MTU Aero Engines Polska: Przyszłość lotnictwa to silniki wodorowe!

5 miesięcy temu

MTU Aero Engines Polska w Tajęcinie, będący częścią grupy MTU Aero Engines, obchodzi 15-lecie działalności. Zakład dynamicznie rozwija swoje działania, stając się jednym z najważniejszych producentów komponentów lotniczych w Polsce. Dzięki innowacjom technologicznym i zaangażowaniu w rozwój lokalnej społeczności, MTU Aero Engines Polska umacnia swoją pozycję na rynku międzynarodowym.

  • MTU Aero Engines Polska obchodzi 15-lecie działalności, zatrudniając w tej chwili ponad 1200 pracowników.
  • Zakład w Tajęcinie odgrywa kluczową rolę w produkcji i rozwoju technologii lotniczych.
  • Firma inwestuje w innowacje oraz angażuje się w lokalne inicjatywy prozdrowotne, edukacyjne i ekologiczne.

Dynamiczny rozwój MTU Aero Engines Polska

Od momentu decyzji o ulokowaniu zakładu w Polsce w 2007 roku, MTU Aero Engines Polska rozwinęła się z małego zakładu zatrudniającego na starcie produkcji w 2009 roku 243 osób do jednego z kluczowych zakładów w strukturze MTU Aero Engines AG. w tej chwili zakład w Tajęcinie zatrudnia ponad 1200 pracowników i jest odpowiedzialny za produkcję i rozwój zaawansowanych technologicznie komponentów do silników lotniczych. Ponadto w ciągu trzech lat firma planuje zatrudnić dodatkowo 300 osób, co również wskazuje na stopień rozwoju działalności. Ważne jest również to, iż stopień fluktuacji pracowników wynosi zaledwie 3% w ciągu ostatnich 12 miesięcy, co stanowi dowód na stabilności pracy w zakładzie.

Jan Florian, prezes Zarządu MTU Aero Engines Polska, podkreśla, że:

Co trzeci samolot pasażerski na świecie jest napędzany silnikami wyposażonymi w części MTU. Niezmierną dumą napawa nas fakt, iż jesteśmy nie tylko zakładem produkcyjnym czy montażowym, ale odgrywamy istotną rolę w rozwoju nowoczesnych technologii lotniczych.

Dodatkowo w ciągu ostatnich 15 lat, MTU Aero Engines Polska była dwukrotnie rozbudowywana, co pozwoliło na znaczące zwiększenie jej zdolności produkcyjnych. Jak dodaje Jan Florian – firma koncentruje się na produkcji i montażu turbin LPT oraz wlotów turbin (TCF), a także na naprawach części do silników lotniczych. W tym jako jedyni w Polsce posiadają udział w Programie V2500, który napędza Airbusy A320 oraz samoloty McDonnell Douglas MD-90, w którym firma zapewnia dostawy części zewnętrznych i akcesoriów.

Ponadto polski dział IT w firmie dostarcza zaawansowane usługi informatyczne dla całej grupy MTU, co dodatkowo podkreśla znaczenie zakładu w Tajęcinie w globalnej strukturze firmy. Firma działa na podstawie najnowocześniejszych technologii Hi-Tech, od projektowania łopatek silnikowych po zaawansowane procesy montażu i napraw. Dzięki współpracy z innymi zakładami MTU, firma może wprowadzać najnowsze technologie i utrzymywać najwyższe standardy jakości.

Co jednak warto dodać – zakład w Tajęcinie nie tylko produkuje części do silników lotniczych, ale również angażuje się w rozwój nowych technologii, które mają znaczący wpływ na całą branżę lotniczą. Dzięki tym innowacjom, MTU Aero Engines Polska odgrywa kluczową rolę w globalnej strategii rozwoju MTU Aero Engines AG.

Zaangażowanie w rozwój lokalny i regionalny

Nie można również zapomnieć, iż firma angażuje się także w projekty prozdrowotne, edukacyjne i ekologiczne na rzecz lokalnej społeczności. Jak twierdzi Aneta Strugalska, Członek Zarządu MTU Aero Engines Polska „Podkarpacie stoi lotnictwem”. Wszystko dlatego, iż od 2008 roku MTU jest częścią Doliny Lotniczej, stowarzyszenia skupiającego firmy i instytucje związane z branżą lotniczą, w której działa 190 podmiotów, w tym globalne marki takie jak Boeing czy Pratt and Whitney. Dzięki współpracy z lokalnymi uczelniami oraz organizowaniu wydarzeń promujących edukację i zdrowie, firma przyczynia się do rozwoju regionu.

Dodatkowo firma współpracuje z lokalnymi uczelniami, takimi jak Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania oraz Politechnika Rzeszowska, oferując liczne praktyki dla studentów. Dzięki temu wielu młodych specjalistów ma szansę zdobyć praktyczne doświadczenie w branży lotniczej. MTU Aero Engines Polska jest także partnerem Zespołu Szkół Technicznych im. T. Kościuszki w Leżajsku, gdzie wspiera szkolenia dla nauczycieli i uczniów. Program „Ucz się i pracuj” umożliwia młodym ludziom, choćby 18-latkom, pracę na umowę o pracę, co jest wyjątkową okazją do rozwoju zawodowego.

Czytaj również: Airbus rozszerza produkcję A320neo. Otwiera nową linię w Tuluzie

Zaangażowanie w projekty społeczne i ekologiczne jest integralną częścią działalności firmy Polska. Firma wspiera inicjatywy promujące zrównoważony rozwój, co idzie w parze z jej celami technologicznymi i ekologicznymi. Działania te pokazują, iż firma to nie tylko zakład produkcyjny, ale również odpowiedzialny członek społeczności lokalnej.

Co równie istotne, Rzeszów zajmuje czwarte miejsce w Polsce pod względem liczby studentów na liczbę mieszkańców, co jest bardzo ważne dla firmy w kontekście pozyskiwania specjalistów. kooperacja z lokalnymi uczelniami i szkołami zapewnia stały napływ wykwalifikowanych pracowników, co jest najważniejsze dla dalszego rozwoju firmy. Wszystko to sprawia, iż firma dzięki swojemu zaangażowaniu w rozwój lokalny i regionalny, przyczynia się do zrównoważonego rozwoju oraz poprawy jakości życia społeczności, w której działa.

Źródło: MTU Aero Engine w Tajęcinie

Rewolucyjne silniki wodorowe: Przyszłość lotnictwa według MTU Aero Engines Polska

MTU Aero Engines Polska pracuje nad rewolucyjnymi rozwiązaniami napędowymi, które mogą zrewolucjonizować przyszłość lotnictwa. Najbardziej innowacyjnym projektem jest silnik napędzany wodorem, znany jako Flying Fuel Cell. Co istotne, silnik ten nie wykorzystuje ogniw paliwowych, ale wodór jako bezpośrednie paliwo. Prototyp technologii ma zostać przetestowany na stanowisku naziemnym w 2026 roku, a pełne badania potrwają do 2029 roku. Wówczas pierwsze gotowe silniki zostaną zamontowane w 19-miejscowych bizjetach, takich jak Cessna, i zaczną wykonywać pierwsze loty.

Marcin Pietrzak, dyrektor ds. inżynierii i technologii powiedział, że:

Wstępne testy planujemy zakończyć do 2029 roku, kiedy to pierwsze silniki zostaną zainstalowane w małych samolotach biznesowych typu Cessna. Naszym celem jest skalowanie tej technologii do większych samolotów, takich jak ATR 72, co planujemy na 2035 rok. Na dalszą przyszłość, planujemy zastosowanie naszych silników w dużych samolotach dalekiego zasięgu, we współpracy z firmą Airbus, która pracuje nad projektem zero-e-concept.

Dodatkowo, MTU Aero Engines Polska pracuje nad modernizacją i rozwojem drugiej generacji silników GR Turbofan (GTF). Przykładem jest silnik PW1100 napędzający samoloty Airbus A320neo. Firma rozwija również silnik WET (Water-Enhanced Turbofan), który wykorzystuje dodatkowy obieg wody, aby obniżyć zużycie paliwa i emisję tlenków azotu. Wtrysk pary wodnej do komory spalania zwiększa efektywność silnika i redukuje smugi kondensacyjne, odzyskując parę wodną ze spalin do dalszego obiegu.

Źródło: MTU

Co równie istotne, Pietrzak zapowiedział, iż pierwszy tego typu samolot trafi do Polskich Linii Lotniczych LOT już w 2029 roku, a w 2032 trafi do innych samolotów krótkiego zasięgu. Dodatkowo silnik ten nie będzie oparty o rozwiązania z segmentu automotiv, bo jak przyznaje Marcin Szyszka, dyrektor ds. Jakości:

Jest to bowiem rozwiązanie szyte na miarę. Nie chcemy żadnych „protez”, ponieważ rozwiązania z segmentu automotiv niekoniecznie pasują do lotnictwa.

Dzięki tym innowacjom, MTU Aero Engines Polska staje się liderem w rozwoju zaawansowanych technologicznie i ekologicznych rozwiązań napędowych dla lotnictwa, co znacząco wpłynie na przyszłość branży lotniczej.

Źródło: MTU

Przyszłość pełna innowacji i zrównoważonego rozwoju

Nie można również zapomnieć, iż firma planuje kolejne inwestycje w modernizację swojego zakładu, co zapewni ciągły rozwój innowacyjnych technologii. Firma dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku, zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem i Porozumieniem Klimatycznym z Paryża. Dodatkowo w ramach tych działań, firma rozwija innowacyjne rozwiązania dla silników lotniczych, które mogą znacząco zmniejszyć ich wpływ na środowisko.

Jak informuje Aneta Strugalska, Członek Zarządu MTU Aero Engines Polska:

Naszą ambicją jest stać się centrum doskonałości w dziedzinie nowych technologii, jednocześnie dążąc do umocnienia naszej pozycji na rynku międzynarodowym.

Firma nieustannie działa na rzecz zwiększenia efektywności operacyjnej i minimalizacji wpływu na środowisko, co jest odpowiedzią na globalne wyzwania ekologiczne.

Źródło: MTU Aero Engine w Tajęcinie

Czytaj również: Samolot zeroemisyjny – Airbus przedstawił trzy koncepcje

Dodatkowo, producent planuje wspierać inicjatywy promujące zrównoważone paliwa lotnicze i innowacje w dziedzinie lotnictwa, co pozwoli na dalszy rozwój branży i ochronę środowiska naturalnego. Firma rozwija projekt „Clair” (Clean Air Energy), w ramach którego zajmuje się wcześniej wspomnianym projektem silnika WET. Ponadto konstrukcja posiada dodatkowy obiekt wody, aby zredukować emisję CO2 oraz tlenków azotu. Równocześnie, MTU Aero Engines Polska pracuje nad silnikiem z napędem wodorowym, który będzie miał zerowy wpływ na środowisko. Jak mówi Marcin Pietrzak, dyrektor ds. inżynierii i technologii:

Przyszłość lotnictwa to wodór, a nie elektryczność. Nasze rozwiązania będą szyte na miarę, aby spełnić te wymagania.

Wszystko to sprawia, iż dzięki tym działaniom, firma umacnia swoją pozycję jako lidera w produkcji zaawansowanych technologicznie produktów i usług dla branży lotniczej.

Rolls-Royce testuje wodorowe ogniwa paliwowe dla rozwoju zeroemisyjnego

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału