Nowoczesne pociągi hybrydowe dla Grand Central. Arriva inwestuje 300 mln funtów w tabor przyszłości

1 tydzień temu

Grupa Arriva ogłosiła zamówienie na dziewięć nowoczesnych pociągów hybrydowych, które zastąpią całą flotę Grand Central. Inwestycja o wartości około 300 milionów funtów obejmuje 45 wagonów „tri-mode” produkowanych przez Hitachi Rail w zakładzie w Newton Aycliffe na północnym wschodzie Anglii. Projekt ma na celu zwiększenie komfortu podróży, poprawę połączeń regionalnych oraz wsparcie dla ekologicznych rozwiązań transportowych.

Inwestycja w przyszłość brytyjskiej kolei

Nowe pociągi zostaną dostarczone w 2028 roku w ramach dziesięcioletniej umowy leasingowej finansowanej przez Angel Trains. Zamówienie obejmuje również pełne utrzymanie pojazdów przez cały okres obowiązywania kontraktu.

Zamówione pojazdy to jednostki tri-mode, co oznacza, iż mogą być zasilane z sieci trakcyjnej, baterii lub silników diesla. Dzięki temu możliwa będzie ich eksploatacja zarówno na trasach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych – co daje operatorowi elastyczność w planowaniu rozkładów i tras.

400 tys. dodatkowych miejsc rocznie

Nowe jednostki zapewnią 20% więcej miejsc siedzących w porównaniu do w tej chwili eksploatowanego taboru, co przekłada się na około 400 tysięcy dodatkowych miejsc rocznie dla pasażerów podróżujących między północno-wschodnią Anglią, Yorkshire a Londynem. Pociągi będą także cichsze i bardziej ekologiczne dzięki możliwości poruszania się w trybie bezemisyjnym na bateriach – np. podczas wjazdu i wyjazdu ze stacji.

Jesteśmy dumni z tej inwestycji, która pokazuje nasze zaangażowanie w rynek brytyjski. Nowy tabor nie tylko zwiększy komfort podróży, ale także przyczyni się do ochrony środowiska i wesprze regionalną gospodarkę – powiedziała Amanda Furlong, dyrektor zarządzająca Arriva UK Trains.

Wsparcie dla lokalnej gospodarki i transformacji energetycznej

Produkcja pociągów w zakładzie Hitachi Rail w Newton Aycliffe zapewni miejsca pracy i rozwój kompetencji w regionie. Co więcej, zastosowanie technologii bateryjnej otwiera przed zakładem nowe możliwości związane z zaawansowanym przemysłem kolejowym i wspiera rządową strategię dekarbonizacji transportu.

Ten kontrakt to dowód na to, iż nasz plan modernizacji transportu działa. Inwestycje w innowacyjny tabor nie tylko poprawiają jakość podróży, ale też tworzą miejsca pracy i napędzają wzrost gospodarczy – podkreśliła Heidi Alexander, brytyjska Minister Transportu, podczas wizyty w fabryce Hitachi.

Technologia przyszłości na torach

Tri-mode to technologia, która pozwala na ograniczenie emisji CO₂ i zużycia paliwa choćby o 30%. Pociągi te były wcześniej testowane na brytyjskiej sieci kolejowej z sukcesem, a obecne zamówienie jest efektem wcześniejszych inwestycji Hitachi Rail w rozwój tego rozwiązania.

Rozpoczęcie seryjnej produkcji bateryjnych pociągów w regionie, który jest kolebką kolejnictwa, ma ogromne znaczenie symboliczne. Cieszymy się, iż nasza technologia będzie miała realny wpływ na przyszłość transportu w Wielkiej Brytanii – zaznaczył Jim Brewin, dyrektor Hitachi Rail na Wielką Brytanię i Irlandię.

Nowe trasy w planach

Arriva posiada aktualnie zgodę na przedłużenie praw dostępu do torów dla Grand Central do 2038 roku, co otwiera drogę do dalszych inwestycji. Firma złożyła także wnioski o nowe połączenia – m.in. do Cleethorpes, co oznaczałoby pierwsze bezpośrednie połączenie tego miasta z Londynem od 1992 roku. Rozpatrywane są także dodatkowe kursy między Bradford a Londynem, a także poranne i wieczorne połączenia z Yorku oraz obsługa Seaham w hrabstwie Durham.

Zobacz również:

InnoTrans 2024: innowacyjne rozwiązania Hitachi Rail
Hitachi Rail prezentuje pierwszy hybrydowy pociąg akumulatorowy do podróży międzymiastowych we Włoszech
Idź do oryginalnego materiału