Nasycenie centrami handlowymi wzrośnie do 370 m2/1000 mieszkańców po ukończeniu budów

3 dni temu

Nasycenie powierzchnią centrów handlowych dla całej Polski osiągnęło 359 m2/1000 mieszkańców po I połowie br. Ukończenie obiektów będących w tej chwili w budowie zwiększy wartość wskaźnika do 370 m2/1000 mieszkańców, wynika z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH).

„Nasycenie istniejącą powierzchnią rozpatrywane dla miast z centrami handlowymi osiągnęło poziom 698 m2/1000 mieszkańców. Ukończenie obiektów będących w tej chwili w budowie zwiększy wartość wskaźnika do 719 m2/1000 mieszkańców. Podaż powierzchni w ośmiu największych aglomeracjach osiągnęła średnią wartość 680 m2/1000 mieszkańców” – czytamy także w opracowaniu pt. „Rynek obiektów handlowych w Polsce. Raport za I połowę 2024 roku”.

Podaż powierzchni po pierwszej połowie 2024 roku zestawiona z Ogólną Siłą Nabywczą GfK określa potencjał zakupowy przypadający na jeden metr istniejącej i budowanej powierzchni w miastach z centrami handlowymi na poziomie 81 600 zł rocznie. Potencjał zakupowy przypadający na jeden metr istniejącej i budowanej powierzchni w ośmiu największych aglomeracjach wynosi w tej chwili średnio 92 300 zł rocznie. Należy też pamiętać, iż Ogólna Siła Nabywcza oraz opisuje pełne możliwości konsumpcyjne, które nie ograniczają się jedynie do zakupów w centrach handlowych, zaznaczono w materiale.

Z raportu wynika, iż na koniec I półrocza 2024 r. powierzchnia polskich obiektów handlowych osiągnęła 13,5 mln m2 GLA. Łącznie w I połowie 2024 r. przybyło 190 tys. m2 GLA.

„W pierwszej połowie 2024 r. w Polsce otwarto 15 nowych obiektów handlowych, a kolejnych 5 zostało rozbudowanych lub zmodernizowanych. Na koniec czerwca 2024 r. nowoczesna powierzchnia handlowa osiągnęła wielkość 13,5 mln m2 GLA. Nową podaż zdominowały obiekty otwarte w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców, dotyczy to 75% nowej powierzchni handlowej. W strukturze zasobów handlowych dominują centra handlowe, które odpowiadają za 80% nowoczesnej powierzchni handlowej. Rośnie udział parków handlowych, na które przypada 18% powierzchni handlowej, a 2% stanowią centra wyprzedażowe” – wymienił dyrektor zarządzający PRCH Marcin Klammer, cytowany w komunikacie poświęconym raportowi.

Obecnie 52% powierzchni zasobów handlowych w Polsce znajduje się w 8 największych aglomeracjach, 24% w miastach pomiędzy 100-400 tysięcy mieszkańców, a 24% w miastach poniżej 100 tysięcy mieszkańców.

„W pierwszej połowie 2024 r. rynek nieruchomości komercyjnych odnotował zauważalny wzrost aktywności inwestorów. Wartość transakcji wyniosła 1,7 mld euro, co stanowi wzrost o 76%, w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 r. W tym, wartość transakcji dotyczących nieruchomości handlowych wyniosła niemal 497 mln euro. Blisko 77% liczby transakcji w branży handlowej dotyczyło aktywów o wartość poniżej 20 mln euro – w większości parków handlowych położonych w mniejszych miastach” – czytamy także w materiale.

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału