„Numer 1 i kropka” to hasło przewodnie nowej strategii PKO BP na lata 2025-2027

1 tydzień temu

PKO Bank Polski – numer jeden i kropka #1. To hasło nowej strategii największego polskiego banku na lata 2025-2027. W perspektywie najbliższych trzech lat głównym celem strategicznym będzie umocnienie pozycji Grupy Kapitałowej Banku, jako grupy finansowej numer jeden w Polsce, skoncentrowanej na wzroście i rozwoju. Bank planuje to osiągnąć poprzez rozszerzenie zasięgu i skali działalności skierowanej do obecnych i nowych klientów w oparciu o zmodyfikowany, zdywersyfikowany model biznesowy, silną pozycję kapitałową, skuteczne zarządzanie ryzykiem oraz zwiększanie efektywności operacyjnej.

– Przyspieszamy wzrost, aby na kolejne lata umocnić pozycję Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, jako niekwestionowanego lidera rynku. Wykorzystamy wszystkie nasze przewagi konkurencyjne wynikające z pozycji największej i najsilniejszej grupy bankowej w Polsce. Potrzebujemy jednak zmodyfikować model biznesowy. Strategię oprzemy na 7 filarach zaprojektowanych na 2025-2027. To jest plan, który ma potencjał, aby zmienić rynek finansowy w Polsce – powiedział Szymon Midera, prezes zarządu PKO Banku Polskiego.

I dodał: – Model biznesowy będzie adekwatny do aktualnych trendów, przede wszystkim do tych geopolitycznych, społecznych i technologicznych. Do codziennych oczekiwań klientów, czyli wygodnych i zawsze dostępnych usług finansowych. Oraz do aktualnych potrzeb polskiej gospodarki – transformacji energetycznej, budowania wartości narodowego kapitału oraz inwestycji koniecznych do wzrostu i utrzymania konkurencyjności naszego kraju. Będziemy numerem jeden i kropka – dla klientów, pracowników, akcjonariuszy i dla Polski.

Cele finansowe na lata 2025-2027

· Wskaźnik ROE: docelowo w 2027 r. powyżej 18% zakładając stopę referencyjną NBP w 2027 r. na poziomie 3,5%.

· Wskaźnik C/I w 2027 r. poniżej 35%.

· Koszt ryzyka w 2027 r. w przedziale 0,70%-0,90%.

· Zdolność do wypłaty dywidendy / skupu akcji.

7 filarów strategii

· Filar 1. Numer 1 dla codziennych potrzeb klientów. W efekcie zmian demograficznych i postępu technologicznego potrzeby klientów zmieniają się dynamicznie, co wpływa na szereg aspektów ich życia osobistego i zawodowego. W coraz bardziej złożonej rzeczywistości klienci poszukują pewnej instytucji finansowej – partnera, który kompleksowo zaspokoi ich potrzeby finansowe. PKO Bank Polski jest największym bankiem w Polsce, a marka jest najbardziej rozpoznawalna wśród banków. Zgodnie z badaniami, jej główne wyróżniki to bezpieczeństwo, stabilność i wiarygodność. Dzięki temu oraz ofercie usług cyfrowych, stanowiącej odpowiedź na codzienne potrzeby klientów, Bank zakłada zwiększenie liczby klientów indywidualnych z 11,4 mln do 15 mln w 2027 r.

· Filar 2. Numer 1 w ekosystemach. Bank zakłada rozszerzenie oferty produktów i usług, aby móc funkcjonować w wybranych ekosystemach – mobilności, nieruchomości oraz codziennych zakupów. Ekosystemy, w tym kooperacja z platformami internetowymi i tradycyjnymi sieciami detalicznymi, pozwolą na stworzenie nowych kanałów dystrybucji produktów finansowych i niefinansowych oraz na pozyskanie za ich pośrednictwem 2,5 mln klientów.

· Filar 3. Numer 1 dla lepszej przyszłości finansowej klientów. Ze względu na trendy demograficzne, polskie społeczeństwo będzie musiało zmierzyć się z wyzwaniem długoterminowego oszczędzania w celu zabezpieczenia przyszłości. Oferta Grupy Kapitałowej w obszarze inwestycji pozwoli klientom w wygodny i zindywidualizowany sposób budować majątek. Celem Strategii jest zwiększenie udziału w oszczędnościach gospodarstw domowych do 27% w ciągu następnych 3 lat, głównie dzięki kompleksowej ofercie dopasowanej do wszystkich segmentów klientów – od edukacji szkolnej przez dodatkowe oszczędności emerytalne, po rozbudowanie oferty dla klientów private banking. Realizacja celu uzależniona będzie od wymagań regulacyjnych, dotyczących m.in. uwzględniania długoterminowych depozytów we wskaźniku finansowania długoterminowego (WFD). Ponadto, Bank zamierza również zostać liderem bancassurance dzięki wykorzystaniu skali Grupy Kapitałowej.

· Filar 4. Numer 1 w dostępności dla klientów – w placówkach i cyfrowo. Wciąż ponad połowa klientów w Polsce oczekuje fizycznego kontaktu w oddziale przy bardziej skomplikowanych decyzjach finansowych, co pokazuje, iż rola oddziałów jako centrów doradztwa i wsparcia jest przez cały czas bardzo ważna. Zamierzeniem Banku jest zapewnienie pełnej dostępności oddziałów i dostosowanie ich do potrzeb klientów w oparciu o nowoczesne standardy obsługi. Równie istotny będzie kanał cyfrowy, gdzie planowane jest udoskonalenie procesów zdalnych i zaoferowanie klientom jeszcze lepszego doświadczenia. Celem Strategii jest zwiększenie liczby oddziałów funkcjonujących w nowoczesnym formacie do łącznie 600 w 2027 roku (spośród obecnych 881).

· Filar 5. Numer 1 jako partner dla polskiego biznesu. Polska gospodarka jest na ostatnim etapie transformacji w kierunku rynku rozwiniętego. Jest to szansa dla polskich firm. Bank będzie coraz silniejszym partnerem polskiego biznesu, dostarczając szeroką ofertę produktowo-usługową oraz zapewniając relacyjną obsługę klientów. Celem Strategii jest zwiększenie udziału w finansowaniu klientów biznesowych z 16,5% do 18%.

· Filar 6. Numer 1 w finansowaniu transformacji energetycznej. Polska w dużej mierze opiera się na nieodnawialnych źródłach energii. Bank dostrzega konieczność wsparcia transformacji energetycznej kraju i zamierza być liderem w finansowaniu ponad 20% całkowitych nakładów potrzebnych do realizacji tego przedsięwzięcia.

· Filar 7. Numer 1 jako polski Bank w Europie. Grupa Kapitałowa jest obecna w czterech krajach europejskich poza Polską – w Niemczech, Czechach, Słowacji oraz w Ukrainie. Zgodnie z założeniami Strategii, planowana jest dalsza ekspansja do kolejnych dziewięciu europejskich krajów.

Priorytetem strategicznym jest równoczesne zwiększenie skuteczności i efektywności działania Grupy Kapitałowej, w szczególności:

· umocnienie marki PKO Banku Polskiego jako najbardziej rozpoznawalnej i preferowanej marki bankowej;

· nową kulturę organizacyjną wspierającą zaangażowanie pracowników;

· transformację pod kątem zrównoważonego rozwoju;

· skuteczne zarządzanie ryzykiem z wykorzystaniem nowoczesnej technologii;

· nowoczesną technologię (w tym AI) wspierającą biznes;

· efektywne procesy wewnętrzne i operacje.

Źródło: PKO BP

Idź do oryginalnego materiału