Nowy terminal w Tallinie będzie jednym z najpiękniejszych na świecie

5 miesięcy temu

W Tallinie ruszyła budowa nowego terminalu pasażerskiego Ülemiste, projektu renomowanej pracowni Zaha Hadid Architects. Terminal będzie północnym końcem szybkiej kolei Rail Baltica, łączącej stolice nadbałtyckich krajów. Architekci zaprojektowali obiekt jako dynamiczny most nad torami i ulicami, harmonijnie wkomponowany w krajobraz miasta. Nowy terminal w Tallinie cechuje się niezwykłą stylistyką, która zdecydowanie wyróżnia się na tle pozostałych dworców intermodalnych na świecie.

  • Terminal Ülemiste to najważniejszy węzeł transportowy zaprojektowany przez Zaha Hadid Architects.
  • Budowa nowego dworca w Tallinie oficjalnie ruszyła wraz z wmurowaniem kamienia węgielnego.
  • Ülemiste Terminal zostanie otwarty w 2028 roku i będzie częścią linii Rail Baltica.

Multimodalny węzeł transportowy przyszłości – Terminal Ülemiste w Tallinie

Terminal Ülemiste, zaprojektowany przez Zaha Hadid Architects we współpracy z estońską firmą Esplan, będzie pełnił funkcję multimodalnego węzła transportowego. Obiekt umożliwi integrację linii kolejowych, autobusowych i tramwajowych, co znacząco ułatwi komunikację w Tallinie. Terminal będzie również ważnym punktem dla pasażerów linii lotniczych korzystających z sąsiedniego lotniska w Tallinie. Dzięki płynnym, organicznym kształtom, typowym dla stylu Zaha Hadid Architects, budynek doskonale wkomponuje się w otaczający krajobraz.

Źródło: Zaha Hadid Architects

Projekt wybrano w 2019 roku podczas międzynarodowego konkursu architektonicznego, w którym pracownia Zaha Hadid Architects pokonała wiele innych renomowanych firm. Terminal przypominać będzie most „przerzucony” nad torami i ulicami, co nie tylko nada mu wyjątkowy charakter, ale także ułatwi nawigację pasażerom. Konstrukcja terminalu opiera się na modułowych systemach, co pozwoli na etapową budowę i przyszłe rozbudowy.

Dodatkowo, terminal będzie wyposażony w podziemne pomieszczenia techniczne oraz tunele dla pieszych i rowerzystów, co znacząco poprawi bezpieczeństwo i wygodę poruszania się po okolicy. Nowoczesny design i funkcjonalność sprawią, iż terminal stanie się ikoną architektury transportowej w regionie​.

Ile będzie kosztował nowy terminal w Tallinie?

Szacowany koszt budowy terminalu Ülemiste w Tallinie wynosi około 177 milionów euro (czyli około 737 mln złotych). Kwota ta obejmuje budowę samego budynku terminalu, infrastruktury kolejowej oraz powiązanych obiektów, takich jak drogi dojazdowe i przestrzeń publiczna. Pierwszy etap budowy, obejmujący konstrukcje podziemne i tunele dla pieszych, jest już w toku i jego koszt wynosi około 45 milionów euro​.

Jednakże, jedyna oferta przetargowa na pełną budowę terminalu, złożona przez włoską firmę Rizzani de Eccher, wyniosła 346 milionów euro, czyli prawie dwukrotnie więcej niż pierwotnie zakładano. W związku z tym, Rail Baltica rozważa podział przetargu na mniejsze części, aby zredukować koszty i przyciągnąć więcej oferentów​.

Mimo to prace budowlane rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku, a kamień węgielny pod terminal został oficjalnie wmurowany w maju 2024 roku. Projekt, zaprojektowany przez Zaha Hadid Architects we współpracy z estońską firmą Esplan, ma zostać ukończony do 2028 roku​.

Źródło: Zaha Hadid Architects

Rail Baltica: Terminal w Tallinie wprowadzi nową erę transportu w regionie

Terminal Ülemiste będzie północnym końcem nowej, 870-kilometrowej linii kolejowej Rail Baltica, która połączy Tallin, Rygę i Wilno z europejską siecią kolei dużych prędkości w Polsce. Rail Baltica ma znacząco usprawnić transport między krajami nadbałtyckimi, oferując prędkość do 249 km/h. Projekt ten jest nie tylko wyrazem nowoczesności i innowacyjności, ale także świadectwem współpracy międzynarodowej.

Czytaj również: Terminal w Świnoujściu odebrał rekordowe 4,66 mln ton LNG!

Budowa terminalu Ülemiste to strategiczna inwestycja, która zmieni oblicze Tallina i całego regionu. Ponadto nowy terminal ma nie tylko poprawić komfort podróżowania, ale również stać się ikoną architektury i nowoczesności. Planowane zakończenie budowy w 2028 roku to ambitny cel, ale realizacja tego projektu ma najważniejsze znaczenie dla przyszłości transportu w regionie.

Źródło: Zaha Hadid Architects

Co równie istotne, Rail Baltica jest projektem o ogromnym znaczeniu dla integracji europejskiej, zarówno pod względem gospodarczym, jak i społecznym. Linia kolejowa zapewni szybsze i bardziej ekologiczne połączenia, co przyczyni się do rozwoju turystyki i handlu. Inwestycja ta podkreśla również zaangażowanie państw nadbałtyckich w budowanie wspólnej infrastruktury, co ma najważniejsze znaczenie dla stabilności i bezpieczeństwa regionu​.

Źródło: Zaha Hadid Architects, Nowy terminal w Tallinie, Rail Baltica

Terminal w Tallinie, a kooperacja i przyszłościowe myślenie

Nie ma przy tym wątpliwości, iż architekci stworzyli projekt, który nie tylko spełnia wszystkie wymagania funkcjonalne, ale także wyróżnia się estetyką i nowoczesnym podejściem do urbanistyki. Budynek będzie dynamiczną i plastyczną bryłą, płynnie wtapiającą się w krajobraz. Dzięki takiemu podejściu, terminal będzie nie tylko praktyczny, ale również atrakcyjny wizualnie, co jest istotne dla długoterminowego rozwoju miasta.

Źródło: Zaha Hadid Architects

Ponadto budynek powstanie zgodnie ze standardami BREEAM, co zapewni jego zrównoważony rozwój. To istotne, ponieważ zastosowanie modułowej konstrukcji terminalu umożliwi etapową budowę, minimalizując zakłócenia w codziennym funkcjonowaniu miasta. Ponadto dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym, terminal będzie służył mieszkańcom Tallina przez wiele lat, stając się centralnym punktem komunikacyjnym regionu. Integracja różnych form transportu w jednym miejscu, od kolei po transport publiczny i rowerowy, przyczyni się do stworzenia spójnego i efektywnego systemu komunikacyjnego.

Źródło: Zaha Hadid Architects

Czytaj również: Baltic Power z zakończonymi badaniami geotechnicznymi. Kiedy rozpocznie się budowa farmy?

Dodatkowo, zaangażowanie w projekt firm z różnych sektorów pokazuje, jak ważna jest kooperacja między różnymi branżami dla osiągnięcia wspólnych celów. Reasumując dzięki takiej synergii, terminal w Tallinie nie tylko poprawi infrastrukturę transportową, ale także przyczyni się do ogólnego rozwoju gospodarczego i społecznego stolicy Estonii. Wszystko to sprawia, iż otwarcie terminalu w 2028 roku oznaczać będzie nową erę w komunikacji lokalnej – oraz przede wszystkim – międzynarodowej.

Tusk dał zielone światło! CPK powstanie! Wiemy też co z Chopinem

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału