ICE-węzeł w Erfurcie ma zyskać większą przepustowość. Deutsche Bahn planuje inwestycję wartą 669 mln euro, której realizacja potrwa około sześciu lat. Modernizacja ma przybliżyć realizację założeń ogólnokrajowego rozkładu jazdy – tzw. Deutschland-Takt.
Projekt rozbudowy węzła ICE w Erfurcie ma zwiększyć liczbę kursów i skrócić czasy przejazdu. Jak poinformował Karsten Langbein, menedżer DB odpowiedzialny za przedsięwzięcie, analizowano liczne warianty zwiększenia przepustowości, a wybrane rozwiązania mają zapewnić najlepszy stosunek kosztów do efektów oraz najmniejszą ingerencję w środowisko.
Infrastruktura w Erfurcie nie pozostało wystarczająca dla realizacji Deutschland-Takt. Rozpoczęcie budowy planujemy prawdopodobnie w drugiej połowie lat 30., w tej chwili jesteśmy na bardzo wczesnym etapie. W 2026 roku powinna ruszyć wstępna faza projektowania – wyjaśnił Langbein.
Celem modernizacji odcinków na wschód i zachód od głównego dworca w Erfurcie jest skrócenie czasu przejazdu na trasie ICE Erfurt–Norymberga z obecnych 67 minut do 56 minut. Część tej poprawy będzie możliwa dzięki zakończeniu prac modernizacyjnych w rejonie Bambergu.
Preferowane rozwiązania
Analiza wariantów wskazała na dwie preferowane inwestycje: budowę drugiego mostu kolejowego w dzielnicy Bischleben oraz nowych torów i mniejszych mostów w rejonie Azmannsdorf, gdzie w przeszłości planowano terminal kontenerowy. W obu przypadkach przewidziano minimalizację wpływu na krajobraz i optymalizację kosztów.
Zmiany obejmą także stację Neudietendorf, gdzie zostanie przebudowany układ torowy. W planach znajdują się dwa tzw. obiekty różnicowania poziomów – mosty lub wiadukty kolejowe umożliwiające krzyżowanie się tras na różnych wysokościach, co pozwoli na płynniejsze prowadzenie ruchu pociągów.
Fot. DB AG