Most drogowy w Sulejowie, biegnący przez rzekę Pilicę w ciągu drogi krajowej nr 12, doczeka się kompleksowej przebudowy. To strategiczna przeprawa, przez którą codziennie przejeżdża ponad 21 tysięcy pojazdów. Teraz poznaliśmy firmę odpowiedzialną za przygotowanie niezbędnej dokumentacji projektowej – będzie to konsorcjum E&C i Protechnicon. Wartość zamówienia przekracza 1,1 miliona złotych.
Kto zaprojektuje most w Sulejowie?
Obecny most w Sulejowie ma już swoje lata i jest poważnie wyeksploatowany. Z uwagi na intensywny ruch. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020/2021 przeprawę pokonuje ok. 21 tys. pojazdów dziennie. Infrastruktura wymaga więc gruntownej modernizacji. Inwestycja jest nie tylko koniecznością techniczną, ale również gwarancją bezpieczeństwa dla kierowców.
W przetargu ogłoszonym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad złożono sześć ofert. Cztery z nich mieściły się w założonym budżecie. Ostatecznie wybrano ofertę konsorcjum firm E&C (lider) oraz Protechnicon, które wspólnie podejmą się przygotowania projektu modernizacji mostu. Umowa z wykonawcą ma zostać podpisana w ciągu najbliższego miesiąca. Od tego momentu konsorcjum będzie miało 28 miesięcy na opracowanie kompletnej dokumentacji. Planowany termin zakończenia tego etapu to jesień 2027 roku.
Znamy wykonawcę dokumentacji projektowej dla mostu w Sulejowie na #DK12. Wykona go konsorcjum firm E&C i Protechnicon. Wartość zamówienia to ponad 1,1 mln zł. Rozpoczęcie budowy pod koniec 2028 r., zakończenie u schyłku 2029 r. @GDDKiA_Lodz @GDDKiA pic.twitter.com/H8DJiYfd6t
— GDDKiA Łódź (@GDDKiA_Lodz) May 22, 2025
Będą objazdy
Zadanie postawione przed konsorcjum E&C i Protechnicon to nie tylko projekt techniczny mostu. Równie istotna jest tymczasowa organizacja ruchu, którą trzeba dostosować do lokalnych warunków i potrzeb różnych grup użytkowników dróg – od przewoźników po mieszkańców okolicznych domów. Dodatkowym utrudnieniem jest bliskość skrzyżowania z drogą krajową nr 74 oraz gęsta zabudowa mieszkaniowa w sąsiedztwie mostu. Projektanci będą musieli uwzględnić te ograniczenia i znaleźć optymalne rozwiązania logistyczne.
Z uwagi na brak alternatywnych przepraw krajowych przez Pilicę w pobliżu Sulejowa, opracowano plan objazdów:
- dla ruchu osobowego i komunikacji zbiorowej – w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącego mostu powstanie tymczasowa przeprawa,
- dla transportu ciężkiego – konieczne będzie skorzystanie z dłuższych objazdów: przez DK48 od północy lub DK42 od południa.
Most w Sulejowie to najważniejszy punkt na mapie polskich dróg krajowych. Jego modernizacja to inwestycja w bezpieczeństwo, komfort podróżowania i rozwój regionu. Budowa nowej przeprawy przez Pilicę w Sulejowie przewidywana jest na okres między IV kwartałem 2028 r. a IV kwartałem 2029 r. To ambitny harmonogram, jednak przy dobrej organizacji możliwy do zrealizowania.
Od czego zależy numeracja dróg w Polsce? Krótka historia polskiego drogownictwa