PKP Intercity zmienia mapę krajowych połączeń. Na trasach pojawią się nowoczesne składy hybrydowe i spalinowe, które umożliwią obsługę linii niezelektryfikowanych. Dzięki temu mniejsze miejscowości odzyskają regularne połączenia z dużymi miastami, a ich mieszkańcy zyskają łatwiejszy dostęp do transportu publicznego.
REKLAMA
Zobacz wideo Karnowski: PKP jest dużo mniej punktualne niż kolej w Ukrainie
Nowe połączenia PKP Intercity. Pociągi wrócą aż do 14 miejscowości
PKP Intercity zapowiada dużą zmianę na mapie krajowych połączeń. Dzięki nowym pojazdom hybrydowym i spalinowym pociągi wrócą do 14 miast, w których nie zatrzymywały się od dziesięcioleci. Skorzysta na tym aż 3,5 miliona mieszkańców mniejszych i średnich ośrodków. Zyskają oni wygodniejszy dostęp do tras dalekobieżnych. Na liście znalazły się między innymi Czaplinek i Złocieniec. Ostatni pociąg pasażerski odjechał stamtąd 40 lat temu. Po trzech dekadach przerwy tabory wrócą również do Łomży i Chorzel, a w Człuchowie i Czarnem pojawią się po raz pierwszy od dwudziestu lat. Nowe hybrydowe i spalinowe składy nie tylko pozwolą przywrócić połączenia do miast wykluczonych z sieci dalekobieżnej, ale też wzmocnią ofertę tam, gdzie dziś kursuje zaledwie jeden taki pociąg. Dotyczy to na przykład Świdnicy, Chojnic, Czerska czy Krasnegostawu. Zyskają również miejscowości leżące przy liniach bez elektryfikacji, jak Jasło, Zagórz, Kostrzyn czy Gorzów Wielkopolski.
PKP Intercity podjęło decyzję, która otwiera zupełnie nowy rozdział w historii polskiej kolei dalekobieżnej. Dotrzemy do 14 miejscowości, które dotąd nie były uwzględnione na mapie połączeń dalekobieżnych. To przełom - bo po latach przerwy wracamy do miejsc, w których pociągi pasażerskie nie zatrzymywały się od 20, 30, a choćby 40 lat
- powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Pendolino do Zakopanego. PKP Intercity zakupiło nowe pociągi hybrydowe i spalinowe
Realizacja nowej strategii jest możliwa dzięki nowoczesnemu taborowi. 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i 22 składy spalinowe zapewnią pasażerom nie tylko dostęp do nowych tras, ale także większy komfort podróży. Pociągi zostaną wyposażone w klimatyzację, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne przy każdym miejscu oraz specjalne strefy - dla rowerzystów, osób z ograniczoną mobilnością i rodzin z dziećmi. Pierwsze połączenie ruszy już w grudniu z Gorzowa Wielkopolskiego do Poznania, a kolejne będą uruchamiane sukcesywnie aż do 2029 roku, kiedy firma NEWAG dostarczy wszystkie zamówione pojazdy. Wielu podróżnych z pewnością ucieszy fakt, iż 18 października Pendolino pojedzie pilotażowo do Zakopanego, a od 15 grudnia- wraz z nowym rozkładem jazdy - ruszy codzienne, bezpośrednie połączenie z Gdyni.
Nowe trasy przez małe i średnie miasta:
Warszawa - Łomża (m.in. przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo);
Białystok - Gdynia (m.in. przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo, Łapy);
Kraków - Gdynia (m.in. przez Katowice, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum);
Warszawa - Białystok (m.in. przez Siemiatycze, Hajnówkę, Bielsk Podlaski);
Kraków - Hrubieszów (m.in. przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj, Zamość);
Warszawa - Hrubieszów (m.in. przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość);
Gdynia - Kostrzyn (m.in. przez Chojnice, Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
Poznań - Kostrzyn (m.in. przez Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
Kraków - Zagórz (m.in. przez Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok);
Kraków - Jelenia Góra (m.in. przez Nysę, Świdnicę);
Warszawa - Gdynia (m.in. przez Sierpc, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz);
Gdynia - Szczecin (m.in. przez Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec).
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury, PKP Intercity
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.