Postępują prace na modernizowanej trasie łączącej Poznań i Szczecin (linia kolejowa nr 351, która jest częścią międzynarodowej magistrali E59). Dzięki przedsięwzięciu PKP PLK za ponad 4 mld zł zwiększy się poziom bezpieczeństwa w obrębie terenów kolejowych i komfort podróży pociągami między woj. wielkopolskim i Pomorzem Zachodnim, a korzystanie z usług kolei stanie się łatwiejsze.
Podróżni zatrzymujący się na stacji w Dobiegniewie korzystają z drugiego nowego peronu, który powstał zgodnie z najnowszymi standardami polskiego zarządcy infrastruktury kolejowej, które reguluje Instrukcja Id-22. Został wyposażony w elementy małej architektury (wiaty, ławki, kosze etc.) oraz specjalne ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących. Dzięki jasnemu oświetleniu w technologii LED i antypoślizgowej nawierzchni w jego obrębie jest zdecydowanie bezpieczniej. Pojawiły się także nowe gabloty z aktualnym rozkładem jazdy kolei oraz czytelne oznakowanie ułatwiające orientację. Bezpieczne dojście dla osób z niepełnosprawnościami zapewnia nowe przejście pod torami wraz ze specjalną pochylnią – zarówno w kierunku peronów, jak i na drugą stronę stacji kolejowej. Nieopodal zamontowane zostały stojaki dla rowerów. Generalnym Wykonawcą prac na odcinku Dobiegniew – Słonice jest Strabag, a za realizację peronów odpowiadała firma FACRAIL ze Skierniewic.
Perony przystosowane do potrzeb współczesnych podróżnych powstały już w niemal 30 miejscowościach na linii kolejowej łączącej Poznań ze Szczecinem m.in. w Kiekrzu, Wronkach, Bierzwniku, Choszcznie, Stargardzie czy Reptowie.
O modernizacji trasy Poznań – Szczecin
Na trasie o długości ok. 190 km nowe tory wraz z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym (SRK) są gotowe na następujących odcinkach:
- Poznań – Krzyż
- Krzyż – Dobiegniew
- Słonice – Stargard
- Stargard – Szczecin Dąbie
Aktualnie przedsiębiorstwa wykonawcze realizują prace na stacji Stargard oraz na odcinku Rębusz – Słonice.
Poza torami, siecią trakcyjną oraz urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, modernizowane są również obiekty inżynieryjne, takie jak mosty, przepusty i wiadukty (m.in. 4 wiadukty kolejowe w Stargardzie), a także przejazdy kolejowo-drogowe, co wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa nie tylko ruchu kolejowego, ale również drogowego – informują PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Kiedy pojedziemy pociągiem z Poznania do Szczecina w czasie krótszym niż 2 godziny?
Jak deklarują przedstawiciele PKP PLK, najszybsze pociągi będą kursowały pomiędzy Poznaniem a Szczecinem z prędkością sięgającą 160 km/h, a łączny czas podróży będzie krótszy niż 2 godz. najpóźniej od połowy grudnia br. Zgodnie z planem do tego momentu zakończy się proces pozyskiwania wszystkich niezbędnych dopuszczeń. Ponadto sfinalizowane zostaną wszystkie roboty.
Aktualnie pociągi mogą kursować z prędkością 160 km/h pomiędzy Poznaniem a Wronkami.
Zwiększa się przepustowość linii – możliwy jest przejazd coraz większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewnia również lepsze warunki przewozu towarów. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i realizowane w Stargardzie zwiększą bezpieczeństwo– wskazują PKP PLK.
Prace są wciąż realizowane m.in.:
- na stacji w Stargardzie – zakończenie prac zasadniczych ma nastąpić w 2025 r.
- na odcinku Rębusz – Słonice wraz ze stacją Słonice – zgodnie z planem prace zasadnicze zostaną sfinalizowane na przełomie III i IV kwartału 2024 r.
O inwestycji PKP PLK pisaliśmy m.in.:
- Kolejne efekty prac na linii Poznań – Szczecin z unijnego programu „Łącząc Europę”
- Stacja Stargard coraz wygodniejsza
- Lepsze warunki dla podróżujących koleją pomiędzy Poznaniem a Szczecinem – modernizacja peronów
Więcej informacji o firmie FACRAIL można znaleźć:
- System przytwierdzania szyn FAC STEEL dopuszczony do eksploatacji
- W trosce o życie i zdrowie pracowników – X Tydzień Bezpieczeństwa
- Wyniki ofert dotyczących drugiego etapu modernizacji linii kolejowej nr 358 na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk zostały zaakceptowane
Autor: Damian Malesza