W I połowie listopada widoczna jest stabilizacja cen na krajowych stacjach paliw. Zatrzymały się też silne wzrosty cen autogazu. Nieco większe zmiany widoczne są w cennikach hurtowych. Wygranych przez Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich przełożyła się na niższe notowania ropy na giełdach. Niestety, jednocześnie skokowo wzrósł kurs USD/PLN niwelując prawie w całości wpływ tańszej ropy na ceny w hurcie.
Ceny paliw spadły lekko w hurcie
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 14-go listopada 2024, cena netto litra Pb95 spadła o 6 groszy (+6 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,622 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel potaniał średnio o 3 grosze (+16 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,867 zł/l (bez VAT).
Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 wzrosła do 30 groszy (bez VAT) z 27 groszy tydzień wcześniej.
Ma na to wpływ sezon grzewczy i fakt, iż udział importowanego diesla sprzedawanego na krajowym rynku jest większy niż benzyny, czyli cena tego paliwa jest bardziej zależna od kursów walut.
Warto przypomnieć, iż w październiku benzyna i diesel podrożały w hurcie o dokładnie 15 groszy na litrze.
Notowania ropy pozostają pod wpływem skrajnie różnych czynników
W ostatnich dniach dominującym czynnikiem dla cen surowców, w tym ropy, jest wzrost wartości dolara w stosunku do głównych walut. Po wygranych wyborach prezydenckich przez Trumpa kurs euro/dolara spadł z ponad 1,09 do ok. 1,055 w czwartek (14.11.2024) wieczorem i jest najniżej od listopada 2023 roku.
Spadkowo na ceny wpływa też słabnąca gospodarka Chin i rosnące światowe zapasy ropy. Ostatnio jednak na niskie ceny zareagował kartel OPEC+, przedłużając okres cięć wydobycia o kolejny miesiąc.
Z drugiej strony, przed większymi spadkami cen ropy chroni trwający konflikt na Bliskim Wschodzie, gdzie rynek na bieżąco oceniał ryzyko ataku Izraela na Iran i związane z tym możliwe konsekwencje dla podaży surowca. Zapowiadane ataki izraelskie nastąpiły, ale rakiety oszczędziły infrastrukturę związaną z irańskim przemysłem naftowym (ceny ropy spadły). Rynek ocenia też możliwość wygaszenia trwającego na Bliskim Wschodzie konfliktu przez nowego prezydenta.
Niestety, dla kierowców, złoty mocno stracił na wartości
Notowania USD/PLN przekroczyły w czwartek 14-go listopada poziom 4,10 złotego za dolara (po raz pierwszy od połowy kwietnia). Jest to efekt reakcji rynku walutowego na wygraną Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich. Analitycy oceniają, iż zapowiadane przez Trumpa cła zaszkodzą unijnej gospodarce.
Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary świata – EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. W środę (06.11.2024) dolar umocnił się o blisko 2% do euro na wiadomość o wygranej Trumpa.
Zdaniem analityków w dłuższej perspektywie złoty powinien pozostawać mocny, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki). Do tego do Polski będą wpływać kolejne transze euro w ramach wypłat środków z KPO, które będą wymieniane na złotówki.
W detalu cena średnia paliw nie zmieniła się prawie w skali tygodnia
Według e-Petrol.pl w połowie 46-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,04 i 6,10 zł/l. Oznacza to, iż cena benzyny nie zmieniła się, a diesla (podobnie jak LPG) wzrosła o symboliczny 1 grosz na litrze w skali tygodnia.
Cena średnia paliw w detalu: 13-11-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,79 zł/l ( -1 gr/l);
• Pb95: 6,04 zł/l ( 0 gr/l);
• ON: 6,10 zł/l ( +1 gr/l);
• LPG: 3,06 zł/l ( +1 gr/l).
Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).
Po ostatnich zmianach ceny obu paliw są o 44-62 grosze niższe w detalu i hurcie niż przed rokiem (tabela poniżej).
Zmiany cen paliw w skali roku (tabela)
Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju (wykres)
Dla porównania, notowania ropy Brent(usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN
Marże modelowe stacji paliw są rekordowe w skali roku
W połowie 46 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw spadła do 12 gr/l dla ON (-0,5 gr/l w skali tygodnia), ale w przypadku benzyny (Pb95) wzrosła o 0,6 grosza i sięga 34 grosze na litrze.
W tym roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (29,2 gr/l) jest o ponad 4 grosze wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (26,3 gr/l) przewyższa o ponad 2 grosze rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, iż w okresie pandemii covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com