Transport kolejowy do Portu Gdańsk przechodzi dynamiczne zmiany, które sprawiają, iż przewozy są bardziej efektywne i dostosowane do współczesnych wymagań logistycznych. Dzięki strategicznym inwestycjom w infrastrukturę kolejową na kluczowych odcinkach w okolicach portu Gdańsk, możliwe było przyspieszenie przewozów towarowych, poprawa ich bezpieczeństwa oraz zwiększenie wydajności operacji logistycznych.
Zmodernizowany i nowocześniejszy transport do Portu Gdańsk
Wprowadzenie systemu sterowania ruchem kolejowym ERTMS/ETCS poziom 1 na linii kolejowej nr 226 (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny) to milowy krok w rozwoju infrastruktury kolejowej prowadzącej do portu. Dzięki inwestycji wartej niemal 17 mln zł netto, transport kolejowy do Portu Gdańsk odbywa się sprawniej, a system aktywnie wspiera pracę maszynistów i dyżurnych ruchu.
Nowoczesny system gwarantuje nie tylko płynny przepływ składów, ale przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa. W sytuacjach zagrożenia system automatycznie zatrzymuje pociągi, zapobiegając potencjalnym wypadkom. Tego typu technologie są nieocenionym wsparciem w zarządzaniu ruchem na liniach o dużym natężeniu transportu towarowego, szczególnie w rejonie intensywnie eksploatowanego portu.
Również modernizacja 17-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 226 oraz dodatkowego, 3-kilometrowego odcinka linii nr 721 (Gdańsk Południowy – Gdańsk Olszynka) była niezbędna, aby sprostać rosnącym wymaganiom logistycznym. W ramach projektu zainstalowano nowe urządzenia sterowania ruchem, co pozwoliło na zoptymalizowanie organizacji pracy i efektywne wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej.
Dzięki modernizacjom linia kolejowa nr 226 stała się kluczowym szlakiem logistycznym, który umożliwia transport ładunków z południa Polski bez konieczności przejazdu przez centrum Gdańska. To rozwiązanie znacząco zmniejsza obciążenie ruchu miejskiego i jednocześnie pozwala na zwiększenie przepustowości transportowej.
Modernizacja infrastruktury umożliwiła także kursowanie dłuższych i cięższych składów o długości do 750 metrów i nacisku 22,5 tony na oś. Tego typu zmiany są szczególnie istotne w kontekście dynamicznego rozwoju portu oraz zwiększenia jego konkurencyjności na rynku międzynarodowym.
Nowe mosty i infrastruktura kolejowa
Projekt „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” zrealizowany w 2022 roku umożliwił modernizację niemal 70 km torów kolejowych oraz 233 rozjazdów. Ulepszono również infrastrukturę na kluczowych stacjach, takich jak Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski czy Gdańsk Zaspa Towarowa.
Jednym z najbardziej widocznych efektów inwestycji wspierającej transport do Portu Gdańsk była wymiana jednotorowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą na nowy, dwutorowy obiekt. Dzięki temu możliwy stał się równoczesny ruch pociągów w obu kierunkach, co znacząco wpłynęło na poprawę przepustowości.
Rozbudowa i elektryfikacja sieci kolejowej w rejonie Portu Gdańsk wpisuje się także w działania mające na celu zmniejszenie emisji spalin i poprawę efektywności energetycznej transportu towarowego. Elektryfikacja torów pozwala na rezygnację z używania lokomotyw spalinowych, co jest korzystne zarówno dla środowiska, jak i dla ekonomiki przewozów.
Nie sposób pominąć roli Unii Europejskiej w realizacji tych inwestycji. Blisko 85% kosztów projektu związanego z instalacją systemu ERTMS/ETCS zostało pokryte z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Z kolei modernizacja torowisk w rejonie Portu Gdańsk otrzymała wsparcie z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), co pozwoliło na realizację inwestycji o wartości 1,1 mld zł.
Koniec strategicznej inwestycji na Pomorzu! Kolej do portu w Gdyni zmodernizowana