Nowe pociągi na małopolskich torach? Wartość kontraktu może osiągnąć choćby 1,3 mld zł

2 tygodni temu

W poniedziałek 9 września br. Woj. Małopolskie, Koleje Małopolskie oraz Newag zawarli umowę ramową na dostawę do 25 wieloczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z pakietem usług utrzymaniowych i świadczeń dodatkowych. Została podpisana przez przedstawicieli spółek i władz regionu podczas oficjalnej konferencji prasowej, która odbyła się w krakowskim Punkcie Techniczno-Eksploatacyjnym przewoźnika. Pierwsze pojazdy mają trafić do regularnej eksploatacji za 3 lata.

Podpisanie umowy ramowej to efekt trzeciego postępowania przetargowego rozpisanego przez Koleje Małopolskie. Nowosądecki producent pojazdów szynowych był jedynym oferentem. Dwa poprzednie zakończyły się fiaskiem – żaden podmiot nie wyraził chęci realizacji dostaw pociągów.

Porozumienie uprawnia Województwo Małopolskie do zawierania umów wykonawczych na dostawę nowych składów. Zgodnie z planem zakres pierwszej z nich ma obejmować 6 jednostek za ponad 345 mln zł. Źródłem finansowania będzie program Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027.

Druga zakłada zakup 14 kolejnych EZT-ów za ok. 770 mln zł również ze środków unijnych tj. Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) bądź Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).

Trzecia z kolei obejmuje dostawę pozostałych 5 pociągów za ponad 277 mln zł z wykorzystaniem pieniędzy z programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 (FEM).

Zamówienia wykonawcze będą udzielane na podstawie zaproszenia do negocjacji. Zamawiający nie jest zobowiązany do udzielania zamówień wykonawczych – czytamy w komunikacie spółki Newag.

Okres obowiązywania umowy wynosi 4 lata. W jej treści uwzględniono możliwością zamówienia w ciągu pierwszych 12 miesięcy od jej zawarcia nie mniej niż 6, a sumarycznie nie więcej niż 14 pojazdów. Newag zobowiązał się zapewnić gwarancję jakości i rękojmię na 5 lat.

Bardzo się cieszę, iż Koleje Małopolskie dynamicznie się rozwijają, to zasługa całej załogi. Jesteśmy dumni z kolejarzy (…) To, co mówiliśmy przez ostatnie lata przy okazji budowy zaplecza kolejowego, czy projektowania nowych linii, iż stawiamy na nowoczesny tabor, realizuje się w praktyce. Widzimy, iż od 2014 r. liczba pasażerów znacznie się zwiększyła. W 2014 r. w kolejach regionalnych zostało przewiezionych około 7 mln pasażerów, a w 2024 r. liczba ta wyniesie blisko 22 mln pasażerów. To powoduje, iż musimy kupować nowoczesne i dobrze wyposażone pociągi – podkreślał Łukasz Smółka, marszałek woj. małopolskiego.

Jesteśmy dumni, iż możemy zaproponować bardzo dobrą ofertę przewozową dla Małopolan, którzy codziennie dojeżdżają do pracy, ale także dla turystów, którzy tak licznie przybywają do Małopolski. Dziękuję Zarządowi Województwa Małopolskiego za „zielone światło” dla rozwoju kolei w naszym regionie. Dziękuję przede wszystkim koleżankom i kolegom z Kolei Małopolskich za serce i profesjonalizm, które każdego dnia wkładają w to, aby Małopolska się rozwijała – dodał Radosław Włoszek, prezes spółki Koleje Małopolskie.

O pociągach dla Kolei Małopolskich

Nowoczesne, pojemne i komfortowe – takie mają być nowe jednostki dla Kolei Małopolskich. Planowane na 2027 r. dostawy pierwszych nowych składów zwiastują znaczący skok jakościowy usług świadczonych przez przewoźnika. Każdy z zamówionych pociągów będzie mógł pomieścić 550 pasażerów, z czego 236 na miejscach siedzących. Inwestycja taborowa jest odpowiedzią na rosnące potrzeby podróżnych z Małopolski i okolicznych województw.

Pojazdy zostały zaprojektowane z myślą o wygodzie i bezpieczeństwie wszystkich podróżnych na pokładzie, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Każdy skład ma zostać wyposażony m.in. w specjalną rampę służącą do wsiadania i wysiadania pasażerów niepełnosprawnych oraz przestronną toaletę z dodatkowymi udogodnieniami. Miłośnicy dwóch kółek ucieszą się z przestrzeni dla jednośladów.

Autor: Damian Malesza
Fot. KM

Sprawdź także:

  • Nowe fotele w pociągach Kolei Małopolskich
  • Radosław Włoszek został prezesem zarządu Kolei Małopolskich
  • Katowice: zaplecze techniczne Kolei Śląskich zostanie rozbudowane
  • Koleje Małopolskie: otwarcie nowego zaplecza technicznego
Idź do oryginalnego materiału