Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z Krakowa kontynuuje wymianę floty tramwajowej. Dziś krakowski przewoźnik zawarł kontrakt warty blisko 567 mln zł brutto z bydgoską PESĄ na dostawę 20 pojazdów o długości ponad 43 m. Najdłuższe w Polsce tramwaje zasilą flotę przewoźnika między III kw. 2028 r. a połową 2029 r. Po realizacji zamówienia stolica Małopolski będzie dysponować 57 takimi składami.
To chyba najbardziej oczekiwane tramwaje w Krakowie. Na potrzebę dostaw tych najdłuższych wagonów zwracali uwagę mieszkańcy. Dlatego cieszę się, iż dzisiaj te oczekiwania spełniamy. W sumie 20 tramwajów firmy PESA trafi do Krakowa i będzie wozić pasażerów na najbardziej popularnych liniach. To istotny zakup, bo jeszcze bardziej poprawi bezpieczeństwo i komfort pasażerów komunikacji miejskiej. Z myślą o bezpieczeństwie pasażerów i mieszkańców miasta w każdym z 20 wagonów zostaną zamontowane urządzenia AED – podkreślał Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa.
Pierwszy tak długi tramwaj bateryjny w Polsce
Wszystkie zamówione pojazdy będą w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane i wyposażone w monitoring oraz system informacyjny przystosowany do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących. W każdym tramwaju znajdzie się platforma oraz wydzielona przestrzeń dla wózka inwalidzkiego. Szczególne rozwiązanie techniczne przewidziano dla jednego z pojazdów – otrzyma on napęd bateryjny umożliwiający pokonanie ok. 3 km bez zasilania z sieci trakcyjnej. Będzie to pierwszy tak długi tramwaj z taką funkcjonalnością w kraju.
To jeden z najważniejszych projektów tramwajowych realizowanych w tej chwili w Polsce i jednocześnie potwierdzenie, iż Kraków konsekwentnie inwestuje w tabor o najwyższych parametrach pojemności, dostępności i bezpieczeństwa. Dostarczymy miastu nowoczesne, ponad 43-metrowe tramwaje, zaprojektowane z myślą o intensywnym ruchu pasażerskim i wysokim komforcie podróżnych. Zastosowanie baterii trakcyjnych w tak długich pojazdach to rozwiązanie innowacyjne w skali kraju, które zwiększa elastyczność eksploatacji i wpisuje się w kierunek zrównoważonego transportu miejskiego – wskazywał Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz SA.
Środki z KPO i dalsze plany zakupowe
Inwestycję sfinansuje pożyczka z Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK), udzielona ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) w ramach programu zielonej transformacji miast. Nowe pojazdy trafią na najbardziej popularne linie tramwajowe – m.in. na trasę nr 52 łączącą Czerwone Maki P+R z os. Piastów w Nowej Hucie, gdzie zastąpią wszystkie 3-członowe składy wysokopodłogowych wagonów 105Na.
Umowa, którą podpisaliśmy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, jest pożyczką na bardzo korzystnych warunkach, ze stałym oprocentowaniem wynoszącym zaledwie 1 procent. Okres spłaty pożyczki został rozłożony na 20 lat. Tak atrakcyjne warunki finansowe powodują, iż zakup ten nie będzie powodował wzrostu stawki przewozowej dla miasta, a w przypadku spółki nastąpi spadek kosztów kredytowych. Równie ważne jest to, iż dzięki zakupowi tych tramwajów wzrośnie komfort pracy naszych motorniczych – poinformował Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie.
Docelowo MPK Kraków chce eksploatować wyłącznie tabor niskopodłogowy, klimatyzowany i wyposażony w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. Obecny kontrakt to nie koniec planów zakupowych – przewoźnik zamierza zamówić jeszcze choćby 40 tramwajów: 10 jednokierunkowych o długości ponad 43 m oraz 30 o długości przekraczającej 33 m.



Fot. MPK Kraków
Zobacz również:

1 godzina temu







