Flixtrain, prywatny przewoźnik kolejowy, otrzymał zgodę od polskiego Urzędu Transportu Kolejowego na uruchomienie codziennych połączeń kolejowych między stolicami Polski i Niemiec. Dwa razy dziennie pociągi Flixtrain mają ruszać w trasę z Warszawy do Berlina, przy czym usługa będzie dostępna wyłącznie w relacji międzynarodowej, co oznacza, iż nie będzie możliwości przejazdów wewnątrzkrajowych w Polsce. Połączenie ma wystartować w grudniu przyszłego roku, a decyzja UTK łagodzi monopol polskich przewoźników na tej popularnej trasie.
Flixtrain uruchamia pociągi z Warszawy do Berlina
Od grudnia przyszłego roku podróżni będą mieli do dyspozycji dwie pary pociągów kursujących na trasie Warszawa Wschodnia – Berlin Hauptbahnhof. Planowane na pięcioletni okres połączenie obejmie również przystanki w Warszawie Centralnej, Warszawie Zachodniej, Poznaniu Głównym oraz na berlińskiej stacji Ostbahnhof. Pociągi Flixtrain nie będą oferować biletów na przejazdy krajowe, co oznacza, iż podróżni będą mogli korzystać z nich tylko przy relacjach międzynarodowych z Warszawy do Berlina lub odwrotnie – dla przykładu, nie będzie możliwości zakupu biletu z Poznania do Warszawy.
Według wstępnego rozkładu jazdy pociąg Flixtrain wyruszy z Warszawy Wschodniej o godzinie 8:03, z przystankiem na Warszawie Zachodniej o 8:18. Następnie dotrze do Poznania Głównego o 10:37, gdzie po krótkim, dwuminutowym postoju uda się w dalszą drogę do Berlina. Planowany przyjazd na stację Berlin Ostbahnhof przewidziano na godzinę 12:55, natomiast ostatecznie pociąg dotrze na Berlin Hauptbahnhof o 13:06, po ponad pięciogodzinnym przejeździe.
Drugi pociąg z Warszawy ma ruszać o 16:03, przy czym jego przyjazd do Berlina zaplanowany jest na godzinę 21:06. W kierunku powrotnym pociągi wyruszą z Berlina o 8:52 oraz 14:52, docierając do Poznania o godzinie 11:20 i 17:20 oraz do Warszawy Zachodniej odpowiednio o 13:45 i 19:45.
Flixtrain kontra PKP Intercity – czas przejazdu i konkurencja
Flixtrain zakłada, iż jego pociągi z Warszawy do Berlina będą jeździły w czasie zbliżonym do obecnych czasów obsługiwanych przez PKP Intercity na trasie Warszawa – Berlin, mimo iż przewoźnik narodowy zatrzymuje się na kilku dodatkowych stacjach, takich jak Kutno, Konin czy Rzepin. Przejazd z Warszawy Zachodniej do głównej stacji w Berlinie dla pociągów Intercity trwa 5 godzin i minutę, co sprawia, iż czas przejazdu Flixtrain będzie stanowił atrakcyjną alternatywę, zwłaszcza dla osób poszukujących szybkich i bezpośrednich połączeń między stolicami.
Szczegóły dotyczące wyposażenia pociągów Flixtrain nie są jeszcze dostępne, jednak we wniosku o otwarty dostęp przewoźnik zobowiązał się do zapewnienia komfortowego standardu podróży. Pociągi mają oferować minimum 240 miejsc siedzących w drugiej klasie, z priorytetowymi miejscami dla rodzin z dziećmi oraz osób o ograniczonej mobilności. Składy będą prowadzone przez lokomotywy elektryczne, osiągające prędkości do 160 km/h.
Decyzja o dopuszczeniu Flixtrain na trasę Warszawa – Berlin może znacząco wpłynąć na rynek przewozów między Polską a Niemcami. PKP Intercity, dotychczasowy monopolista w obsłudze tej trasy, również rozwija swoją ofertę, co potwierdził ostatnio prezes PKP Intercity, Janusz Malinowski, zapowiadając dalszy rozwój połączeń międzynarodowych przez Poznań. Konkurencja w postaci Flixtrain może przyczynić się do poprawy jakości usług, a także do zwiększenia dostępności biletów dla podróżnych szukających szybkiego i komfortowego przejazdu między Polską a Niemcami.
Polacy pokochali kolejowy monopol? Kolejny rekord przewozów Intercity