PKP Intercity odebrało dziewięć nowych lokomotyw Griffin, zdolnych do rozwijania prędkości 200 km/h. Nowe lokomotywy PKP Intercity, wyprodukowane przez firmę NEWAG, są częścią większego zamówienia na 15 takich maszyn. Łączna wartość kontraktu, obejmującego dostawę oraz utrzymanie tych lokomotyw, wynosi prawie 388 milionów złotych brutto.
PKP Intercity odebrało nowe lokomotywy Griffin
Jedna z nowych lokomotyw już została włączona do codziennego rozkładu jazdy PKP Intercity, przewożąc pasażerów na krajowych trasach. W przypadku pozostałych ośmiu jednostek realizowane są intensywne szkolenia pracowników, w tym maszynistów. Po zakończeniu tego procesu, lokomotywy będą stopniowo wdrażane do obsługi pasażerskiej PKP Intercity. Jednocześnie, w fabryce NEWAG kontynuowana jest produkcja sześciu pozostałych pojazdów, a odbiory dwóch jednostek zaplanowano na każdy kolejny miesiąc, tak aby do końca roku wszystkie zamówione maszyny zasiliły flotę przewoźnika.
Nowe lokomotywy Griffin będą kluczowym elementem nowoczesnej floty PKP Intercity, zdolnej do rozwijania dużych prędkości na modernizowanych liniach kolejowych w Polsce. Dzięki temu, iż są to pojazdy wielosystemowe, mogą one działać na liniach z różnymi napięciami zasilania, co czyni je idealnymi do obsługi tras międzynarodowych. Oprócz Polski, nowe lokomotywy uzyskają dopuszczenie do ruchu w pięciu innych krajach. Pierwszymi, w których Griffiny będą mogły kursować, będą Czechy i Słowacja. Następnie uzyskają one pozwolenia na poruszanie się po torach w Niemczech, Austrii oraz na Węgrzech. Pełne dopuszczenie do eksploatacji na wszystkich wymienionych rynkach planowane jest na październik 2026 roku.
W Polsce nowe lokomotywy będą kursować na najważniejszych i najbardziej uczęszczanych trasach, takich jak połączenia między Warszawą a Gdynią, Poznaniem, Wrocławiem, Katowicami i Krakowem. Z chwilą uzyskania zezwoleń międzynarodowych, pojazdy te będą również obsługiwać trasy międzynarodowe, umożliwiając podróże z Polski do takich miast jak Praga, Budapeszt, Wiedeń czy Berlin.
Odebraliśmy 9 lokomotyw Griffin EU200! Pierwsza z nich poprowadziła już pociąg IC Słowiniec. Z Nowego Sącza na Olszynkę:) pic.twitter.com/JxBHW7erQ4
— PKP Intercity (@PKPIntercityPDP) September 24, 2024
PKP Intercity inwestuje w modernizację swojego taboru
Nowe lokomotywy PKP Intercity wyposażone są w nowoczesny europejski system zarządzania ruchem kolejowym ETCS poziomu drugiego, który znacząco poprawia bezpieczeństwo na torach. Dodatkowo, zainstalowany system zdalnej diagnostyki pozwala na bieżące monitorowanie stanu technicznego pojazdów, co przyczynia się do ich lepszej efektywności eksploatacyjnej.
Oprócz w tej chwili realizowanego zamówienia, PKP Intercity planuje dalsze rozszerzenie swojej floty. W ramach innej umowy NEWAG dostarczy przewoźnikowi dodatkowe 63 wielosystemowe lokomotywy, z opcją na zamówienie kolejnych 32, wraz z pełnym pakietem serwisowym. Jest to największy w historii kontrakt tego typu, zarówno dla PKP Intercity, jak i dla producenta, a jego wartość wynosi około 2,3 miliarda złotych brutto.
Odebraliśmy 9 wielosystemowych lokomotyw Griffin. Wczoraj pierwsza z nich poprowadziła pociąg IC Słowiniec i w najbliższym czasie będzie obsługiwała to połączenie. Prędkość maksymalna lokomotyw: 200 km/h. Będą mogły prowadzić pociągi międzynarodowe: np. do Czech, Niemiec i… pic.twitter.com/odFfd7YnJJ
— PKP Intercity (@PKPIntercityPDP) September 24, 2024
W ramach innych umów, realizowane są także dostawy 20 oraz 46 elektrycznych lokomotyw jednosystemowych serii EU160 Griffin, co pokazuje, iż PKP Intercity intensywnie inwestuje w modernizację swojego taboru. Dzięki inwestycjom w nowoczesne pojazdy o wysokiej prędkości, polscy pasażerowie mogą spodziewać się szybszych, bardziej komfortowych i bezpieczniejszych podróży w najbliższych latach.
FPS wygrywa przetarg na nowe wagony dla PKP Intercity. Newag przegrywa