Ciągnik rolniczy, podobnie jak każdy zarejestrowany pojazd, musi spełniać określone wymagania by mógł bezproblemowo przejść obowiązkowe badanie techniczne. Gdzie je znajdziemy i za co diagnosta może nie dopuścić ciągnika lub przyczepy do ruchu?
Wybierając się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów na wymagane w przypadku używanych ciągników rolniczych co 2 lata (w przypadku nowych dopiero po 3 latach od zakupu) badanie techniczne, maszyna musi spełniać określone wymagania techniczne. Nie są one specjalnie wyśrubowane, ale wraz z wprowadzeniem chociażby obowiązkowych zdjęć na przeglądach (o czym piszemy poniżej tutaj) skończy się z pewnością przymykanie oka na pewne niedociągnięcia, dlatego warto wiedzieć już teraz jakie wymagania trzeba spełnić, by nie oblać przeglądu.
Ustawa wszystko powie
Podstawą do określenia wymagań odnośnie obowiązkowego wyposażenia czy to ciągnika rolniczego, czy przyczepy jest rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Konkretnie jest to Dział 4, czyli Warunki techniczne ciągnika rolniczego, leśnego i pojazdu wolnobieżnego oraz przyczepy przeznaczonej do łączenia z tymi pojazdami – Warunki techniczne pojazdów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia.
Są tam szczegółowe informacje co do tego jakie są chociażby wymagania odnośnie świateł w ciągniku lub przyczepie, odnośnie kabiny jeżeli ciągnik ją posiada, czy wreszcie rzeczy najważniejszej – hamulców, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo.
Za co diagnosta nie „podbije” przeglądu?
Pytanie nieco retoryczne, gdyż w intensywnie użytkowanym pojeździe mógłby adekwatnie za wszystko. Jednakże nie chodzi tutaj o jakieś złośliwości, a o fakt, iż pojazdy dopuszczane do ruchu nie mogą zagrażać bezpieczeństwu innym użytkownikom, ale i samemu kierowcy, ponieważ o ile na przepaloną żarówkę można by jeszcze przymknąć oko, to na niesprawne hamulce już absolutnie nie.
Z naszych rozmów z diagnostami wynika, iż najczęstsze przyczyny niezaliczenia przeglądów to właśnie niesprawne hamulce, które nie zapewniają adekwatnej siły hamowania, problemy z instalacją elektryczną, czy np. luzy na drążkach kierowniczych, które mogą zagrażać bezpieczeństwu na drodze.
Inną, być może nieoczywistą przyczyną oblania przeglądu jest chociażby wstawienie zamiast stłuczonej szyby, dociętej pod wymiar pleksy która mimo, iż może zapewniać taką samą widoczność, to nie spełnia norm homologacyjnych.
Ponadto jeżeli pojazd będzie miał nieczytelne, mocno zniszczone tablice rejestracyjne, co wcale nie jest tak rzadko spotykane przy najstarszych maszynach rolniczych, to przeglądu nie dostanie, podobnie jeżeli nieczytelne będą numery VIN.