Sklepy stacjonarne nie służą już tylko do robienia zakupów, ale mają oferować także wciągające, niezapomniane wrażenia. Ta zmiana podniosła rolę oświetlenia, np. w komunikacji marek premium. Całość powinna tworzyć atmosferę, która współgra z tożsamością marki, a jednocześnie będzie dostosowywana do kreowania ścieżki zakupowej – mówi w rozmowie z Omnichannelnews.pl Monika Pietraszewska, project coordinator w Lumiverso.
Jako projektantka pracująca w jednej z wiodących firm oświetleniowych aktywnie bierzesz udział w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań dla przestrzeni handlowych. Co dla Ciebie jest intrygującego w projektowaniu oświetlenia w branży retail.
Monika Pietraszewska: Oświetlenie zawsze mnie fascynowało, ponieważ łączy w sobie elementy sztuki, nauki, a choćby psychologii. W handlu detalicznym oświetlenie odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu doświadczeń klientów, podkreślaniu produktów, a choćby wpływaniu na decyzje zakupowe. Możliwość tworzenia przestrzeni, które pełnią taką funkcję i jednocześnie spełniają potrzeby funkcjonalne, jest tym, co najbardziej mnie ekscytuje.
![](https://omnichannelnews.pl/wp-content/uploads/2025/02/guess-showroom-warszawa-1024x576.jpg)
Handel detaliczny przeszedł znaczące zmiany w ostatnich latach. Jak wpłynęło to na projektowanie oświetlenia?
M.P.: Na pewno zmieniły się oczekiwania konsumentów, a to oznacza kolejne wyzwania dla marek. Sklepy stacjonarne nie służą już tylko do robienia zakupów, ale mają oferować także wciągające, niezapomniane wrażenia. Ta zmiana podniosła rolę oświetlenia np. w komunikacji marek premium. Całość powinna tworzyć atmosferę, która współgra z tożsamością marki, a jednocześnie będzie dostosowywana do kreowania ścieżki zakupowej.
Czy możesz powiedzieć, które z kluczowych trendów w tej chwili najbardziej kształtują branżę oświetlenia detalicznego?
M.P.: Na pewno inteligentne systemy oświetleniowe, ale na szczycie listy cały czas jest zrównoważony rozwój. Sklepy detaliczne wymagają energooszczędnych, przyjaznych dla środowiska rozwiązań, które dopasują się do kolejnych standardów ESG. Patrząc w przyszłość, jestem przekonana, iż znaczenie zrównoważone go rozwoju w branży będzie coraz większe. To przynosi korzyści zarówno ekologiczne, jak i ekonomiczne. Tradycyjne źródła światła, takie jak lampy metalohalogenkowe, zużywają znacznie więcej energii niż nowoczesne lampy LED, które proponuje my w projektach Lumiverso. To przekłada się choćby na 70% oszczędności energii.
Jak te trendy wpływają na Twoje podejście do projektowania?
M.P.: Tak naprawdę każdy projekt w Lumiverso wymaga indywidualnego podejścia, które jest dostosowane do charakteru sklepu. Jeszcze przed rozpoczęciem projektowania analizujemy markę, aby zaproponować oświetlenie zgodne z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi, które przyczyniają się do ochrony środowiska. Dodatkowo inteligentne systemy oświetleniowe zmieniają zarówno sposób projektowania, jak i sterowania oświetleniem. Dzięki systemom z obsługą w aplikacji sklepy mogą zdalnie zarządzać oświetleniem i dopasowywać barwę światła w lokalu. Projektując oświetlenie, ściśle współpracujemy również z architektami i projektantami wnętrz, aby zapewnić idealne dopasowanie oświetlenia do szerokiej wizji marki. Takie kompleksowe podejście jest niezbędne w aktualnym środowisku handlu detalicznego.
![](https://omnichannelnews.pl/wp-content/uploads/2025/02/guess-shwroom-warszawa2-683x1024.jpg)
Czy to oznacza, iż wypracowałaś swój unikalny model projektowania?
M.P.: Zdecydowanie tak! I myślę, iż dotyczy to wszystkich projektantów w Lumiverso. Realizując setki projektów rocznie dla najlepszych marek w Polsce i zagranicą, wypracowaliśmy swój indywidualny styl, który jest dopasowany do każdego klienta. Zwracamy uwagę na dostosowanie do jego potrzeb, równocześnie wyróżniając go na tle konkurencji. To ogromna wartość dla naszych klientów. Jesteśmy w stanie przewidzieć, jakie problemy mogą się pojawić na etapie realizacji, i rozwiązujemy je, zanim się pojawią. To oszczędność czasu i kosztów. Właśnie naszą rolą jako projektantów jest wiedzieć, czego potrzebuje klient, żeby do starczyć mu najlepsze dostępne na rynku oświetlenie.
A jeżeli chodzi o współpracę ze sklepami, które chcą zmodernizować istniejące systemy oświetleniowe?
M.P.: Zawsze zaczynam od zrozumienia charakteru marki i ścieżki klienta w sklepie. Zastanawiam się, jakie emocje chce wywołać nasz klient oraz które elementy powinny się wyróżniać. Myślę też długoterminowo. Inwestowanie w energooszczędne i inteligentne systemy mogą wiązać się z wyższymi kosztami początkowymi, ale ich zakup gwałtownie zwróci się w postaci oszczędności operacyjnych i zadowolenia klientów. Przykładem jest warszawska siedziba GUESS, w której modernizowaliśmy oświetlenie w showroomach. W tym projekcie wymieniliśmy reflektory 35 W na 21 W, co obniżyło pobór energii o 40%. A efekt finalny był zachwycający – każdy produkt był idealnie oświetlony, a całość nie tylko podkreślała charakter marki, ale też unikalne cechy i detal. To miejsce także do spotkań biznesowych, dlatego proces tworzenia tych showroomów był bardzo inspirujący.
![](https://omnichannelnews.pl/wp-content/uploads/2025/02/tous-sklep-galeria-krakowska-1024x576.jpg)
Dokąd zmierza oświetlenie w sklepach detalicznych?
M.P.: To interesujące pytanie, mogę wskazać na personalizację i szybką zdolność do zmian. Już dziś w naszych projektach nie chodzi wyłącznie o oświetlenie przestrzeni. Ważne są kształtowanie percepcji, kierowanie zachowaniem, podkreślenie tożsamości marki oraz wpływ na decyzje zakupowe. A w przyszłości? Być może zobaczymy również większą integrację oświetlenia z innymi technologiami, takimi jak rzeczywistość rozszerzona (AR) lub systemy oparte na sztucznej inteligencji, które dostosowują doświadczenia w sklepie w czasie rzeczywistym. Już dziś sztuczna inteligencja pozwala nam na dopasowanie światła do barwy produktów dzięki technologii i kamery wbudowanej w reflektor. W Lumiverso powstają już pierwsze projekty właśnie z wykorzystaniem takiej technologii. Warto jednak pamiętać, iż nie warto pomijać znaczenia profesjonalnego projektu. Oświetlenie może przyciągnąć uwagę klienta już z daleka, a kooperacja z ekspertami gwarantuje osiągnięcie adekwatnej równowagi między estetyką a funkcjonalnością i nowoczesnością.
Dziękujemy za rozmowę.
Lumiverso specjalizuje się w projektowaniu i modernizacji oświetlenia w branży retail. Tworzą projekty dla najlepszych marek w kraju i za granicą. Oferują innowacyjne rozwiązania, które nie tylko doskonale oświetlają produkty, ale również wzmacniają wizerunek sklepu i doświadczenia zakupowe. W portfolio Lumiverso znajdują się m.in: La Mania, Guess, Gant, Notino, Patrizia Aryton Sinsay, Tous.
Firma Lumiverso jest Partnerem Strategicznym portalu Omnichannelnews.pl.