Na kanał online trzeba patrzeć szerzej, to część uniwersum omnichannel [OPINIE]

2 godzin temu

Według najnowszych danych GUS we wrześniu 2024 r. w porównaniu z wrześniem 2023 r. odnotowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 4,9 proc.). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się we wrześniu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,3 proc. do 8,9 proc.. (w sierpniu 2024 wynosił 8,0 proc.).

Najnowsze dane komentują poniżej eksperci Univio (dawniej Unity Group) i BaseLinker.

Grzegorz Rudno-Rudziński – Managing Partner w Univio:

Wg danych GUS e-commerce odpowiada od jakiegoś czasu za ok. 8 proc. całego handlu detalicznego. To w mojej ocenie skrzywiony obraz branży, a rozdźwięk między prezentowanymi liczbami a rzeczywistym stanem e-sprzedaży pogłębia się z każdym miesiącem, czyli każdym odczytem danych. Publikacja GUS pokazuje wyłącznie udział firm, dla których sprzedaż internetowa jest podstawową PKD, a w przypadku tych firm udział w rynku nie będzie istotnie rósł. Inaczej jest z liderami handlu (których badanie GUS nie obejmuje) deklarującymi udział online w swojej całkowitej sprzedaży na poziomie kilkudziesięciu procent. Dla przykładu LPP w 2023 r. deklarowało 27-proc. udział kanału online, a w samym drugim kwartale 2024 – 17 proc. wzrostu w tym obszarze. Dziś na online trzeba patrzeć szerzej, to część uniwersum omnichannel. Tego GUS w badaniu miesięcznym nie jest w stanie ująć.

Jak zatem powinno się badać udział online?

Realną alternatywą mogłoby być wprowadzenie jasnego wyodrębnienia sprzedaży opartej o platformy online w obrocie firm. To pozwoliłoby – przynajmniej w ujęciu rocznym – uchwycić także sprzedaż B2B. Ta dziś w ogóle nie jest brana pod uwagę a to przecież rynek kilkukrotnie większy niż segment B2C. Jednak to oznaczałoby dla przedsiębiorców kolejny obowiązek raportowy, których i tak już jest stanowczo za dużo.

*****

Łukasz Juśkiewicz, Head of Strategy w BaseLinker:

Sprzedaż online we wrześniu wykazała znaczny wzrost zarówno względem i tak mocnych lipca i sierpnia, ale też – przede wszystkim – w ujęciu rocznym. Porównując wyniki z wrześniem 2023 roku widać zdecydowany skok sprzedaży, co doskonale pokazuje coraz silniejszą kondycję polskiej branży e-commerce. Tę siłę widać także w sprzedaży cross-border, która stanowi już blisko 1/5 całej sprzedaży online, a jej udział rośnie z miesiąca na miesiąc.

Idź do oryginalnego materiału