Polskie Koleje Państwowe S.A. zakończyły przebudowę zabytkowego dworca w Mogilnie. Obiekt z 1871 roku przeszedł gruntowną modernizację, dzięki której odzyskał historyczny wygląd, a jednocześnie stał się nowoczesny, komfortowy i dostępny dla wszystkich podróżnych. Inwestycja kosztowała około 13,5 mln zł i została dofinansowana ze środków unijnych.
Historyczny charakter i nowoczesne wnętrza
W ramach prac odrestaurowano elewację wraz z detalami architektonicznymi, a budynek zyskał efektowną nocną iluminację. Odbudowano pergolę przy północnej ścianie obiektu oraz poddano renowacji wiatę peronową. Odtworzona została stolarka okienna i drzwiowa, wierna historycznym wzorom.
We wnętrzu powstała nowa przestrzeń obsługi podróżnych z poczekalnią, toaletami i kasą biletową. Do dyspozycji pasażerów oddano także automaty z napojami i przekąskami oraz elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów. Na parterze znalazły się dwa lokale usługowe, a na piętrze przestrzeń przeznaczona dla Gminy Mogilno.
Zakończona właśnie inwestycja to kolejny zrewitalizowany zabytkowy dworzec, tym razem pochodzący z XIX w., który odzyskał swój historyczny charakter, a jednocześnie został dostosowany do współczesnych oczekiwań pasażerów – podkreślił Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.
Dworzec dostępny i ekologiczny
Obiekt został dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wprowadzono oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące dla osób niewidomych.
Modernizacja uwzględnia także rozwiązania proekologiczne: energooszczędne oświetlenie, system BMS do monitorowania zużycia mediów oraz panele fotowoltaiczne na dachu. Dzięki temu budynek generuje część energii elektrycznej z odnawialnych źródeł.
Nowe otoczenie i funkcjonalność
Zrewitalizowano plac przed dworcem, gdzie powstały miejsca parkingowe, strefa kiss&ride, stanowiska dla taksówek i wiata rowerowa. Uporządkowano także tereny zielone wokół budynku.
Stacja Mogilno obsługuje zarówno pociągi dalekobieżne PKP Intercity (m.in. do Gdyni, Wrocławia i Zielonej Góry), jak i regionalne POLREGIO i Kolei Wielkopolskich. Z danych UTK wynika, iż w 2024 roku z usług stacji korzystało średnio do 1,5 tys. pasażerów dziennie, a zatrzymywały się na niej 62 pociągi.





Zobacz również: