Nowe lokomotywy dla PKP Intercity za ponad pół miliarda złotych!

1 rok temu

Nowosądecka spółka NEWAG dostarczy nowe lokomotywy dla PKP Intercity. Zgodnie z umową polski przewoźnik zakupi 20 lokomotyw Griffin za ponad pół miliarda złotych brutto.

Zakupiono nowe lokomotywy dla PKP Intercity

Nowe lokomotywy dla PKP Intercity wzmocnią flotę przewoźnika, co wpisuje się w strategię inwestycyjną „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, dzięki której cały tabor ma być nowy lub zmodernizowany do 2030 roku. Na inwestycje w kolejnictwo przeznaczono 24,5 mld zł, a nowoczesna flota ma pomóc przewoźnikowi na wypełnienie zapotrzebowania na przejazdy koleją.

Dziś podpisujemy kolejną umowę, która przybliży PKP Intercity do wyznaczonego w naszej strategii inwestycyjnej celu. Kolejne kontrakty stale powiększają nasz park taborowy i systematycznie wzmacniają możliwości operacyjne. Dwadzieścia nowych lokomotyw to możliwość uruchamiania dodatkowych połączeń i większa niezawodność pojazdów w różnych warunkach pogodowych – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Przewoźnik zakupi lokomotywy jednosystemowe o prędkości 160 km/h. Pojazdy będą miały budowę modułową, a zasilane będą z sieci trakcyjnej 3 kV DC. Nowe maszyny zostaną wykorzystane w połączeniach krajowych, na trasach do Wrocławia, Poznania, Gdyni, Olsztyna, Szczecina, Krakowa, Katowic, Zielonej Góry i Białegostoku. Bezpieczną eksploatację lokomotyw zapewni system bezpieczeństwa ETCS poziomu L1 i L2. Lokomotywy będą wyposażone również w systemy diagnostyki pociągu, monitoring wizyjny, sygnalizację pożarową, a także w nadajniki GPS.

Zakup kolejnych lokomotyw Griffin to ważne wydarzenie na rynku taboru kolejowego w Polsce, ponieważ pokazuje dążenie do rozpoczęcia trendu zakupów długich serii pojazdów kolejowych, co w znaczący sposób ułatwi zarządzanie nimi i ich utrzymanie. Tego rodzaju zakupy są również ważne w kontekście modernizacji i elektryfikacji polskiej sieci kolejowej. Zakupy taboru, przebudowa baz serwisowych, modernizacja dworców oraz nowe narzędzia do sprzedaży biletów i informowania o ofercie – właśnie tak, naszym zdaniem, powinna być modernizowana polska kolej, co realizujemy w Grupie PKP poprzez różne programy inwestycyjne – mówi Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A.

PKP Intercity

Harmonijna współpraca

Tak jak już wspomniano, to nie pierwsze lokomotywy jednosystemowe NEWAG we flocie PKP Intercity. Dwa lata temu przewoźnik zakończył odbiór 30 lokomotyw elektrycznych, które rozwijają prędkość do 160 km/h i prowadzą pociągi Intercity po całym kraju. Wartość całego kontraktu brutto wyniosła 551,4 mln zł brutto, a NEWAG dostarczył wszystkie lokomotywy w zaledwie 11 miesięcy.

Cieszy nas podpisanie kolejnej umowy z PKP Intercity. Pokazuje to zaufanie jakim obdarzył nas narodowy przewoźnik. Wierzę, iż zastosowane rozwiązania techniczne sprawiają, iż nasze pojazdy wpływają na podnoszenie komfortu nie tylko samej podróży, ale również pracy maszynistów – zapewnia Zbigniew Konieczek, prezes zarządu NEWAG S.A.

Dodatkowo w tym roku flota polskiego przewoźnika wzmocni się o pierwsze z dziesięciu lokomotyw wielosystemowych NEWAG. Umowa na nowe lokomotywy dla PKP Intercity została podpisana w październiku 2021 roku, a przewoźnik ma prawo do rozszerzenia zamówienia do 15 pojazdów. Lokomotywy wielosystemowe poruszają się z prędkością do 200 km/h i posiadają homologację na sześć krajów, dzięki czemu mogą prowadzić składy nie tylko w Polsce, ale także na europejskich sieciach kolejowych. Łączna kwota zakontraktowanych umów z firmą NEWAG wynosi ponad 1,3 mld zł brutto.

Zakup kolejnych lokomotyw do element strategii inwestycyjnej, którą realizujemy w perspektywie 7 lat. Dzięki zakupom i modernizacjom taboru możemy udostępniać naszym pasażerom komfortowe pojazdy, wykorzystując przy tym parametry modernizowanych na szeroką skalę linii kolejowych. Polska kolej się zmienia, co dostrzegają nasi pasażerowie – dodaje Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

PKP Intercity wyda krocie na nowy system sprzedaży biletów

Idź do oryginalnego materiału