Trwa modernizacja portu w Szczecinie. W ramach tego projektu przewidziano rozbudowę nabrzeży Czeskiego i Słowackiego oraz budowę nowych nabrzeży Norweskiego i Duńskiego, co stanowi pierwszy etap modernizacji. Akweny portowe zostaną dostosowana do nowej głębokości wynoszącej 12,5 metra, co jest niezbędne w kontekście rozbudowy toru wodnego Świnoujście–Szczecin. Ponadto, planuje się poszerzenie Kanału Dębickiego na szerokość 200 metrów.
Duża modernizacja portu w Szczecinie
Modernizacja portu w Szczecinie pozwoli na obsługę statków o ładowności do 50 tysięcy ton, co z kolei zwiększy ilość przetwarzanych ładunków, w tej chwili wynoszącą tylko połowę tej liczby. To z kolei wpłynie na wzrost konkurencyjności Portu Szczecińskiego na Bałtyku. Całkowity koszt modernizacji wyniesie 343,1 miliona złotych.
Pogłębienie toru wodnego Świnoujście–Szczecin, zrealizowane w ostatnich latach przez Urząd Morski w Szczecinie, to milowy krok dla rozwoju Pomorza Zachodniego i całej Polski. Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście realizuje prace, które pozwolą w efektywny sposób wykorzystać tę miliardową inwestycję. Akweny portowe zostaną pogłębione, a nabrzeża zmodernizowane lub wybudowane od nowa wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Nabrzeża Czeskie i Słowackie w Porcie Szczecin zostaną rozszerzone, a infrastruktura towarzysząca, w tym systemy kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej, sieci elektrycznej i teletechnicznej, oraz tor kolejowy, zostaną zmodernizowane. Nabrzeża te są w tej chwili najczęściej używanymi miejscami w przypadku statków przewożących ładunki drobnicowe w Porcie Szczecin.
Port w Szczecinie czeka budowa nabrzeży i wzmocnienie brzegu
Rozbudowa pozwoli na dostosowanie ich do obsługi największych statków, które będą mogły zawijać do portu po ukończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście–Szczecin, który zostanie pogłębiony do 12,5 metra. Ponadto, zaplanowano również budowę nabrzeża Norweskiego z odpowiednią infrastrukturą, które będzie kontynuacją istniejącego nabrzeża Fińskiego i będzie pełnić rolę terminala kontenerowego.
W ramach pierwszego etapu budowy nabrzeża Duńskiego, wykonawca przeprowadzi również prace wzmocnienia brzegu. Planuje się także dokonanie pogłębienia i rozszerzenia Kanału Dębickiego. Umocnieniu zostanie poddane także dno morskie przed nabrzeżami Spółdzielczym, Czeskim i Fińskim, co ma na celu ochronę tych obszarów przed działaniem śrub statków. Ponadto, na wyspie Ostrów Mieleński przewidziano stworzenie pola odkładu urobku oraz budowę osadnika, mnicha i kolektora zrzutowego. W rejonie nabrzeża Czeskiego przewidziano rozbiórkę istniejącej rampy ro-ro. w tej chwili prace postępują i osiągnęły poziom zaawansowania wynoszący niemalże 70 procent.
Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” otrzymał unijne wsparcie finansowe z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace są realizowane przez konsorcjum firm NDI Sp. z o.o. oraz NDI SOPOT SA.
Pływający terminal w Gdańsku: ORLEN dywersyfikuje dostawy