Modernizacja linii Białystok – Ełk zapowiedziana! To największy przetarg w historii PKP!

2 dni temu

Polska kolej czeka na jedną z największych inwestycji ostatnich lat! PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg o rekordowej wartości 6 miliardów złotych na modernizację trasy kolejowej z Białegostoku do Ełku. Modernizacja linii Białystok – Ełk to część strategicznego projektu Rail Baltica, który ma na celu usprawnienie ruchu kolejowego w Europie Środkowo-Wschodniej.

Modernizacja linii Białystok – Ełk

Zakres prac obejmuje gruntowną modernizację 100 km linii kolejowej, w tym przebudowę 8 stacji i 10 przystanków. Cała trasa zyska nowoczesne rozwiązania, które usprawnią transport pasażerski i towarowy. Gdy modernizacja trasy Białystok – Ełk dobiegnie już końca, pasażerowie pokonają dystans pomiędzy miastami w zaledwie 55 minut, osiągając prędkość do 200 km/h. To oznacza nie tylko oszczędność czasu, ale także wyższy komfort i bezpieczeństwo podróży.

Najważniejsze zmiany na trasie Białystok – Ełk obejmują budowę drugiego toru, co znacznie zwiększenie przepustowość linii, oraz instalację nowoczesnych systemów sterowania ruchem, które zwiększą bezpieczeństwo i poprawią organizację przejazdów. W ramach inwestycji powstaną nowoczesne perony, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, a część przystanków na trasie zostanie przeniesiona lub zmodernizowana.

Jednym z kluczowych elementów inwestycji jest budowa Lokalnego Centrum Sterowania ruchem kolejowym w Białymstoku. Po zakończeniu prac przejmie ono kontrolę nad całą trasą do Ełku, co wpłynie na lepszą koordynację przejazdów.

Przebudowa linii Białystok – Ełk to inwestycja, na którą mieszkańcy regionu czekali od lat. Skrócenie czasu przejazdu, lepszy komfort podróży i większe bezpieczeństwo to konkretne korzyści, które zmienią codzienne życie podróżnych — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Aby poprawić bezpieczeństwo na trasie, przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. W ramach inwestycji powstanie 20 wiaduktów drogowych, 12 wiaduktów kolejowych i 12 przejść pod torami. Dzięki temu kierowcy nie będą musieli zatrzymywać się przed torami, a pociągi po wdrożeniu systemu ETCS będą mogły kursować z prędkością 200 km/h.

Największy przetarg w historii @PKP_PLK_SA Ogłosiliśmy przetarg na przebudowę linii Białystok–Ełk o wartości aż 6 mld zł!
55 minut z prędkością 200km/h – tyle zajmie podróż z Białegostoku do Ełku po modernizacji, czyli 30 minut krótsza podróż niż dzisiaj! pic.twitter.com/SUEClcihzn

— Dariusz Klimczak (@DariuszKlimczak) January 3, 2025

Szybszy i efektywniejszy transport towarowy

Modernizacja linii Białystok – Ełk pozytywnie wpłynie także na transport towarowy. Po zakończeniu prac pociągi towarowe będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h, a długość składów wzrośnie do 750 m. Usprawni to logistykę i zwiększy konkurencyjność polskiej kolei w transporcie międzynarodowym.

To największy przetarg w historii PKP PLK, a jednocześnie część strategicznego projektu Rail Baltica, który ma na celu usprawnienie ruchu kolejowego w Europie Środkowo-Wschodniej. Projekt jest realizowany w ramach kilku projektów finansowanych przez Unię Europejską:

  • Rail Baltica – modernizacja odcinka Białystok – Knyszyn
  • Rail Baltica – modernizacja odcinka Osowiec – Ełk
  • Rail Baltica – odcinek Knyszyn – Osowiec (oczekuje na dofinansowanie)

W ramach ogłoszonego przetargu po raz pierwszy z udziału w postępowaniu zostaną wykluczeni wykonawcy spoza Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz państw nieobjętych porozumieniem o zamówieniach rządowych WTO. Decyzja ta jest konsekwencją niedawnego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), co stanowi istotny krok w kierunku ochrony europejskiego rynku zamówień publicznych.

Prace budowlane potrwają do 2029 roku. To oznacza, iż za kilka lat podróż na trasie Białystok – Ełk stanie się szybsza, bezpieczniejsza i bardziej komfortowa niż kiedykolwiek wcześniej!

Rail Baltica: projekt, który się nie opłaca, ale i tak warto go zrealizować. Dlaczego?

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału