Inwestorzy biorący udział w przetargu na budowę Portu zewnętrznego w Porcie Gdynia będą musieli uzbroić się w cierpliwość. Termin składania ofert został bowiem przedłużony do 30 września 2024 roku do godziny 12:00, a otwarcie ofert odbędzie się tego samego dnia o godzinie 14:00.
Powodem przedłużenia jest potrzeba dodatkowych konsultacji przez podmioty zaproszone do postępowania – proces, który niepokojąco wydłuża czas oczekiwania na realizację inwestycji.
Port zewnętrzny w Gdyni: wielkie plany, małe postępy
Warto przypomnieć, iż port zewnętrzny w Gdyni obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie oraz utrzymanie i eksploatację pirsu Portu Zewnętrznego, na którym ma powstać uniwersalny terminal kontenerowy. Zakłada się, iż pierwsze statki zacumują przy nowych nabrzeżach w 2029 roku. Chociaż projekt ten jest jedną z największych inwestycji w polskiej gospodarce morskiej, ciągłe opóźnienia budzą obawy o jego terminową realizację.
Niezbędnym elementem projektu jest budowa nowych falochronów, dla których wykonawca został już wybrany. Jednak na sukces Portu Zewnętrznego składają się również inne, komplementarne inwestycje, takie jak budowa Drogi Czerwonej i linii kolejowej nr 201, mające poprawić dostępność drogową i kolejową do portu. Trwa opracowywanie dokumentacji projektowej estakady drogowej do Portu Zewnętrznego, z planowanym uzyskaniem pozwolenia na budowę na początku 2026 roku. Na etapie koncepcyjnym są także prace związane z budową centralnego parkingu w Dolinie Logistycznej.
Nieustanne wyzwania i trudności – Port zewnętrzy w Gdyni
Według władz portu dynamicznie zmieniająca się sytuacja gospodarcza na świecie sprawia, iż finalizacja przygotowania ofert przez uczestników postępowania jest wyjątkowo trudna.
Kluczowe czynniki destabilizujące łańcuchy logistyczne to między innymi sytuacja geopolityczna, w tym kryzys na Morzu Czerwonym, oraz utrzymujące się skutki pandemii COVID-19.
Przedłużenie Terminu: więcej czasu, więcej niepewności
Chociaż przedłużenie terminu składania ofert pozwala na kontynuację postępowania w obecnej formule, która została pozytywnie oceniona przez Europejski Bank Inwestycyjny, zmiana ta wprowadza dodatkową niepewność co do realizacji inwestycji zgodnie z Programem Rozwoju Polskich Portów Morskich do 2030 roku. Nowy termin może i daje inwestorom więcej czasu w przygotowanie ofert, ale jednocześnie wydłuża oczekiwanie na najważniejsze decyzje i działania.
Przedłużenie terminu składania ofert, choć teoretycznie uzasadnione, może budzić obawy co do dalszych opóźnień i problemów organizacyjnych. Mimo wielkich planów, Port Gdynia staje przed wyzwaniem, które może wpływać na tempo i sukces tej strategicznej inwestycji morskiej. Czy uda się zrealizować ambitne cele zgodnie z harmonogramem? Tego dowiemy się w najbliższych latach.
mn