Najważniejsze elementy bezpiecznego przeładunku

1 rok temu

Systemy przeładunkowe – zielone światło zapewnia bezpieczeństwo

Systemy przeładunkowe składają się z wielu elementów, które zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Jednym z nich jest sygnalizacja świetlna (zewnętrzna/wewnętrzna), której podstawową funkcję stanowi informowanie kierowcy, czy może podjechać do doku przeładunkowego lub go bezpiecznie opuścić, a także sygnalizowanie możliwości rozpoczęcia bezpiecznej pracy operatorowi w magazynie. Sygnalizacja daje pewność, iż mostek przeładunkowy jest zasilany napięciem głównym, a tym samym „pływa” na skrzyni ładunkowej, nie tworząc progu, który utrudniałby poruszanie się wózka. To ważne, ponieważ ewentualny brak zasilania w mostku przeładunkowym spowodowałby zarówno jego unieruchomienie, jak i zwiększyłby ryzyko uszkodzenia towaru, wózka widłowego oraz zablokowanego mostka.

Sygnalizacja świetlna może współpracować z kilkoma czujnikami, takimi jak czujnik w klinie pod koło (sygnalizacja czerwony – zielony), czujnik obecności samochodu (czerwony – zielony) czy czujnik odległości samochodu od odbojników (zielony – żółty – czerwony). W ofercie Novoferm znajdują się czujniki zbliżeniowe umieszczane w specjalnych, wytrzymałych mechanicznie odbojach rampowych NYTREX® oraz czujnik w klinie podkładanym pod koło pojazdu.

fot. Novoferm

Systemy przeładunkowe wpierają bezpieczne naprowadzanie pojazdu

Systemy przeładunkowe zapewniają również bezpieczeństwo pracy kierowców pojazdów ciężarowych oraz operatorów wózków widłowych. Wspiera je elektroniczny system naprowadzania (z sensorami i sygnalizacją świetlną), za pomocą którego ciężarówka zatrzymuje się przed odbojnikiem. Przykładem takiego rozwiązania jest system naprowadzania NovoEASY, którego czujniki są chronione wewnątrz żółtego odbojnika najazdowego. Ich zadaniem jest pomiar odległości między ciężarówką a rampą załadowczą, a następnie komunikacja z kierowcą dzięki sygnalizacji świetlnej (światło czerwone – pomarańczowe – zielone). Dzięki tej funkcji system NovoEASY chroni przed uszkodzeniem budynku, pojazdu, a choćby samego odbojnika najazdowego.

Systemy przeładunkowe zapewniają bezpieczeństwo na rampie

Montowane na płycie jezdnej systemy przeładunkowe w postaci pneumatycznych klinów wspierają bezpieczne oraz proste dokowanie samochodu podczas przeładunku. Przykładem takiego rozwiązania są kliny CALEMATIC, które blokują koła samochodu, a tym samych zapobiegają jego przedwczesnemu odjazdowi z rampy przeładunkowej. System CALEMATIC jest bezobsługowy – włącza się automatycznie i nie wymaga odśnieżania. Jest pomocny szczególnie w przypadku, gdy osoba ładująca towar nie ma możliwości komunikowania się z kierowcą. Takie rozwiązanie chroni przed odsuwaniem się samochodu (spowodowanym najeżdżaniem wózka widłowego na podłogę naczepy) oraz eliminuje ryzyko upadku wózka z rampy.

fot. Novoferm

Bezpieczną pracę operatora podczas przeładunku wspiera natomiast sterowanie SuperVision SLOD 5 wyposażone w specjalną funkcję SLOD dla ramp z językiem wysuwnym. Dzięki funkcji SLOD operator bezpiecznie otwiera tylne drzwi ciężarówki i nie ryzykuje upadkiem z platformy przeładunkowej. Sterowanie to jest skuteczne oraz proste w obsłudze – gwarantuje minimalną liczbę naciśnięć przycisków sterowniczych.

Ochrona rampy podczas przeładunku

W trakcie przepływu towarów równie ważna jest ochrona rampy przeładunkowej. Powłoka NC Silence Plus to rozwiązanie w postaci płyt przytwierdzonych do platformy oraz do klapy rampy. Powłoka chroni rampę przed uszkodzeniami mechanicznymi i zabrudzeniami, np. olejami czy solą drogową. NC Silence Plus tworzy powierzchnię antypoślizgową, która nie tylko podnosi bezpieczeństwo przeładunku, ale również zmniejsza o 85% hałas generowany przez wózki poruszające się po platformie wykonanej z blachy łezkowej.

fot. Novoferm

Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej www.novoferm.pl.

Idź do oryginalnego materiału