Polski przewoźnik kolejowy poinformował w czwartek, iż umowa podpisana między PKP Intercity a konsorcjum firm TRAKCJA S.A. oraz DB Projekt Sp. z o.o. dotyczy budowy nowej lokomotywowni z urządzeniami i towarzyszącą infrastrukturą.
Nowa lokomotywownia powstanie w stolicy. Jej wartość przekroczy 179 mln zł
Ogłoszona inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę lokomotywowni oraz hali mycia lokomotyw. W trakcie pracy zaplanowano także przebudowę budynku socjalnego oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym, a także budowę stanowiska do diagnostyki taboru kolejowego, w tym do badania nacisku zestawów kołowych na szynę.Reklama
Zdaniem ministra infrastruktury, rosnąca liczba pasażerów podróżujących koleją powoduje, iż takie inwestycje są konieczne. W ubiegłym roku PKP Intercity przewiozło blisko 80 mln osób, a wszystkich podróżujących koleją w 2024 r. było ponad 407 mln. - W tym roku pasażerów będzie jeszcze więcej. Jesteśmy świadkami prawdziwego renesansu polskiej kolei - powiedział Dariusz Klimczak.
Inwestycja ma przynieść pasażerom konkretne udogodnienia. Jak obiecał minister, nowa hala do napraw oraz mycia lokomotyw pozwoli szybciej oraz dokładniej przygotować pojazdy, tak aby czyste i sprawne mogły punktualnie wyjeżdżać w trasy.
Obecna lokomotywownia pod nadzorem konserwatora zabytków
W ubiegłym roku i w pierwszych miesiącach 2025 r. odebrano 48 nowych lokomotyw, z czego 29 trafiło do Zakładu Centralnego w Warszawie, czyli właśnie na bocznicę Warszawa Grochów. - W planach mamy jeszcze odbiory 46 lokomotyw jednosystemowych oraz 63 pojazdy wielosystemowe. Do obsługi nowoczesnego taboru, potrzebujemy nowoczesnego zaplecza technicznego - przekazał prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.
Przeczytaj również: Polska elektrownia jądrowa na Pomorzu. Pojawiają się wątpliwości
Obecna lokomotywownia powstała w latach 1937-1939 i została objęta nadzorem konserwatora zabytków.
Nowa hala ma być obiektem trzytorowym, przejazdowym i w pełni zelektryfikowanym. Ma zostać wyposażona w stanowiska przeglądowe z dwupoziomowymi pomostami oraz suwnicami pomostowymi. Jej powierzchnia użytkowa wyniesie około 5500 mkw., a wysokość 12 metrów.
Obiekt ma pomieścić stanowisko umożliwiające przegląd elektrycznych zespołów trakcyjnych o długości do 153 metrów, a także stanowisko do pomiaru nacisku kół na szyny oraz zapadnię podtorową o nośności do 10 ton - jest to urządzenie do wymiany kół. Jak zapowiedziano, hala mycia lokomotyw ma być przystosowana do całorocznego mycia pudeł i podwozi lokomotyw.
- Budowa hali będzie przeprowadzana przy nieprzerwanej pracy starej lokomotywowni oraz zachowaniu ciągłego ruchu kolejowego - zapewnił Stefan Bekir Assanowicz, prezes Zarządu Spółki Trakcja S.A.
Na wykonanie dokumentacji projektowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych - zgodnie z umową - przewidziano maksymalnie 8,5 miesięcy, a roboty budowlane zostaną przeprowadzone w terminie od 18 miesięcy od uzyskania pozwolenia na budowę. Jak przekazało PKP Intericty, zadania dotyczące wykonania systemu sterowania ruchem kolejowym, związane z wyposażeniem części infrastruktury i dostawa urządzeń diagnostycznych zostaną wykonane do końca 2026 r.
Wartość inwestycji - jak przekazał przewoźnik - wyniesie ponad 179 mln zł. Nowa lokomotywownia ma powstać na warszawskim Grochowie do końca 2027 r.