PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły budowę nowych mostów nad Wisłą. Warto jednak zaznaczyć, iż wybudowano nie tylko nowe mosty kolejowe w Krakowie, ale ukończono również wiadukty i estakady kolejowe w centrum miasta. Dzięki temu, począwszy od 11 czerwca, wygodniejsze stało się podróżowanie pociągami dalekobieżnymi i aglomeracyjnymi. Cała inwestycja, o wartości ponad 1,2 mld zł, została sfinansowana w dużej mierze przez Unię Europejską przy wsparciu instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Nowe mosty kolejowe w Krakowie oddane do użytku
Krakowski Węzeł Kolejowy przeszedł właśnie gruntowną transformację wraz z korektą rozkładu jazdy pociągów. Do użytku oddano bowiem nowe mosty kolejowe w Krakowie. Teraz, pomiędzy dwiema głównymi stacjami, pociągi będą poruszać się po czterech torach, co znacząco zwiększy przepustowość kluczowego odcinka międzynarodowej linii kolejowej E30. Inwestycja, sfinansowana głównie przez Unię Europejską, jest najważniejszym osiągnięciem dla stolicy Małopolski.
W Krakowie doskonale widać metamorfozę jaką polska kolej przeszła w ostatnim czasie. Tak pozytywnych i rewolucyjnych zmian nie było od lat. Nowe tory na estakadach i mostach znacznie zwiększą potencjał kolei na południu Polski. Już teraz z efektów inwestycji skorzystają podróżni w pociągach regionalnych i dalekobieżnych, a także mieszkańcy Krakowa, którzy zyskają lepszą komunikację w obrębie miasta – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Aby umożliwić pełne uruchomienie wszystkich torów w centralnej części Krakowa, niezbędne było oddanie do użytku ostatniego z trzech nowych mostów kolejowych nad Wisłą, znajdującego się w pobliżu przystanku Kraków Zabłocie. Na nowym obiekcie powstały nie tylko tory kolejowe, ale też droga rowerowa oraz kładka dla pieszych. PKP PLK zaprojektowało nowy obiekt w taki sposób, aby był dostępny również dla osób z ograniczeniami ruchowymi Dzięki temu zwiększy się dostęp do przystanku Kraków Zabłocie, a mieszkańcy Krakowa zyskają dodatkową możliwość przejścia na drugą stronę rzeki.
Zbudowaliśmy nową kolej w Krakowie. Dodatkowe tory na nowych estakadach, mostach i wiaduktach zwiększą potencjał transportu szynowego, szczególne dla połączeń aglomeracyjnych. Będzie to szybki, ekologiczny i coraz bardziej popularny środek komunikacji, który ułatwi podróżowanie w całym regionie – mówi Grzegorz Kurdziel, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Aż trzy nowe mosty kolejowe w Krakowie
Każdy z trzech mostów wybudowanych nad Wisłą ma inny rozmiar, ale są one podobnej konstrukcji, składają się z trzech łukowych przęseł. Największy z nich ma 116 metrów długości i 18 metrów wysokości. Pociągi będą mogły na nich poruszać się z prędkością do 100 km/h.
Z zadowoleniem przyjmuję zakończenie tego ważnego projektu CEF w Polsce. Zmodernizowana kolej miejska, nowe mosty, nowe przystanki i nowoczesne sterowanie zmieniają kolej w tym drugim co do wielkości polskim mieście. Dzięki tej unijnej inwestycji Kraków uruchomi kolej aglomeracyjną, która poprawi stan środowiska naturalnego, w tym lokalnie – jakość powietrza. Na poziomie europejskim zlikwidowane zostaną bariery w pasażerskim i towarowym transporcie kolejowym w tym kluczowym korytarzu TEN-T łączącym Niemcy i Polskę. Ponadto jest to istotny element „Korytarzy Solidarności” (Solidarity Lanes), gdyż jest to główne połączenie kolejowe między Unią Europejską a Ukrainą. Gratuluję wszystkim stronom, które przyczyniły się do tego sukcesu – mówi Morten Jensen, kierownik wydziału w Agencji CINEA, zarządzającej instrumentem „Łącząc Europę” (CEF).
Inwestycja PKP przekształciła centrum Krakowa. Aby wygospodarować miejsce na dwa nowe tory w miejscu XIX-wiecznego nasypu, powstały estakady kolejowe o długości 700 metrów. Dzięki uzyskanej przestrzeni pod linią kolejową, mieszkańcy Krakowa skorzystają z nowych ciągów komunikacyjnych oraz miejsc do relaksu i rekreacji. Również wiadukty kolejowe nad ulicami Kopernika, Grzegórzecką i Miodową zostały powiększone, aby pomieścić dodatkowe tory. Prace zostały przeprowadzone z zachowaniem dbałości o szczegóły historyczne. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z 'dobudową torów linii aglomeracyjnej'” jest inwestycją współfinansowaną przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Katastrofa mostu w Bihar w Indiach. Runęła budowla za 200 mln dolarów