Modernizacja infrastruktury kolejowej na trasie Będzin – Katowice Szopienice Płd.

3 dni temu

W Sosnowcu realizowane są intensywne prace modernizacyjne na linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe. Inwestycja, wspierana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”, obejmuje przebudowę stacji Sosnowiec Główny, budowę nowego przystanku w dzielnicy Środula oraz remont kluczowych wiaduktów kolejowych. Głównym celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa i poprawa płynności ruchu kolejowego oraz drogowego.

Przebudowa stacji Sosnowiec Główny

Na terenie stacji Sosnowiec Główny realizowane są prace związane z budową trzeciego peronu oraz modernizacją istniejących obiektów. Nowe perony zostaną wyposażone w wiaty, windy i schody, co poprawi komfort podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności. Dodatkowo powstaje hala garażowo-magazynowa dla pojazdów ratownictwa technicznego, a także nowoczesna nastawnia, która zapewni sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym.

Nowy przystanek Sosnowiec Środula

Kolejnym ważnym elementem inwestycji jest budowa przystanku Sosnowiec Środula. Jeden z planowanych peronów jest już gotowy, a jego nawierzchnia została dostosowana do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących. W miejscu przejazdu kolejowego powstaje bezpieczne przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów. Połowa tunelu jest już ukończona, a ruch pociągów odbywa się nowym torem. W kolejnym etapie prace obejmą budowę drugiej części przejścia oraz połączenie peronów schodami, pochylniami i windami. W przyszłości ruch drogowy w tym rejonie będzie odbywać się wiaduktem nad torami.

Modernizacja wiaduktów kolejowych

W ramach inwestycji przebudowywane są najważniejsze wiadukty kolejowe w centrum Sosnowca. niedługo rozpocznie się kompleksowa modernizacja obiektu nad ul. Piłsudskiego, który ze względu na zły stan techniczny wymaga gruntownych prac. Zgodnie z projektem zachowane zostaną historyczne portale wjazdowe, a charakterystyczne słupy podpierające konstrukcję zostaną odnowione. Usunięcie środkowego rzędu słupów pozwoli na poprawę płynności ruchu tramwajowego i drogowego pod wiaduktem. Rozpoczęcie prac zaplanowano na 17 lutego 2025 roku, a ich zakończenie przewidziane jest na 17 marca.

Równocześnie trwa modernizacja wiaduktu nad ul. Nowopogońską. Nowa konstrukcja będzie miała większy prześwit, co umożliwi przejazd wyższych pojazdów. Droga pod obiektem zostanie poszerzona, a dodatkowo powstaną chodnik i ścieżka rowerowa. Zakończenie tej części inwestycji planowane jest na III kwartał 2025 roku.

Usprawnienie ruchu kolejowego

W ramach modernizacji linii Będzin – Katowice Szopienice Południowe prowadzone są prace związane z budową dodatkowych torów, które pozwolą oddzielić ruch dalekobieżny od regionalnego. Na stacji Będzin powstanie infrastruktura dedykowana wyłącznie dla ruchu towarowego. Dodatkowo w Katowicach zamontowano dwa przęsła nowego wiaduktu kolejowego oraz ukończono budowę mostu nad rzeką Rawą. Prace przy budowie przystanku Katowice Morawa zostaną wznowione w drugiej połowie 2025 roku.

Inwestycja o kluczowym znaczeniu

Modernizacja linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe stanowi część szeroko zakrojonej inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A., obejmującej również inne odcinki między Będzinem, Katowicami Piotrowicami, Tychami i Zabrzegiem. Łączna wartość przedsięwzięcia wynosi około 7 miliardów złotych, a jego realizacja pozwoli na znaczne poprawienie standardu infrastruktury kolejowej w regionie.

Zobacz również:

PKP PLK: Nowa era informacji pasażerskiej
PLK SA stawiają na odnawialne źródła energii
Idź do oryginalnego materiału