Perspektywy inwestycji na transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T były szeroko omawiane podczas spotkania wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka z Mario Mauro, europejskim koordynatorem korytarza transportowego Morze Baltyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie.
Unijna polityka dotycząca transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) zakłada rozwijanie multimodalnej sieci linii kolejowych, dróg, śródlądowych dróg wodnych i szlaków żeglugi morskiej bliskiego zasięgu połączonych z węzłami miejskimi, portami morskimi i śródlądowymi oraz portami lotniczymi i ich terminalami w całej Unii Europejskiej (UE).
Dodatkowym elementem struktury sieci TEN-T wynikającej z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 z dn. 13 czerwca 2024 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenia (UE) 2021/1153 i (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1315/2013 są Europejskie Korytarze Transportowe (EKT), stanowiące instrument wdrażania sieci bazowej oraz bazowej rozszerzonej.
EKT umożliwiają skomunikowanie najistotniejszych węzłów miejskich, zapewniając jednocześnie połączenia transgraniczne w ramach UE, jak i z krajami trzecimi.
Korytarz Morze Bałtyckie-Morze Czarne-Morze Egejskie został po raz pierwszy ustanowiony na podstawie nowego rozporządzenia 2024/1679, które weszło w życie 18 lipca 2024 roku. Rozwój EKT Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie i zwiększenie jego interoperacyjności ma szczególne znaczenie w obecnej sytuacji geopolitycznej.
Postrzegamy ten korytarz transportowy nie tylko jako element wzmacniający więzi gospodarcze i budujący dobrobyt UE. Po rosyjskiej agresji na Ukrainę, w dobie rosnących zagrożeń potrzebujemy wysokiego poziomu interoperacyjności infrastruktury transportowej na wschodniej flance UE i NATO, a także inwestycji o podwójnym przeznaczeniu w infrastrukturę transportową. Polska stopniowo i z dużym zaangażowaniem modernizuje swoją infrastrukturę transportową, zbliżając się do osiągnięcia nowych parametrów TEN-T w zakładanych harmonogramach – zaznaczył Piotr Malepszak.
Wiceminister infrastruktury dodał, iż inwestycje w ramach korytarza Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie w pełni wpisują się w polskie priorytety w sektorze transportu – rozwój portów morskich, renesans kolei oraz projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), który jako ogromna inwestycja pozytywnie będzie oddziaływać na cały system transportowy zarówno Polski, jak i Europy.
Źródło: MI
Fot. MI
Zobacz również: