Obwodnica Kostrzyna nad Odrą coraz bliżej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z wykonawcą, który nie tylko przygotuje projekt, ale również zrealizuje całą inwestycję tuż przy granicy z Niemcami.
Obwodnica Kostrzyna już wkrótce
Obwodnica Kostrzyna nad Odrą zostanie wykonana przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR, które w systemie „Projektuj i buduj” stworzy nową drogę o długości 9,2 kilometra. Wartość podpisanej umowy opiewa na ponad 285 milionów złotych, a pierwszym etapem będzie przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji ZRID, co potrwa około 17 miesięcy. Następnie, przez kolejne 22 miesiące, z wyłączeniem przerw zimowych, będą prowadzone roboty budowlane. o ile harmonogram zostanie dotrzymany, kierowcy pojadą nową trasą w trzecim kwartale 2029 roku.
Nowa droga zostanie zaprojektowana jako jednojezdniowa trasa dwupasowa w klasie GP, czyli głównej ruchu przyspieszonego. Droga rozpocznie się w rejonie Fortu Sarbinowo i pobiegnie na północny zachód przez tereny leśne, aż do linii kolejowej Szczecin – Wrocław. Dalej obwodnica ominie osiedle Drzewice i skieruje się w stronę Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Po przekroczeniu Warty trasa zostanie włączona do dróg krajowych DK22 i DK31, w rejonie Starego Kostrzyna.
Całość poprowadzona zostanie po zupełnie nowym śladzie, z dala od centrum miasta. Na trasie powstaną aż cztery ronda, trzy wiadukty nad drogami i dwa nad liniami kolejowymi. Kluczowym elementem inwestycji będzie most na Warcie wraz z estakadą o długości blisko jednego kilometra. To właśnie ta konstrukcja stanie się jednym z najbardziej widowiskowych fragmentów całej obwodnicy.
Podpisaliśmy umowę na realizację obwodnicy Kostrzyna nad Odrą w ciągu DK31. Koszt budowy to ponad 285 mln zł. Nowa droga będzie miała długość ponad 9 km i zostanie oddana do ruchu w 2029 roku. Więcej: https://t.co/WpfzcqJX59@GDDKiA @MI_GOV_PL pic.twitter.com/PtJM75ZmGi
— GDDKiA Zielona Góra (@GDDKiA_ZG) September 16, 2025
Znaczenie inwestycji dla mieszkańców i regionu
Nowa obwodnica będzie miała najważniejsze znaczenie dla odciążenia centrum Kostrzyna nad Odrą, przez które dziś przebiega intensywny ruch tranzytowy, w tym ciężarowy, generowany przez transport towarów na trasie Polska – Niemcy. Dzięki nowej drodze zyskają mieszkańcy, którzy od lat zmagają się z hałasem i korkami, a także przedsiębiorcy, którzy skorzystają ze sprawnej komunikacji. Obwodnica ułatwi również dostęp do przejścia granicznego, co ma istotne znaczenie w kontekście rosnących powiązań gospodarczych i logistycznych między Polską a Niemcami.
Kostrzyn to jednak nie jedyne miasto w regionie, które doczeka się nowoczesnej infrastruktury drogowej. W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic w województwie lubuskim powstaje sześć inwestycji z listy podstawowej. Już w lutym ubiegłego roku oddano do użytku obwodnicę Strzelec Krajeńskich. realizowane są prace nad obwodnicą Krosna Odrzańskiego oraz budową trasy omijającej Wschowę i Dębową Łękę. W przygotowaniu są również projekty dla obwodnicy Dobiegniewa, Przytocznej oraz Słubic. Celem każdej z tych inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, odciążenie miast z ciężkiego transportu oraz zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej województwa.
Powstanie nowa obwodnica przy granicy z Niemcami! Decyzja już zapadła