Dziesięć lat po premierze pierwszej generacji Fendt 1000 Vario, producent wprowadza na rynek czwartą wersję tej serii. Nowe modele oferują zakres mocy od 426 do 550 KM, możliwość regulacji mocy w dół, poprawione rozwiązania w zakresie napędu, hydrauliki i osi oraz zupełnie nową koncepcję oświetlenia. Ponadto na rynku amerykańskim seria może być wyposażona w system automatyzacji transportu ziarna i uprawy roli PTx OutRun.
Cztery modele, regulacja mocy i DynamicPerformance
Seria obejmuje cztery wersje: 1040 (426 KM), 1044 (466 KM), 1048 (507 KM) i 1052 (550 KM). Wszystkie korzystają z sześciocylindrowego silnika MAN 12,4 l z homologacją do pracy na paliwie HVO100. Nowością jest możliwość regulacji poziomu mocy w dół, co pozwala dopasować ciągnik do lżejszych zadań i ograniczyć spalanie. Standardowo dostępna jest funkcja DynamicPerformance, która automatycznie dodaje od 26 do 30 KM, gdy wzrasta zapotrzebowanie na moc hydrauliki czy WOM.
Napęd i oszczędność paliwa
Zmodernizowany układ VarioDrive dynamicznie rozdziela moment między osiami, zapewniając trakcję w polu i stabilność w zakrętach. Dzięki efektowi „pull-in turn” przód aktywnie wciąga ciągnik w zakręt, co poprawia zwrotność. Silnik pracuje w koncepcji Fendt iD – wysoki moment obrotowy osiągany jest przy niskich obrotach (nominalnie 1700 obr./min), a 60 km/h można uzyskać już przy 1450 obr./min. Zwiększono też okres między wymianami oleju w przekładni – z 2000 do 4000 godzin.

Nowa koncepcja oświetlenia
Jedną z największych zmian jest kompletnie nowy system oświetlenia kabiny i masztu roboczego. W wersji UltraVision ciągnik oferuje do 120 500 lumenów, a każdy reflektor LED można przyciemniać w pięciu stopniach. Możliwe jest tworzenie i zapisywanie profili świetlnych – np. dla pracy w łańcuchu żniwnym czy nocnego frezowania na placu budowy. Dodatkowo wprowadzono oświetlenie GroundVision w błotnikach, ułatwiające pracę z narzędziami zaczepionymi z tyłu po zmroku.
Komfort i kabina
Kabina czwartej generacji oferuje fotel Titanium z elektryczną regulacją, wentylacją, ogrzewaniem, masażem i pamięcią ustawień. Do tego dochodzą klimatyzacja z automatycznym sterowaniem, opcjonalna przyciemniana szyba tylna oraz nowa lodówka kompresorowa (12 l). W 2026 roku pojawi się także integracja z Apple CarPlay.

Czyste powietrze i chłodzenie
Standardowy system Concentric Air System (CAS) pomaga w jeszcze skuteczniejszym chłodzeniu silnika, w którym filtr czyszczony jest automatycznie dzięki rewersowi wentylatora. Dotychczas była to opcja. Nowością jest automatyczne czyszczenie filtra kabinowego, co poprawia jakość powietrza w zapylonych warunkach i zmniejsza konieczność ręcznych interwencji serwisowych.
Hydraulika i udźwig
Ciągnik ma maksymalnie sześć zaworów z tyłu i jeden z przodu. Opcjonalnie można zamontować dwie pompy LS o łącznym potężnym wydatku 430 l/min. Masa własna wynosi 14 t, a dopuszczalna całkowita – do 21 t (ładowność 7 t).
Opony, osie i obciążniki
Fendt oferuje szeroki wybór konfiguracji osi i opon. W Europie dostępna jest rozsuwana oś tylna (2,5 m szerokości), a nowością są fabryczne bliźniaki do upraw rzędowych (480/95R54). Pojawiła się też opcja podwójnych piast kół, co zwiększa przenoszenie sił i ogranicza poślizg.

System VarioGrip pozwala regulować ciśnienie w oponach w trakcie jazdy. Dodatkowo dostępne są nowe obciążniki – 1,3 t na koło tylne i 2,2 t z przodu – o zmniejszonych wymiarach.
Zastosowania pozarolnicze
Maszyna została przystosowana także do pracy w leśnictwie, budownictwie czy zimowym utrzymaniu dróg. Opcjonalny pakiet do jazdy wstecz obraca fotel i podłokietnik sterujący, co ułatwia obsługę frezarek czy rozdrabniaczy. Dostępne jest także podgrzewane, laminowane przednie okno, zwiększające odporność na uderzenia i poprawiające izolację akustyczną.
Autonomiczny Fendt Vario
Na rynku USA nowością jest możliwość fabrycznego przygotowania ciągnika do pracy w systemie PTx OutRun, czyli automatyzacji transportu ziarna Trimble. System ten umożliwia autonomiczne ustawienie się w jednej linii z kombajnem i rozładunek w predefiniowanej strefie.
Fendt 1000 Vario Gen4 trafi do sprzedaży jesienią 2025 roku.
Źródło: Fendt, opr. mw