obsługiwać będą połączenia międzywojewódzkie na terenie całej Polski. W ramach kontraktu z Ministerstwem Infrastruktury, PKP Intercity planuje zwiększyć zasięg swoich połączeń do dużych aglomeracji, takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Białystok, Gdańsk i Poznań, jak również do mniejszych miast, w tym Piły, Hajnówki, Lubartowa, Sieradza, Krotoszyna, Kalisza, Lublińca, Zakopanego i Piotrkowa Trybunalskiego. Rozbudowana sieć połączeń i dostępność nowoczesnych pojazdów mają poprawić komfort podróżowania oraz przyczynić się do zwiększenia liczby osób korzystających z kolei jako środka transportu.
Wyłącznie polski sprzęt
Inwestycje w nowe pociągi PKP Intercity koncentrują się na zakupie nowoczesnych lokomotyw zeroemisyjnych oraz modernizacji 248 wagonów pasażerskich. Te zmiany są zgodne z europejskimi standardami środowiskowymi i mają na celu ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Lokomotywy będą zdolne do rozwijania prędkości 160 km/h, co umożliwi PKP Intercity oferowanie szybszych i bardziej punktualnych połączeń, podnosząc jednocześnie poziom bezpieczeństwa.
Zamówienia zostały ulokowane wyłącznie w polskich fabrykach. Ten ukierunkowany na lokalną produkcję projekt wspiera rozwój polskiego przemysłu oraz przyczynia się do zwiększenia zatrudnienia i innowacyjności w krajowych fabrykach. Termin zakończenia przedsięwzięcia przypada na koniec pierwszej połowy 2026 roku. Poniżej znajduje się szczegółowa specyfikacja projektu, obejmująca poszczególne zadania:
Nazwa zadania | Liczba jednostek | Wartość netto |
Modernizacja wagonów osobowych typu 141A/111A | 90 | 396 mln zł |
Modernizacja wagonów osobowych typu 152A | 24 | 119,52 mln zł |
Modernizacja wagonów osobowych typu Z1B | 26 | 136,17 mln zł |
Modernizacja wagonów 1 klasy na wagony COMBO | 50 | 369,85 mln zł |
Modernizacja wagonów 2 klasy na wagony AB | 58 | 245,24 mln zł |
Zakup lokomotyw elektrycznych prędkości 160 km/h | 10 | 184 mln zł |
Zakup lokomotyw elektrycznych 160 km/h | 46 | 846,4 mln zł |
https://twitter.com/PKPIntercityPDP/status/1851657394738127178
Łączna wartość wszystkich inwestycji wynosi prawie 2,3 miliarda złotych, z czego ogromną większość pokryje dofinansowanie unijne. PKP Intercity korzysta z funduszy unijnych od początku swojego istnienia. Dzięki temu na polskie tory wprowadzono już setki nowoczesnych wagonów i lokomotyw, w tym 96 lokomotyw elektrycznych, 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych, a także 20 składów Pendolino. Inwestycje te są najważniejsze dla modernizacji polskiej kolei oraz podnoszenia standardów podróżowania.
Zmiany w rozkładzie jazdy! Intercity uruchamia nową trasę Pendolino
Znajdziesz nas w Google News