Północna Obwodnica Krakowa (POK) oraz nowy odcinek trasy S7 Kraków – Widoma oficjalnie otwarte. To przełomowy moment w rozwoju infrastruktury drogowej Małopolski. Długo wyczekiwana inwestycja to najważniejszy krok w kierunku ulepszenia transportu nie tylko w regionie, ale także między dwoma największymi miastami Polski – Krakowem i Warszawą.
Północna Obwodnica Krakowa już otwarta!
Obie inwestycje mają łączną długość 25 km i stanowią integralną część szkieletu transportowego regionu. Nowy odcinek S7 Kraków – Widoma łączy Warszawę z Krakowem, tworząc 270 km nowoczesnej drogi ekspresowej. Na terenie Małopolski trasa biegnie zupełnie nowym śladem, zastępując historyczny trakt krakowski. Z kolej Północna Obwodnica Krakowa to fragment drogi S52, obejmujący 12,3 km. Trasa prowadzi wzdłuż północnych granic Krakowa, łącząc się na węźle Zielonki z Trasą Wolbromską, na węźle Węgrzce z Al. 29 Listopada, a poprzez węzeł Batowice z nowohuckimi Mistrzejowicami. To najważniejszy element planu otoczenia miasta pełnym ringiem drogowym.
Oddanie nowego odcinka S7 do użytku znacząco skraca czas podróży między Warszawą a Krakowem. Zamiast blisko 5 godzin, trasę można pokonać w około 2,5 godziny. Komfort i bezpieczeństwo zapewniają dwupasmowe jezdnie z rezerwą na trzeci pas, nowoczesne wiadukty oraz liczne zbiorniki retencyjne.
Z kolei Północna Obwodnica Krakowa wyróżnia się obecnością dwóch tuneli – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m). Wyposażone w zaawansowane systemy detekcji pożarów, 920 zraszaczy, 42 wentylatory i 114 kamer zwykłych i termowizyjnych, stanowią one jedne z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie.
To zdecydowanie nie są „ciche wentylatory”
Ale są skuteczne i w razie czego pozbędą się dymu ze środka tunelu #S52 Północna Obwodnica #Kraków Tunel #Zielonki@GDDKiA | @MI_GOV_PL | #FunduszeUE | @RegioPoland
| #dobrzeRazemwUE | 7⃣9⃣0⃣ mln zł pic.twitter.com/OWKe7b6h6j
— GDDKiA Kraków (@GDDKiA_Krakow) December 18, 2024
Kraków otoczony drogami szybkiego ruchu
Chociaż nowe drogi są dostępne dla kierowców, niektóre elementy infrastruktury, takie jak węzeł Mistrzejowice, wymagają dalszych prac. Po ukończeniu 5 km trasy między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta, co ma nastąpić za dwa lata, Kraków stanie się drugim miastem w Polsce, po Łodzi, otoczonym pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu. w tej chwili pewne ograniczenia, w tym tymczasowe jednopasmowe łącznice, mogą spowalniać ruch w godzinach szczytu.
Dwa zdjęcia. Zrobione w tym samym roku. W tym roku
To jak? Zmieniło się coś?#S52 Północna Obwodnica #Kraków Tunel #Zielonki@GDDKiA | @MI_GOV_PL | #FunduszeUE | @RegioPoland
| #dobrzeRazemwUE | 7⃣9⃣0⃣ mln zł pic.twitter.com/6aYTnShbPI
— GDDKiA Kraków (@GDDKiA_Krakow) December 13, 2024
Budowa trasy S7 oraz POK to ogromne przedsięwzięcie inżynieryjne. Koszt budowy w przypadku trasy S7 wyniósł 1,7 mld zł natomiast Północna Obwodnica Krakowa kosztowała 1,4 mld zł. W ramach inwestycji powstały 42 zbiorniki retencyjne o łącznej pojemności 40 mln litrów. jeżeli zaś chodzi o materiały budowlane, zastosowano 500 tys. ton mas bitumicznych oraz 325 tys. mł betonu.
Na trasie powstało 27 mostów i wiaduktów, w tym estakada o długości prawie 570 m w Bosutowie. Część trasy biegnie na wysokości choćby 13 m nad poziomem terenu. To, co dla inżynierów było wyzwaniem na etapie projektowania i budowy, daje kierowcom szansę podziwiania pięknych widoków Wyżyny Małopolskiej.
Pół mln ton mas bitumicznych (popularnie zwanych asfaltem)
42 zbiorniki retencyjne o pojemności 40 milionów litrów
2 tunele
Było trochę roboty
TO JUŻ JUTRO@GDDKiA | @MI_GOV_PL | #FunduszeUE | @RegioPoland | #dobrzeRazemwUE | #S7 9⃣5⃣5⃣,5⃣mln zł | #S52 7⃣8⃣9⃣,6⃣mln zł pic.twitter.com/X9y9h4aLWN
— GDDKiA Kraków (@GDDKiA_Krakow) December 22, 2024
Trasa S52 otrzymała 789,6 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Droga ekspresowa S7 otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Oba odcinki wybudowało konsorcjum Gülermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.
Obwodnica Zatora w końcu powstanie? GDDKiA zmienia wykonawcę