Podkarpacie, podobnie jak inne regiony Polski, zyskuje nowoczesne zabezpieczenia na przejazdach kolejowo-drogowych. Do końca lipca nowe urządzenia pojawią się na 15 przejazdach w województwie podkarpackim, zastępując dotychczasowe, często wyeksploatowane systemy. Dzięki temu znacząco poprawi się bezpieczeństwo zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym.
Bezpieczeństwo na torach, sprawna komunikacja kolejowa to priorytet w naszej działalności. Dlatego sukcesywnie realizujemy zadania zapewniające wysoki standard zabezpieczeń na przejazdach kolejowo-drogowych także na Podkarpaciu – podkreśla Mieczysław Borowiec, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Rzeszowie.
Efektem zakończonych już prac o wartości 4 mln zł są nowe urządzenia na pięciu przejazdach w województwie podkarpackim. Modernizację przeprowadzono w powiecie jarosławskim (Makowisko i Korzenica) na linii Munina – Hrebenne, w powiecie krośnieńskim (Wojaszówka) oraz w powiecie jasielskim (Szebnie, Brzyście) na liniach Rzeszów Główny – Jasło i Stróże – Krościenko. Zmodernizowane przejazdy znacząco podniosły poziom bezpieczeństwa nie tylko dla kolejarzy i pasażerów pociągów, ale także dla kierowców, rowerzystów i pieszych. Nowoczesne rozwiązania techniczne przyczyniają się również do poprawy płynności komunikacji w obrębie skrzyżowań torów z drogami.
Prace są kontynuowane w ramach kolejnego etapu na 10 przejazdach w powiatach rzeszowskim (Rzeszów, Boguchwała) i strzyżowskim (Pułanki, Frysztak) – na linii Rzeszów – Jasło oraz w powiecie leskim (Manasterzec, Bezmiechowa Dolna, Jankowce) – na trasie Stróże – Krościenko, a także w powiatach jarosławskim (Korzenica) i lubaczowskim (Horyniec-Zdrój) na linii Munina – Hrebenne. Koszt tych inwestycji to 10 mln zł. Zakończenie i uruchomienie nowych urządzeń planowane pozostało w tym miesiącu.
To jednak nie koniec inwestycji. Podpisano również umowę na modernizację 46 przejazdów w kilku województwach, z czego 13 przypada na Podkarpacie. Prace obejmą przejazdy w gminach Strzyżów, Komańcza i Skołyszyn.
Wszystkie te inwestycje są realizowane w ramach projektów: „Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – etap I”, „Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – etap II” oraz „Poprawa bezpieczeństwa – etap VII”. Finansowanie pochodzi ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).




Zobacz również: