O 20% rocznie będzie rósł globalny rynek biopaliw do 2030 r.

4 godzin temu
Zdjęcie: O 20% rocznie będzie rósł globalny rynek biopaliw do 2030 r.


Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej cytowanych przez OilWorld z 9 października przewiduje się, iż rynek biopaliw będzie rósł o 20% rocznie, osiągając 58 mln ton do 2030 r. z 16,5 mln ton w 2023 r., co podkreśli ogólny wzrost produkcji biopaliw.

Udział biopaliw w całkowitym zapotrzebowaniu na płynne paliwa transportowe ma wzrosnąć z 5,6% do 6,4%, osiągając 215 miliardów litrów do 2030 roku, jak wynika z rocznego raportu IEA dla tego sektora Renewables 2024, podaje Oilworld cytując S&P Global Platts.

Głównymi regionami wzrostu będą Stany Zjednoczone, Europa, Brazylia, Indonezja i Indie, w których popyt na biopaliwa drogowe wzrośnie o 27 miliardów litrów, a zużycie biopaliw lotniczych i morskich wzrośnie o prawie 9 miliardów litrów.

Lotnictwo i żegluga mają wygenerować większość nowego popytu na biopaliwa

Według MAE do 2030 r. lotnictwo i żegluga będą odpowiadać za ponad75% nowego zapotrzebowania na biopaliwa, a średnie zużycie wzrośnie o 30%.

Przewiduje się, iż do roku 2030 zużycie biodiesla w morzu wzrośnie o 1,8 miliarda litrów. Popyt na biodiesel w żegludze znacznie wzrośnie, zwłaszcza w Europie, pomimo konkurencyjnych opcji ze strony LNG.

Oczekuje się, że do 2030 r. popyt na zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) osiągnie prawie 9 miliardów litrów, co będzie stanowić około 2% światowego zapotrzebowania na paliwo do silników odrzutowych .

Całkowity popyt na surowce wzrośnie o 13% do 2030 roku

Całkowity popyt na surowce do produkcji biopaliw wzrośnie o 13% do ponad 700 milionów ton do 2030 r., co będzie stanowić prawie 90% wzrostu światowego zapotrzebowania na surowce do biopaliw.

Wzrost ten napędzany jest głównie olejami roślinnymi i pozostałościami oleju opałowego do produkcji biodiesla i oleju napędowego odnawialnego, przy czym popyt koncentruje się w USA, Indonezji, Brazylii i Europie.

Wzrośnie również popyt na surowce z odpadów

Zapotrzebowanie na surowce takie jak pozostałości oleju opałowego, zużyty olej kuchenny, tłuszcze i odpady z olejarni palmowe wzrośnie o 70%, osiągając 30 milionów ton rocznie . O tę ograniczoną podaż konkurują producenci czystego paliwa lotniczego i biodiesla.

W raporcie podkreślono, iż alternatywne metody produkcji przynoszą ograniczoną krótkoterminową ulgę, ponieważ polityka UE ogranicza wiele olejów roślinnych.

Ceny biodiesla utrzymają się powyżej średnich historycznych w perspektywie średnioterminowej

W raporcie zwrócono także uwagę na ceny. Ceny „biopaliw do pojazdów drogowych” spadły w stosunku do najwyższych wartości odnotowanych w 2022 r., przy czym ceny biodiesla/oleju napędowego ze źródeł odnawialnych spadły o ponad 35%. Oczekuje się, iż ceny biodiesla i odnawialnego oleju napędowego utrzymają się powyżej średnich historycznych w perspektywie średnioterminowej ze względu na utrzymujący się duży popyt na surowce do paliw samochodowych, lotniczych i żeglugowych.

Źródło: OilWorld

Idź do oryginalnego materiału