Pan Am była pierwszą linią lotniczą, która wprowadziła mundury dla pilotów, które, wraz z widocznymi paskami, są w tej chwili standardem w branży. Jednak co oznaczają paski na mundurze pilota?
Paski na mundurze pilota – historia ubioru
Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, co oznaczają paski na mundurze pilota samolotu? W latach 30. XX wieku, gdy Pan American World Airways (Pan Am) wprowadziła usługę podróży samolotem Clipper, firma postanowiła, iż załoga samolotu powinna być ubrana w marynarski strój. Był to trafiony wybór, ponieważ samoloty Boeinga konkurowały z transatlantyckimi liniowcami, takimi jak Normandie czy Queen Mary.
Początkowe mundury pilotów Pan Am były granatowymi, dwurzędowymi marynarkami z rangami na mankietach rękawów i kapeluszami. Inne linie lotnicze gwałtownie podążyły za przykładem Pan Am i skopiowały te mundury, mając nadzieję na osiągnięcie podobnego sukcesu.
Jak informuje portal Simple Flying, dzisiejsze mundury pilotów działają na podobnej zasadzie. Im więcej pasków ma pilot, tym bardziej jest doświadczony. Mundur stanowi symbol władzy, odzwierciedlając doświadczenie pilota i, w przypadku sytuacji awaryjnej, wskazuje, kto powinien podjąć ostateczną decyzję. W rzeczywistości piloci mają kilka wyboru, jeżeli chodzi o personalizację swoich mundurów i często muszą przestrzegać surowych zasad dotyczących wyglądu.
Ubiór poszczególnych pilotów
- Kadet / Pilot Szkoleniowy
Podczas szkolenia piloci noszą jeden pasek na swoich mundurach i naramiennikach. Mało prawdopodobne jest, żeby można było zobaczyć pilotów szkoleniowych w kokpicie podczas komercyjnych lotów.
- Drugorzędny Oficer / Inżynier Pokładowy
Drugorzędny Oficer lub Inżynier Pokładowy ma dwa paski na rękawach i naramiennikach. Drugorzędni Oficerowie rzadko są spotykani na współczesnych samolotach poza rzadkimi długodystansowymi maszynami, takimi jak A380 czy Boeing 747.
- Pierwszy Oficer
Trzy paski na mundurze pilota oznaczają, iż jest on Pierwszym Oficerem/drugim pilotem, czyli drugą osobą dowodzącą. Chociaż to zależy od linii lotniczej, większość pilotów otrzymuje trzy paski, gdy zostają Pierwszymi Oficerami.
Niektóre linie lotnicze nadają swoim drugim pilotom dwa paski, a trzy dostają dopiero po uzyskaniu rangi Starszego Pierwszego Oficera. W większości komercyjnych lotów zawsze można spodziewać się Pierwszego Oficera w kokpicie samolotu.
- Starszy Pierwszy Oficer
Posiadanie rangi Starszego Pierwszego Oficera oznacza, iż pilot ma ponad 1500 godzin lotu. Niektóre linie lotnicze mają dodatkowe wymagania, takie jak gotowość do objęcia dowództwa („command ready”). Oznacza to, iż są gotowi na awans na Kapitana, ale czekają na dostępność stanowiska. Starsi Pierwsi Oficerowie noszą trzy paski na swoich mundurach.
- Kapitan
Kapitan linii lotniczej zawsze nosi cztery paski na rękawach i naramiennikach. Oznacza to, iż są odpowiedzialni za lot i bezpieczeństwo pasażerów oraz załogi.
- Kapitan Szkoleniowy
Kapitan Szkoleniowy pełni wszystkie obowiązki zwykłego Kapitana, ale także szkoli innych pilotów. Kapitan lub Pierwszy Oficer, który nie ma wystarczającego doświadczenia w obsłudze danego typu samolotu, będzie latał pod instrukcją kapitana szkoleniowego, dopóki nie zostanie uznany za wystarczająco kompetentnego do latania samodzielnie.
Według brytyjskiego portalu informacyjnego The Standard, kapitanowie szkoleniowi odgrywają unikalną rolę w rekrutacji pilotów i rozwoju zawodowego w całej sieci pracowników linii lotniczej. Jak informuje portal Simple Flying, choć zwykle uważa się ich za wyższą rangę z lepszym wynagrodzeniem, kapitanowie szkoleniowi, podobnie jak zwykli, noszą tylko cztery paski na swoich mundurach pilotów. Niektóre linie lotnicze mają inne unikalne rangi dla najwyższych oficerów, ale rzadko jest to odzwierciedlane w projektach mundurów.
Oto najbardziej dochodowe trasy lotnicze. Jak zmienia się branża?