Nowoczesna myjnia PKP Intercity w Szczecinie już gotowa

3 tygodni temu

W Szczecinie, na bocznicy kolejowej Zaleskie Łęgi, uruchomiono nowoczesną, całoroczną myjnię automatyczną dla PKP Intercity. Inwestycja, której koszt wyniósł ponad 20 mln zł, została zrealizowana przez firmę TORPOL S.A.

W 2021 roku PKP Intercity podpisało umowę z firmą TORPOL S.A. obejmującą przebudowę i rozbudowę istniejącej infrastruktury kolejowej w rejonie bocznicy Szczecin Zaleskie Łęgi. W ramach inwestycji powstała całoroczna myjnia służąca do mycia zewnętrznego pociągów. Hala myjni o długości ok. 200 metrów została wyposażona w portale samojezdne ze szczotkami i dyszami wzdłuż linii toru. Szczecińska myjnia służyć będzie obsłudze różnego rodzaju pojazdów przewoźnika, w tym lokomotyw, wagonów pasażerskich oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Obiekt wyposażony został w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie wody z mycia oraz system zbierania deszczówki.

Myjnia w Szczecinie to kolejny tego typu obiekt PKP Intercity. W maju 2022 roku została oddana do użytku myjnia na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów, w listopadzie 2023 roku – sezonowa myjnia w Krakowie, a w marcu 2024 roku – całoroczna myjnia we Wrocławiu. Przewoźnik ma w planach stworzenie jeszcze trzech myjni: w Przemyślu, Lublinie i Gdyni. Budowa obiektów w Szczecinie, Krakowie i Wrocławiu stanowi część unijnego projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, natomiast myjnie w Warszawie i Przemyślu zostały ujęte w projekcie „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. Oba projekty realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Modernizacja stacji postojowej Szczecin Zaleskie Łęgi

Nowo odebrana myjnia jest częścią projektu przebudowy bocznicy kolejowej w stolicy województwa zachodniopomorskiego. W ramach projektu wykonano już szeroki wachlarz prac, włączając w to budowę hali przeglądów taboru kolejowego, budowę dróg i parkingów, kompleksowe prace nad układem torowym z systemem odwodnienia, a także wzniesienie budynku biurowo-warsztatowego. Inwestycja obejmuje również system zabezpieczenia przed oblodzeniem, gdzie odbywać się ma zabezpieczanie podwozi pojazdów szynowych przed oklejaniem śniegiem i lodem. Cała inwestycja o wartości ponad 86 mln zł netto, ma zostać wykonana do końca 2024 roku.

Zobacz również:

Wykonawca lokomotywowni PKP Intercity w Warszawie wyłoniony
Siemens Mobility, Stadler i Alstom powalczą o największy kontrakt taborowy w historii PKP Intercity
Idź do oryginalnego materiału