Nowosielec na Podkarpaciu uzyska nowy terminal przeładunkowy?

1 rok temu

Czy niewielka wieś Nowosielec na Podkarpaciu stanie się nowym logistycznym hubem na południu Polski? Gmina Nisko przedstawia ambitny plan budowy terminalu przeładunkowego przy linii szerokotorowej i węźle drogowym S19. Ta pionierska inwestycja ma potencjał nie tylko do transformacji regionalnej gospodarki, ale także do przyciągnięcia znaczących inwestycji przemysłowych. Pytanie tylko, czy inwestycja na pewno powstanie?

  • Ambitny plan budowy terminalu przy szerokim torze i S19 w Nowosielcu.
  • Strategiczne położenie gminy jako jeden z głównych atutów inwestycji
  • Integracja Parku Przemysłowo-Logistycznego z planowanym terminalem przeładunkowym dla synergii logistycznej.

Czy powstanie terminal przeładunkowy na Podkarpaciu? Ma pomóc w tym budowa Parku Przemysłowo-Logistycznego w Nowosielcu

Gmina Nisko, na czele z Nowosielcem, rozważa budowę terminalu przeładunkowego. Niemniej jednak projekt ten wywołuje zróżnicowane reakcje. Nie ma bowiem wątpliwości, iż inwestycja przy linii szerokotorowej i węźle S19 mogłaby znacząco wpłynąć na logistykę. Choć sama lokalizacja jest strategiczna, to jednak projekt niesie ryzyka i wyzwania.

Otóż z jednej strony, terminal może przyciągnąć inwestycje i zwiększyć zatrudnienie. Z drugiej, pojawiają się pytania o wpływ na środowisko i koszty. Realizacja wymaga pozyskania terenu i negocjacji z Lasami Państwowymi. Konieczne jest także przygotowanie planu zagospodarowania przestrzennego. Zacznijmy jednak od początku.

Wszystko dlatego, iż w ramach rozwoju Strefy Ekonomicznej w Nowosielcu realizowany jest projekt Parku Przemysłowo-Logistycznego. Inicjatywa ta, prowadzona przez spółki Novo Park, Stalbud, oraz Grupę Borys Deweloper, obejmuje budowę nowoczesnych hal produkcyjno-magazynowych z częścią biurową. Pierwszy etap przewiduje powierzchnię 27 000 m², a drugi – ponad 53 000 m². Lokalizacja blisko węzła „NISKO” trasy S19 oraz planowanej S74 oraz linii kolejowej PKP LHS ma być dużym atutem.

Rozwój Parku Przemysłowo-Logistycznego NOVOPARK w Nowosielcu jako część szerszej strategii gospodarczej

Jak jeszcze w czerwcu bieżącego roku informował lokalny serwis Nizanskie.info, otwarcie Strefy planowane jest na 2024 rok. Ogromna działka o powierzchni 17 hektarów została podzielona i sprzedana pod budowę tej Strefy. Na jednej z części działki już rozpoczęła się budowa Parku Przemysłowo-Logistycznego NOVOPARK, składającego się z dwóch hal: Hala WEST i Hala EAST. Choć pojawiły się problemy z terminami, to Urząd Gminy w Nisku informuje, iż otwarcie Parku przewidywane jest w I kwartale przyszłego roku.

Inna sytuacja dotyczy Hali EAST. Działka o powierzchni 10 hektarów, sprzedana przez gminę rok temu, jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego „Nowosielec produkcyjno-usługowy”. Oznacza to, iż można na niej budować tylko obiekty produkcyjne lub usługowe. Decyzja o sprzedaży działki była przedmiotem kontrowersji. Wycena rzeczoznawcy wynosiła 38 zł/m², a Rada Miejska w Nisku po burzliwych obradach zatwierdziła sprzedaż. Kwestia ceny była przedmiotem dyskusji, z uwagi na niższą cenę w porównaniu do innych działek gminnych.

Czytaj również: Polska 20. gospodarką świata. G20 już za rogiem?

Projekt Parku Przemysłowo-Logistycznego w Nowosielcu ma ogromny potencjał rozwojowy dla regionu. Jednakże realizacja projektu napotyka na wyzwania zarówno w zakresie zarządzania, jak i spełnienia oczekiwań czasowych. adekwatne zarządzanie i koordynacja prac są najważniejsze dla osiągnięcia zamierzonych celów projektu i pełnego wykorzystania jego potencjału.

Źródło: Materiały inwestora

Integracja Parku Przemysłowo-Logistycznego z planami terminalu przeładunkowego w Nowosielcu

Realizacja Parku Przemysłowo-Logistycznego w Nowosielcu jest ściśle powiązana z planami budowy terminalu przeładunkowego w tej samej lokalizacji. Projekt ten, obejmujący budowę nowoczesnych hal produkcyjno-magazynowych, stanowi istotny element szerszej strategii rozwoju gminy Nisko. Terminal przeładunkowy, planowany przy linii kolejowej PKP LHS i węźle drogowym S19, ma być kluczowym punktem w logistycznym łańcuchu dostaw regionu.

Otwarcie Parku Przemysłowo-Logistycznego, przewidywane na początek 2024 roku, ma wspierać operacje logistyczne w terminalu. Budowa hal NOVOPARK, mimo obecnych opóźnień, jest zaplanowana tak, aby uzupełniać możliwości terminalu. Hala WEST i Hala EAST zapewnią infrastrukturę niezbędną do obsługi transportu towarowego. Natomiast całościowy plan zakłada, iż Park Przemysłowo-Logistyczny i terminal przeładunkowy będą wzajemnie się uzupełniać. A z kolei to połączenie ma na celu stworzenie spójnego centrum logistycznego, które przyczyni się do wzrostu gospodarczego całego regionu.

Czytaj również: Autostrada A4 z trzecim pasem? Pierwszy krok zrobiony, ale jeszcze poczekamy…

Wszystko to sprawia, iż realizacja terminalu przeładunkowego w Nowosielcu, w połączeniu z Parkiem Przemysłowo-Logistycznym, ma potencjał przekształcić gminę Nisko w istotny punkt na logistycznej mapie Polski. Jednakże sukces tego przedsięwzięcia zależy od skutecznego zarządzania i koordynacji między różnymi projektami oraz od przezwyciężenia wyzwań związanych z terminami i zarządzaniem gruntami. W innym wypadku marzenia mogą skończyć się jedynie na papierze.

Czy powstanie terminal przeładunkowy w Nowosielcu? Gmina Nisko ma ambitne plany

Sam projekt budowy terminalu przeładunkowego w Nowosielcu wywołuje zróżnicowane reakcje. Terminal przy linii szerokotorowej i węźle S19 mógłby znacząco wpłynąć na logistykę. A sama lokalizacja ta jest strategiczna, ale trzeba zwrócić uwagę na kilka szczegółów.

Otóż z jednej strony, terminal może przyciągnąć inwestycje i zwiększyć zatrudnienie w regionie. Z drugiej, pojawiają się pytania o wpływ na środowisko i ewentualne koszty, które mogą okazać się zbyt duże. Co równie istotne, realizacja wymaga pozyskania terenu i negocjacji z Lasami Państwowymi. Konieczne jest także przygotowanie planu zagospodarowania przestrzennego.

Źródło: Novopark.pl

Czytaj również: Budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu oficjalnie zatwierdzona!

Fakt — dofinansowanie rządowe to ważne wsparcie, ale potrzebni są dodatkowi inwestorzy. Co istotne, projekt balansuje między potencjałem rozwojowym a realnymi ograniczeniami. A to wymaga on starannego planowania i współpracy międzysektorowej. Warto jednak zwrócić uwagę na to, iż terminal może jednak odmienić obraz gospodarczy gminy i regionu, a to samo w sobie jest walorem, z którym trudno polemizować. Niemniej jednak projekt wymaga przemyślanej strategii i odpowiedzialnego podejścia. Sama lokalizacja jest dodatkowym atutem, która może przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności inwestycji.

Regionalne i krajowe korzyści budowy terminalu w Nowosielcu

Jak wspomniano wcześniej — budowa terminalu w Nowosielcu otwiera nowe możliwości rozwoju dla całego regionu, jednocześnie przewidując tworzenie nowych miejsc pracy. Dodatkowo może on przyciągnąć inwestorów z branż logistycznej i przemysłowej, co z kolei zwiększy efektywność transportu towarów w regionie.

Projekt ten nie tylko wzmacnia pozycję Podkarpacia jako centrum logistycznego w Polsce, ale także stwarza szansę na dalszy rozwój gospodarczy. Ponadto, zwiększenie efektywności transportu jest najważniejsze dla sukcesu regionalnego i ma potencjał wpłynąć na gospodarkę całego kraju. Terminal będzie wspierał handel międzynarodowy, stając się ważnym ogniwem w łańcuchu dostaw. Dla lokalnych społeczności oznacza to nowe możliwości rozwoju, zmieniając regionalny krajobraz gospodarczy.

Projekt ma również pozytywny wpływ na sąsiednie miasta, takie jak Stalowa Wola i Rzeszów. Oba miasta mogą skorzystać z budowy bocznicy kolejowej przy linii szerokotorowej. A to z kolei zwiększy ich potencjał logistyczny i przemysłowy, który już w tej chwili jest na wysokim poziomie jeżeli chodzi o południowy region Polski. Można zatem powiedzieć, iż to nie tylko lokalna inwestycja, ale także istotny krok na skalę kraju. Jest zatem szansa na to, iż terminal w Nowosielcu mógłby stać się wzorem dla innych regionów, niosąc nadzieję na dynamiczny rozwój.

Czy terminal przeładunkowy w Nowosielcu ma rację bytu?

Projekty budowy Parku Przemysłowo-Logistycznego i terminalu przeładunkowego w Nowosielcu są kluczowymi inicjatywami, które mają potencjał zasadniczo zmienić gospodarczy krajobraz regionu Podkarpacia. Realizacja tych projektów, mimo obecnych wyzwań, takich jak opóźnienia w budowie hal NOVOPARK czy kontrowersje dotyczące sprzedaży działek, stanowi istotny krok w kierunku rozwoju infrastruktury logistycznej i przemysłowej gminy Nisko.

Terminal przeładunkowy, planowany w strategicznej lokalizacji przy linii kolejowej PKP LHS i węźle drogowym S19, wraz z Parkiem Przemysłowo-Logistycznym, ma potencjał stworzenia spójnego centrum logistycznego, przyczyniającego się do wzrostu gospodarczego i zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej regionu. Kluczem do sukcesu jest jednak efektywne zarządzanie i koordynacja między różnymi aspektami projektów, aby w pełni wykorzystać ich potencjał. Jest jednak jedno wielkie „ale”, o którym nie można nie wspomnieć.

Niemniej jednak inwestycja w dalszym ciągu nie posuwa się do przodu. Dodatkowo, 10-hektarowa działka przeznaczona pod budowę hali EAST, objęta planem zagospodarowania „Nowosielec produkcyjno-usługowy”, wciąż pozostaje niezagospodarowana. Co więcej, jak informował serwis Nizanskie.info, firma, która nabyła działkę, zakończyła działalność po 23 latach, a działka trafiła na sprzedaż przez inną firmę o podobnej nazwie. Wartość działki wzrosła dramatycznie do 34 milionów złotych, co stanowi wzrost o 680% w stosunku do pierwotnej ceny sprzedaży. Ta sytuacja wywołuje pytania o przyszłość działki i realizację planu zagospodarowania.

Źródło: Nizanskie.info

Czy projekt powstanie? Są ku temu duże przesłanki.

Bez względu na bieżącą sytuację, Gmina Nisko zachowuje prawo do odkupu działki, jeżeli w ciągu czterech lat od zakupu nie powstanie na niej żadna budowa zgodna z planem zagospodarowania. Tworzy to jednak dodatkową niepewność co do przyszłego wykorzystania terenu.

Pomimo zapewnień przedstawiciela nabywcy o przyszłych planach budowy, brak konkretnych działań i otwartość na różne możliwości mogą zakłócić realizację ambitnego planu gminy na rozwój przemysłowy. Wszystko to czyni przyszłość Hali EAST oraz jej wpływ na rozwój Nowosielca i całego regionu niepewnym. A tym samym wpływa to na pewne wątpliwości, jeżeli chodzi o sam terminal przeładunkowego. Niemniej jednak samorząd otrzymał otrzymał rządowe dofinansowanie na uzbrojenie w sieć wodno-kanalizacyjną planowanej strefy przemysłowej, co podkreśla strategiczne znaczenie całego przedsięwzięcia dla tego regionu.

Fakt jest jednak taki, iż w obliczu tych planów, gmina Nisko stoi przed historyczną szansą na stanie się ważnym węzłem logistycznym na mapie Polski, przyciągając nowe inwestycje i tworząc nowe miejsca pracy. I choć trzymamy kciuki za tę inwestycje, to sukces tych projektów zależy od umiejętności przezwyciężenia wyzwań i efektywnego wykorzystania dostępnych zasobów i możliwości. I przede wszystkim – za pełną klarowność, która powinna być stawiana na piedestale tego projektu.

Nowy most w Przemyślu ukończony. Ale na razie z jednym torem

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału