Rozwój elektromobilności w Polsce nabiera tempa. Ogłoszono właśnie przetarg na budowę i obsługę nowoczesnych, ogólnodostępnych stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych na 31 kluczowych Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP). Szybkie ładowarki przy autostradach i ekspresówkach to istotny krok ku rozbudowie infrastruktury dla użytkowników, którzy oczekują wydajnych i łatwo dostępnych punktów ładowania.
Rusza przetarg na ładowarki przy autostradach
Przetarg obejmuje zarówno budowę, jak i zarządzanie stacjami ładowania przez okres 20 lat, z opcją przedłużenia umowy o kolejne 5 lat. Firmy zainteresowane realizacją projektu mogą składać oferty do 1 kwietnia bieżącego roku. Szybkie ładowarki aut elektrycznych powstaną przy głównych autostradach i drogach ekspresowych należących do europejskiej sieci TEN-T. Lista MOP-ów objętych przetargiem obejmuje:
- Autostrada A1 – Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (woj. śląskie).
- Autostrada A2 – Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie).
- Autostrada A4 – Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (woj. podkarpackie).
- Droga ekspresowa S3 – Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie).
- Droga ekspresowa S7 – Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie).
- Droga ekspresowa S8 – Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie).
- Droga ekspresowa S17 – Niwa Babicka (woj. lubelskie).
- Droga ekspresowa S19 – Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie).
- Droga ekspresowa S61 – Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie).
Każdy z nowo budowanych punktów zostanie wyposażony w 4 stanowiska ładowania dla samochodów osobowych o łącznej mocy 600 kW, w tym co najmniej dwa punkty o mocy 150 kW oraz miejsca ładowania dla pojazdów ciężarowych o minimalnej łącznej mocy ładowania 3600 kW, z czego dwa stanowiska będą oferować minimum 350 kW. Wyjątek stanowić będzie MOP Zbójecka Góra, gdzie łączna moc wyniesie 1500 kW, w tym jedno stanowisko będzie miało moc 350 kW. Takie rozwiązania pozwolą kierowcom ładować swoje pojazdy w rekordowo krótkim czasie, co znacząco poprawi komfort podróży elektrykami.
Finansowanie i ułatwienia dla operatorów
Szybkie ładowarki aut elektrycznych przy autostradach i drogach ekspresowych wymagają ogromnych nakładów finansowych, zwłaszcza jeżeli chodzi o dostarczenie odpowiedniej mocy przyłączeniowej. Z pomocą przychodzi Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚ), który planuje uruchomienie dofinansowania na budowę przyłączy elektroenergetycznych dla Operatorów Sieci Dystrybucyjnych (OSD) oraz konkursu na dotacje dla Operatorów Stacji Ładowania (OSŁ) na rozwój stacji o dużej mocy.
Dodatkowo, wprowadzono możliwość częściowego rozwiązania umowy dzierżawy w dwóch przypadkach – jeżeli operator nie otrzyma warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej w wymaganym standardzie lub jeżeli nie uzyska dofinansowania na budowę stacji ładowania dla ciężarówek w ramach konkursu NFOŚ. Takie rozwiązania mają zachęcić inwestorów do udziału w przetargu i ułatwić rozwój infrastruktury ładowania.
Nowe stacje ładowania na MOP-ach komercyjnych
Do końca tego roku planowane jest także uruchomienie stacji ładowania o mocy co najmniej 300 kW na siedmiu MOP-ach z funkcją komercyjną. Chodzi o lokalizacje:
- Autostrada A2 – Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie).
- Droga ekspresowa S6 – Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie).
- Droga ekspresowa S19 – Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie).
- Droga ekspresowa S17 – Pilawa (woj. mazowieckie).
Ogłosiliśmy przetarg na budowę ogólnodostępnych, szybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych i pełnienie roli operatora oraz dostawcy usług ładowania na 3⃣1⃣ Miejscach Obsługi Podróżnych.
Przetarg dotyczy MOP-ów o funkcji podstawowej, zlokalizowanych na drogach sieci… pic.twitter.com/2ha2QTgXQV
— Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (@GDDKiA) February 6, 2025
W tych miejscach stacje szybkiego ładowania będą działać obok tradycyjnych stacji paliw i punktów gastronomicznych, co zwiększy ich atrakcyjność dla podróżnych.
Równolegle planowane są kolejne przetargi na dzierżawę 48 MOP-ów o funkcji komercyjnej. Zwycięzca przetargu będzie miał obowiązek budowy stacji paliw, gastronomii oraz opcjonalnie ogólnodostępnych stacji ładowania zgodnych z regulacjami AFIR. Rozwój sieci stacji ładowania sprawi, iż podróżowanie elektrykiem po Polsce stanie się łatwiejsze i bardziej komfortowe.
Auto do gniazdka i na zakupy. Lidl uruchamia kolejne stacje ładowania