PKP Polskie Linie Kolejowe SA wprowadziły od 1 grudnia br. istotne modyfikacje w przepisach dotyczących prowadzenia ruchu kolejowego podczas realizowania prac utrzymaniowych. Nowe regulacje, będące efektem nowelizacji Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 14 października 2024 r. fundamentalnie zmieniają zasady eksploatacji torów sąsiadujących z miejscami prowadzenia robót.
PKP PLK podjęły decyzję o zdjęciu dotychczasowego wymogu ograniczenia prędkości do 20 km/h na torach przyległych do miejsca prowadzenia prac. Według nowych przepisów pociągi mogą poruszać się z maksymalną prędkością rozkładową, co stanowi znaczący przełom w organizacji ruchu kolejowego podczas remontów infrastruktury.
To fundamentalna zmiana w podejściu do organizacji ruchu podczas trwających prac torowych – komentuje Michał Gil, członek zarządu PKP PLK SA.
Utrzymanie prędkości rozkładowej na torach sąsiadujących z miejscem robót przy jednoczesnym zachowaniu rygorystycznych procedur bezpieczeństwa pozwoli na znaczącą poprawę punktualności przewozów – dodaje.
Aktualizacja instrukcji Ir-1 i Ir-7 – czyli zmiany na rzecz sprawnych przewozów kolejowych w Polsce
Istotne modyfikacje wprowadzono również w przepisach regulujących funkcjonowanie przejazdów kolejowo-drogowych. W przypadku wyłączenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP) na torze objętym pracami, nowe regulacje umożliwiają zachowanie pełnej funkcjonalności systemu na torze czynnym.
Oznacza to, iż pociągi mogą przemieszczać się z prędkością rozkładową na torze z działającą sygnalizacją, podczas gdy na torze remontowanym wprowadzono ograniczenie do 10 km/h wraz z dodatkowymi procedurami bezpieczeństwa.
Zmiany zostały zaimplementowane w instrukcjach wewnętrznych PKP PLK SA (Ir-1 oraz Ir-7), co zapewnia spójne wdrożenie nowych zasad na całej polskiej sieci kolejowej. Modyfikacje przepisów mają szczególne znaczenie dla głównych korytarzy transportowych, gdzie dotychczasowe ograniczenia znacząco wpływały na punktualność połączeń dalekobieżnych i regionalnych.
Nowe procedury a bezpieczeństwo prac modernizacyjnych
W efekcie wprowadzonych zmian inwestycje PKP PLK mają być realizowane sprawniej przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej przepustowości linii kolejowych. Według zapewnień polskiego zarządcy infrastruktury, nowe regulacje nie wpłyną negatywnie na poziom bezpieczeństwa pracowników przedsiębiorstw wykonawczych. Należy zwrócić szczególną uwagę na potrzebę skrupulatnego przestrzegania procedur w tym zakresie. Zwiększona prędkość pociągów na torach sąsiednich wymaga bowiem wzmożonej czujności zespołów realizujących prace torowe oraz precyzyjnego wyznaczania i zabezpieczania stref roboczych.
Autor: Damian Malesza
Sprawdź także:
- Zakopiański szczyt kolejowy NOVKOL’24: Transformacja cyfrowa i bezpieczeństwo infrastruktury na pierwszym planie
- PKP PLK: W przyszłym roku przetargi za 15 mld zł
- PKP PLK rozpoczynają komercjalizację Warszawy Zachodniej