O 2 procent rok do roku wzrósł w ciągu jedenastu miesięcy 2024 roku eksport artykułów rolno-spożywczych do państw pozaunijnych, wynika z danych Ministerstwa Finansów. Nasze produkty kupowały głównie Wielka Brytania, Ukraina i Stany Zjednoczone.
Jak podaje Ministerstwo Finansów udział państw spoza Unii Europejskiej w polskim eksporcie artykułów rolno-spożywczych w okresie od stycznia do listopada 2024 roku wyniósł 26 procent. Do państw pozaunijnych wyeksportowaliśmy produkty o wartości 13,0 mld euro, czyli prawie 56 mld złotych, co oznacza wzrost wartości eksportu o 2 procent rok do roku.
Dlaczego konsumenci na całym świecie lubią polską żywność?
– Przede wszystkim dlatego, iż polska żywność ma naturalne pochodzenie i wysoką jakość surowców. Zyskuje coraz większe uznanie nie tylko w Europie, ale i na świecie. Tajemnica smacznych polskich produktów tkwi we adekwatnej uprawie roślin, hodowli zwierząt, przestrzeganiu zalecanych i sprawdzonych metod oraz ogromnym doświadczeniu naszych rolników – mówi prezes Świętokrzyskiej Izby Rolniczej Mirosław Fucia.
I dodaje: – Trzeba też pamiętać, iż wysoka jakość surowców to nie smak czy wartość odżywcza produktów, ale jakże cenione w tej chwili walory bezpieczeństwa zdrowotnego.
Co wywożono z Polski do poza Unię Europejską? Przede wszystkim: mięso i przetwory inne niż drobiowe – 1,4 mld euro, wzrost o 6 procent rok do roku; w tym mięso wołowe wzrost o 15 procent rok do roku do 453 mln euro, mięso drobiowe – 1,1 mld euro, wzrost o 19 procent, produkty mleczne – 967 mln euro, spadek o 4 procent, czekoladę i wyroby czekoladowe – 868 mln euro, wzrost o 18 procent, pieczywo i wyroby piekarnicze – 858 mln euro, spadek o 0,4 procent, tytoń i wyroby tytoniowe – 757 mln euro, spadek o 1 procent oraz ziarno pszenicy – 703 mln euro, spadek o 38 procent rok do roku.
Do krajów, które są znaczącymi odbiorcami towarów rolno-spożywczych z Polski, podobnie jak w latach poprzednich, zalicza się przede wszystkim: Wielką Brytanię – przychody na poziomie 4,0 mld euro, wzrost o 4 procent w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku, Ukrainę – 857 mln euro, spadek o 10 procent, Stany Zjednoczone – 719 mln euro, spadek o 9 procent, Turcję – 454 mln euro, wzrost o 28 procent, a także: Szwajcarię – 394 mln euro, wzrost o 46 procent, Izrael – 327 mln euro, wzrost o 5 procent oraz Algierię – 284 mln euro, wzrost o 22 procent.