Finiata oferująca rozwiązania płatnicze dla biznesu uruchomiła partnerstwo z Saly.pl – dostawcą systemu SaaS dla e-commerce, który za cel postawił sobie digitalizację handlu i obsługi klientów na rynku B2B. W ramach integracji usług powstała mocno rozbudowana oferta.
Dla handlowców, którzy prowadzą sklep internetowy w oparciu o Saly to możliwość udostępnienia nowoczesnego finansowania, a dla mikro, małych i średnich firm robiących tam zakupy, kapitał obrotowy do choćby 100 tys. PLN – bez zbędnych formalności i w pełni online.
Buy now pay later dla biznesu
Finiata rozpoczęła działalność w 2016 r. od świadczenia usług faktoringowych. Dwa lata później zostały one przekształcone w odnawialną linię finansową FlexKapitał dla freelancerów i MŚP. Dodając do oferty kolejne usprawnienia, fintech zwrócił się z gotowym rozwiązaniem do klientów biznesowych w ramach modelu grey- i white-label. W ten sposób rozwija w Polsce embedded lending, polegający na osadzaniu produktów finansowych bezpośrednio tam, gdzie zachodzi faktyczna potrzeba płatności za zakup.
– Embedded lending i BNPL nie są corem naszego modelu biznesowego, ale naturalnym kierunkiem zgodnym z misją Finiaty, w ramach której chcemy wspierać MŚP elastycznymi oraz dostępnymi narzędziami finansowymi. Poprzez współpracę z Saly oferujemy klientom firmowym nowoczesne finansowanie opracowane z myślą o złożoności transakcji B2B. Przedsiębiorca, który potrzebuje pieniędzy np. na zakup sprzętu do swojej firmy, może je uzyskać w ekspresowym tempie bezpośrednio na platformie zakupowej, której dostawcą jest Saly – tłumaczy Anna Kozłowska, CEO w Finiacie. – Patrząc na rynek obfitujący przede wszystkim w udogodnienia płatnicze dla konsumentów, podobne rozwiązania dla firm nie są w Polsce jeszcze tak popularne. Te w tej chwili dostępne bazują w dużej mierze na faktoringu czy modelu RBF, gdzie spłaty pobierane są z codziennych transakcji. Z punktu widzenia platform wdrażających takie metody płatności dla swoich klientów B2B, często do pewnego stopnia muszą one partycypować w ryzyku, a więc i ponosić częściowy koszt uruchomienia takiej usługi. Sprawia to, iż marketplace’y, ale i producenci, hurtownicy czy dystrybutorzy działający online niechętnie podchodzą do tego typu rozwiązań. W naszym przypadku to Finiata bierze na siebie całe ryzyko, przyznając finansowanie – dodaje Anna Kozłowska.
Finiata udostępni sklepom z portfolio Saly.pl nową metodę płatności, co oznacza dla klienta kupującego możliwość wnioskowania o zewnętrzny limit kupiecki w kwocie do 100 tys. PLN. Opcja ta dostępna będzie w koszyku zakupowym, obok tradycyjnych form płatności. Dzięki integracji, sklepy, które uruchomią nową usługę, będą otrzymywać za pośrednictwem Finiaty płatność za zakupy bez ponoszenia ryzyka, jak i kosztów jej wdrożenia. Poszerzenie oferty ma przełożyć się na podniesienie efektywności i konkurencyjności platform, ale i wartość koszyków zakupowych czy dotarcie do nowych klientów. Chodzi również o zapewnienie spójności danych pomiędzy platformą B2B a fintechem obsługującym linię kredytową i co ważne, o odpowiedź na rosnące zainteresowanie zarówno świata B2C jak i B2B wygodnymi usługami z obszaru płatności odroczonych.
Dzięki w pełni zautomatyzowanemu i opartemu na AI procesowi, klienci biznesowi z przyznanym limitem będą mogli od ręki zapłacić za zakupy w sklepie wykorzystującym oprogramowanie Saly, a resztę pieniędzy wciąż wykorzystywać na bieżące potrzeby biznesowe, m.in. uregulowanie rachunków, wypłatę pensji czy inwestycję.
– Klient może korzystać z platformy Finiaty jak z portfela zakupowego, w którym skonsoliduje wszystkie wydatki firmowe co dodatkowo uprości zarządzanie finansami firmy. Wykorzystana kwota z limitu będzie rozłożona na raty pobierane automatycznie z karty. Każda spłata kapitału spowoduje, iż wróci on do limitu, a przedsiębiorca będzie mógł ponownie wykorzystać środki – tłumaczy Anna Kozłowska.
Saly włącza finansowanie od Finiaty
Z rozwiązań Saly.pl korzystają w tej chwili m.in. Morele, Homla czy Esotiq. Dla tego typu podmiotów, Saly.pl pełni rolę narzędzia sprzedażowego i analitycznego, z kolei dla kupujących firm to intuicyjna platforma do składania zamówień online. A te wciąż rosną. Według raportu e-Izby „Dekada polskiego e-commerce”, sprzedaż produktów i usług przez internet prowadzi już ok. 150 tys. polskich przedsiębiorców, natomiast odsetek kupujących w sieci wzrósł w ciągu ostatniej dekady z 45 do aż 87 proc.
– Nie mam wątpliwości, iż e-commerce to w Polsce najważniejsze miejsce prowadzenia i rozwoju biznesu. By utrzymać poziom obrotów, e-sklepy muszą oferować kontrahentom coraz lepsze i atrakcyjniejsze usługi. Od dłuższego czasu obserwujemy, iż nasi klienci poszukują rozwiązań, które pozwoliłyby im w sposób skuteczny zarządzać ryzykiem finansowym związanym z obsługą terminów płatności. Finiata nie tylko opracowała innowacyjne rozwiązanie, które to umożliwia, ale przede wszystkim ogranicza formalności do absolutnego minimum. W Saly staramy się dostarczać naszym klientom innowacyjne i dopasowane do segmentu B2B narzędzia. Teraz nie tylko otrzymują oni innowacyjną platformę sprzedażową, ale też łatwe w konfiguracji, darmowe rozwiązanie, za pomocą którego znacząco mogą ograniczać ryzyko finansowe, jak i wzmocnić lojalność klientów, ceniących sobie adaptacyjność i szukających nowoczesnych produktów – komentuje Sebastian Religa, wiceprezes zarządu Saly.pl, dostarczającej oprogramowanie do kilkudziesięciu sklepów online, obsługując w sumie ok. 3000 klientów B2B, którzy realizują ponad 2000 zamówień miesięcznie.
Nowi partnerzy spodziewają się, iż w początkowej fazie blisko 10 proc., a docelowo min. 30 proc. wszystkich zamówień realizowanych w oparciu o odroczony termin może zostać opłacone dzięki rozwiązaniu Finiaty. Po wyborze towaru, metody płatności i wprowadzeniu przez kredytobiorcę danych, informacje są przekazywane do systemu scoringowego Finiaty, który dzięki oparciu metodologii na algorytmach AI, przy kalkulacji ryzyka bierze pod uwagę choćby kilkanaście tysięcy rekordów danych. Dzięki temu w kilka minut może ocenić zdolność kredytową firmy, pozytywnie klasyfikując podmioty, które w standardowym, bankowym procesie zostałyby najprawdopodobniej odrzucone. Wypłata środków możliwa jest w kilka minut od złożenia wniosku. To ważne, bo segment MŚP stale mierzy się z problemem w dostępie do kapitału oraz z zarządzaniem płynnością.
– W Finiacie wiemy, iż szybki dostęp do kapitału jest dla MŚP na wagę złota, tym bardziej iż wg najnowszego badania „Skaner MŚP” z zatorami płatniczymi boryka się w tej chwili aż 94 proc. przedsiębiorstw w Polsce. Dlatego nasze finansowanie kierujemy do firm niezależnie w jakiej branży działają. Wspieramy kapitałowo zarówno JDG, jak i spółki już z trzymiesięczną historią przychodów. Dzięki nowoczesnym formom finansowania opartym o innowacyjny i bardzo precyzyjny scoring, również firmy mogą liczyć na szybkie, a przede wszystkim dostępne finansowanie, bez zbędnej papierologii – podkreśla Anna Kozłowska z Finiaty i dodaje, iż dotychczas fintech wypłacił klientom B2B kwotę przekraczającą 330 mln PLN.
W ramach partnerstwa z Saly.pl, Finiata umożliwi nie tylko uzyskanie spersonalizowanej oferty finansowania, ale i wdrożenie technologii, która znacznie ogranicza ryzyko udzielanych kredytów kupieckich, coraz popularniejszych w relacjach B2B. Opracowany przez fintech algorytm Copernicus łączy w sobie dwie istotne funkcje – zarówno empirycznie trenowane narzędzie do oceny ryzyka, przetwarzające w czasie rzeczywistym ogromne ilości danych poprzez analizę wzorców, trendów oraz historycznych zdarzeń, jak i ochronę przed oszustwami dzięki szczegółowej analizie KYC (know-your-customer).